Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old August 1st, 2016, 10:01   #11
viktjons
Member

Default Re: VW Golf Variant (2012)

Det här projektet har verkligen dragit ut på tiden, men jag får väl skylla mig själv då jag hela tiden lägger till nya saker.

Jag har iallafall blivit klar med det mesta nu. Dörrarna är modifierade och de nya högtalarna är på plats. Har varit ett smått helvete att få allt att passa. Sen råkade jag ha sönder ett fäste till panelen för diskanten. Fick ta och laga med epoxydeg.

Sen körde jag runt i 2-3 veckor och var rätt nöjd med ljudet, även om jag ännu inte hade installerat subwoofern. Upptäckte lite skrammel och andra missljud, speciellt när jag spelade högt. Lekte runt med EQ:n på min Android baserade stereo. I ärlighetens namn så skulle jag väl egentligen ha valt en annan stereo, om det var bra ljud jag var ute efter. Men jag ville ha en "ren" Android stereo, som det gick att installera vilken Android app som helst.

Har tidigare sneglat på en ljudprocessor, så jag slog till och införskaffade en Audison Bit One.

Efter lite mer kabeldragning/meckande och en snabb konfiguration med Audisons Windows-program, var det så äntligen dags för en ny provlysning. Vilket lyft! Ljudbilden är mycket bättre och då har jag bara gjort den snabba guidade grundkonfigurationen. Kan spela mycket högre utan att tappa kvalitet. Har lekt runt med fördröjningar och det är nog första gången jag kan säga att ljudet blivit bättre av det.

Känns dock som jag kommer lägga mycket tid åt att ställa in DSP:n och att lära mig hur den fungerar.
viktjons is offline   Reply With Quote
Old August 1st, 2016, 12:08   #12
carlr
Senior Member

Rep Power: 224 carlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud of
Send a message via MSN to carlr

Välkommen till processorträsket

Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
Svensk Mästare Skilled OEM 2017
carlr is offline   Reply With Quote
Old August 1st, 2016, 13:25   #13
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 348 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future

Härligt att du är på DSPspåret. När man blivit lite varm i kläderna undrar man i sitt stilla sinne hur man kunnat vara utan så länge. Det finns oerhört mycket förlorad potential i system de inställningsmöjligheter som ges i en DSP.

Bygglogg: SQW: TransFårrden
zrken is offline   Reply With Quote
Old August 1st, 2016, 14:02   #14
viktjons
Member

Ja, det finns en hel del förlorad potential som går att plocka fram med DSP. Jag kör faktiskt en DSP i mitt hemmabiosystem, i soundbaren YSP-5100 från Yamaha. Den hanterar grundinställningen av det över 44 små högtalarna automatiskt med hjälp av mikrofon. Jag hade en liknande funktionen i min gamla Pioneer bilstereo också, men det blev aldrig riktigt bra.

Audisons Bit One är bra mycket bättre, men kräver att man gör det mesta manuellt. Funderar på om jag skulle sätta upp en spektrumanalysator för att verkligen få reda på vad högtalarna levererar. Som det är nu har jag inte rört på EQ-inställningarna, allt är på flat. Det är väl egentligen optimalt, men jag kan inte tänka mig att miljön i bilen är bra för de inställningarna, även om det låter helt ok.

Men en sak stör mig och det är ett bakgrundsbrus, som kom fram när jag kopplade inte DSP:n. I manualen sägs det att det kan bero på för låg volym under kalibreringen. Det var för övrigt helt tyst under kalibreringen, vilket är lite märkligt. Någon skrev att man ska köra på högnivåingångnarna istället för lågnivå, även om det är lågnivå ut från stereon. Audison nämner även detta manualen. Jag letade tidigare efter specen på utgångarna, vad det levererade för volt, men leverantören Joying i Kina kunde inte riktigt svara på det.

Någon som provat att ange högnivå input i Bit Ones setup, även om det är lågnivå som är inkopplat?
Old August 1st, 2016, 14:15   #15
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 348 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future

BitOne är en smula ökända då en och annan åker på brusproblem.
Vissa är helt olidliga, andra är helt okay, några margniellt, vissa helt tysta.

Skulle avråda från att plocka fram ett brusinstrument innan du fått en bra bit mer luft under vingarna med tweakandet. Det är alldeles för lätt att stirra sig blind på de där graferna. Jag anser det är klokare att kika på det först långt senare när man gått länge och väl bet, när man gjort sina försök med eq, när man har lyssnat och labbat med frekvenser för att försöka identifiera var problemen eventuellt är, och sedan kanske få sig en "aha- det var ju det jag trodde!" upplevelse på kuppen. Den är mycket värd.

Det är vanskligt att härja runt massor med EQn. Det är lätt man sätter sig själv på arslet och sedan skapar en mängd följdproblem som är dryga att tweaka bort. Ett problem löst, tre skapade.

En annan strategi i tweakandet är att först fokusera på att alla högtalare låter lika mycket, inom 'grovdelningen' av systemet. En smula hjärndödande, och lurigt beroende på utsläckningar och noder som bildas vid olika frekvenser, från olika högtalare gör det hela en smula svårt. Men insiktsfullt om omständigheter. Detta görs bäst med brus, eftersom stereoinspelningar kan ge olika mycket information från höger/vänster.
Därefter lägger man lite ansträngning på att få till tidskompet hyffsat.
Därefter försöker man skapa lyssningsvänlig harmoni i systemet genom att labba med delningar och nivåer per element. Sedan är det inte många hack på tidskompet som brukar ändras.

Sedan, om man verkligen har några avgrundsdjupa hål eller brutala peakar som förvrider bilden fullständigt, kan man med fördel släta ut dem en smula med EQ. Men då lär du snabbt märka av min varning ovan.

Låt örat regera, inte graferna.

Old August 1st, 2016, 14:47   #16
viktjons
Member

Japp, har läst om BitOnes ljudproblem på nätet. Men det verkar vara mest äldre firmware-versioner. Tror mitt lilla bakgrundsljud är en inställning... förhoppningsvis.

Har hört den rekommendationen tidigare: låt EQ-inställningarna vara,

Att ställa in så högtalarna låter lika mycket låter som en bra strategi. Blir till att sitta och lyssna på brus då
Old August 24th, 2016, 10:32   #17
viktjons
Member

Har stått stilla med ljudbyggandet nu ett par veckor, mest för att jag väntat på den linjeförstärkare, Audiocontrol Matrix Plus, som jag beställt från USA. Nu har den iallafall kommit och jag har börjat fundera på hur jag ska kunna få in allt.

I min ursprungliga designplan var det bara förstärkaren som skulle in i facket under bagagerumsgolvet. Men sen lade jag till en DSP och nu en linjeförstärkare. Ja, jag vet egentligen borde linjeförstärkaren ligga närmare källan, men jag har bra kablar och har ingen bra plats längre fram i bilen. Eller ja, jag är väl för lat för att fixa in den någon annanstans .

Anledningen till linjeförstärkaren var att jag hade massa brus i systemet. Mätte pre out från min stereo och som max fick jag ut 1,27 volt. Och då hade jag verkligen pressat stereon. Min DSP, Audison Bit One, har en gräns på 1,2 volt för att kunna använda högnivå de-equalization. Så jag fick pressa upp allt rätt mycket, gain på förstärkaren var i princip max, vilket resulterade i en massa brus. Jag fick dra ner output level på DSP:n för att bli av med det värsta bruset.
Old August 25th, 2016, 09:54   #18
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Nu ska vi se hur det går!
hejja hejja!

Old August 27th, 2016, 14:26   #19
hasse the man
Senior Member

hasse the man's Avatar

hur mkt och var hittade du matrixen enl många ska det vara en bra produkt själv alldrig provat men sitter och spånar till capricen nu hur manb bra kan bygga ngt kul din set up ser ju bra ut plats under stolarna har du väl?? med tanke på lite platsbrist en tanke bara
hasse the man is offline   Reply With Quote
Old August 27th, 2016, 18:09   #20
viktjons
Member

Hittade linjeförstärkaren på ebay för 1600 inkl frakt och tull från USA. Jäkla dyrt med tullen, 500 kr. Den gamla modellen (vit istället för svart) säljs fortfarande, lite billigare. Vet inte om det skiljer något.

Hade jag designat om från början hade jag nog använt utrymmet under sätet. Men nu är alla kablar dragna till bagageutrymmet...
Reply

Thread Tools

Posting Rules