Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old May 25th, 2017, 16:38   #1
lillkimpa
Senior Member

lillkimpa's Avatar

Send a message via MSN to lillkimpa
Default mazda 3 -07 installations fråga

tjoo!
Skall installera ett 6,5" kit fram och koaxialer bak och har tänkt dra 2,5mm2 till alla dörrar men är det någon av er som har dragit högtalare/högtalarkablar i mazda 3 -07-09 eller i liknande bilar med samma problem?
Hur har ni gjort för att få ut kablarna till dörrarna?
Sitter tydligen som plast kontakter som alla kablar går igenom, jag vill inte klippa i damasken som går mellan dörrarna och karossen ser bara ut som klåpare har varit i farten... Går det att få ut nya högtalarkablar på något annat sätt?

Hur mycket skulle man förlora om man skarvar in sig på högtalarkablarna precis innan? blir ju ca 20-50cm 0,75mm2 kabel kanske 1,5mm2 om jag har tur till filtrerna från 2,5mm2 som jag då får lägga/sätta fast i dörrarna...

nästan ni alla som håller på med SPL/SQ med nyare bilar måste ju ha samma problem så borde finnas en bra lösning :P

Tack på förhand!
lillkimpa is offline   Reply With Quote
Old May 25th, 2017, 21:53   #2
ville91
Senior Member

Rep Power: 0 ville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these parts
Default Re: mazda 3 -07 installations fråga

När jag skarvade med orginal kablarna fick jag bara en sida spelandes. Har dock en Peugeot 207. Dumt att förstöra om allt går åt helvete

Last edited by ville91; May 26th, 2017 at 03:45.
ville91 is offline   Reply With Quote
Old May 25th, 2017, 22:46   #3
ppk
Senior Member

ppk's Avatar

Rep Power: 148 ppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of light

I min 9-3a borrade jag upp nya hål i kontakterna och drog nya kablar där igenom. I min förra 9-5a skarvade jag inne i kupén och upplevde inget sämre resultat där.
Sonax Bilvård - www.sonax.se
ppk is offline   Reply With Quote
Old May 25th, 2017, 22:47   #4
ppk
Senior Member

ppk's Avatar

Rep Power: 148 ppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of light

Quote:
Originally Posted by ville91 View Post
När jag slarvade med orginal kablarna fick jag bara en sida spelandes. Har dock en Peugeot 207. Dumt att förstöra om allt går åt helvete
Ja det är jäkligt dumt att slarva kan tyckas!
Sonax Bilvård - www.sonax.se
ppk is offline   Reply With Quote
Old May 25th, 2017, 23:22   #5
lillkimpa
Senior Member

lillkimpa's Avatar

men pontus hur gjorde du i 9-3 an? det sitter väl typ samma skit som i min mazda men din är nog rund och inte fyrkantig...
Old May 26th, 2017, 03:45   #6
ville91
Senior Member

Rep Power: 0 ville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these parts

Quote:
Originally Posted by ppk View Post
Ja det är jäkligt dumt att slarva kan tyckas!
Menade skarva förstås
ville91 is offline   Reply With Quote
Old May 26th, 2017, 08:56   #7
lillkimpa
Senior Member

lillkimpa's Avatar

Quote:
Originally Posted by ppk View Post
I min 9-3a borrade jag upp nya hål i kontakterna och drog nya kablar där igenom. I min förra 9-5a skarvade jag inne i kupén och upplevde inget sämre resultat där.
Ok, får se om jag kan borra eller om det går att stifta ur kontakten och löda ihop alla med rätt kablar och ta bort hela kontakten annars få jag ta och skarva inne kuppen och hoppas att jag får tillräckligt till filtrerna så det ändå blir bra ljud är ju ett riktigt bra kit så vill ju helst inte att jag förlorar jätte mycket pga dom sista 20-30cm är tunnare kabel :P
Old May 28th, 2017, 08:21   #8
carlr
Senior Member

Rep Power: 217 carlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud of
Send a message via MSN to carlr

Har du haft isär molexkontakten och tittat om det finns någon plats över? I min kärra fanns det ett ledigt hål i nederkant, som visserligen var lite för litet för 2x2,5mm2 men jag tog en 10mm borr och borrade ur i båda kontakterna (normalt är det 2 delar, en på insidan och en på utsidan. Du kan se hur jag gick tillväga i min byggtråd för F36an.

Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
carlr is offline   Reply With Quote
Old May 28th, 2017, 08:30   #9
JKLman
Junior Member

Jag skulle säga att ingen kan höra skillnad i en bil om du har 0,75 en bit.
Läs detta så kanske du kan gå ner i area på hela kabeln för att göra det enklare.
https://www.cambridgeaudio.com/blog/speaker-cables
JKLman is offline   Reply With Quote
Old May 28th, 2017, 08:31   #10
Nonne
Guldmedlem

Nonne's Avatar

Rep Power: 586 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by ville91 View Post
Menade skarva förstås
Oss lurar du men ingen annan

#I know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi och Gladen Audio, vill du ta del av nyheter så gilla oss på Facebook

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till tävlingsljud med både SM och EM medaljer i bagaget!

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen Audio!
Nonne is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules