Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old May 10th, 2016, 11:49   #1
viktjons
Member

Default VW Golf Variant (2012)

Har kommit en bit in i mitt projekt nu, men lägger till nya saker och omdesignar hela tiden verkar det som, så det här lär pågå en bra tid till. Iallafall målet med projektet är att förbättra ljudet i min VW Golf Variant från 2012 (generation 6) och att det inte ska ta allt för mycket plats i bilen. Håller på med kitesurfing, så måste finnas plats för surfbrädor och bagage.

På projektlistan står följande:

- Byta stereon (RCD 510) till en Joying Android (5.1.1) stereo, 8" skärm
- Installera slutsteg (Hertz HCP 4d) i bagageutrymmet, under golvet
- Montera backkamera
- Byta högtalarna, 3-vägs fram och 2-vägs bak.
- Installera aktiv bas. Har valt en liten 3x8" bas från Hertz, så den inte tar upp mycket plats.

Ska väl säga att jag inte är något proffs på det här och det var över 15 år sen jag senast byggde om ljudet i en bil. Lite fetare budget denna gången kan jag säga

Det som hittills tagit mest tid är kabeldragningen till bagageutrymmet och tillpassningen av utrymmet där. Fick riva ut hela bagageutrymmet, ta ner stolarna och borra nya hål i det dubbla bagagerumsgolvet.

Fick bygga ett nytt golv för att kunna skruva fast slutsteget. Utrymmet är ett fack längst fram i bagageutrymmet, så det täcks av själva bagagerumsgolvet. Värmeutveckling kan bli ett problem, så kanske blir det till att montera en fläkt.

Något som också tagit tid är att anpassa dörrarna till de nya högtalarna. Av någon anledning har VW valt att göra hålen lite större än standard. Så för 6,5" högtalarna fram är hålet typ 7".

Till midrange högtalarna fram, 4", håller jag på att göra fästen. Dessa sitter inte på plåtdörren, utan på dörrens plastpanel. Skulle gärna vilja fästa högtalarna på själva dörren, men det blir för mycket jobb.

Som huvudenhet har jag valt en Android-baserad Kina-stereo. Detta är 3-4 generationen eller nått, så ljudproblem och annat är mer eller mindre fixade nu. Jag jobbar med IT, så ville ha en ren Android-stereo. Har provat Android Auto på en Pioneer, men allt för mycket begränsningar. Exempelvis går det inte i Android Auto att helt bestämma över låtlistorna i Spotify.

Hittills riktigt nöjd med denna stereo. Skulle väl bara vara radiomottagningen som inte är 100 procent, men efter lite isolerande av kablar har jag fått till det rätt bra. Hade samma problem med min gamla Pioneer-stereo också, så det verkar vara vanligt när man byter ut originalstereon.

Den smälter dessutom bättre in i förarmiljön och har en mycket bättre skärm än Pioneers.

viktjons is offline   Reply With Quote
Old May 10th, 2016, 13:31   #2
OliverBjuhr
Member

OliverBjuhr's Avatar

Default Re: VW Golf Variant (2012)

Trevligt! såg riktigt bra ut med dendär android-enheten!

Både gott ljud i bilen och utanför!
BMW m5 e39
http://www.garaget.org/?car=373693
OliverBjuhr is offline   Reply With Quote
Old May 10th, 2016, 13:34   #3
Fluff
Senior Member

Smile Re: VW Golf Variant (2012)

Ser snyggt och strukturerat ut, själv skulle jag dreggla över färdiga 7 tums hål, perfekt för Genesis, Dunaudio eller scanspeak element av hög klass : )

Fluff

God bless the Amp Doctor !
Fluff is offline   Reply With Quote
Old May 10th, 2016, 13:57   #4
viktjons
Member

Nästa steg är att montera de nya högtalarna. Ett stort problem med originalhögtalarna var vibrationer. Mycket plast som skramlade en hel del. Så nu har jag införskaffat ett par kvm dämpmaterial.

Jag är lite fundersam över var jag egentligen ska applicera dämpmaterialet. Så här ser det ut just nu:

Vet inte om jag ska montera dämpmaterial på hela dörren eller lägga mer krut på dörrpanelen. Känns lite som att det är bättre att dämpa ner källan, än att dämpa det som verkligen låter störande (dvs plasten).

Tror jag ska montera högtalarna, höra ur det låter och dämpa därefter. Kan bli en jobbig process dock. Hur brukar ni göra?
Old May 10th, 2016, 16:48   #5
Välljudsfantast
Senior Member

Dämpa innerplåten även på insidan,om du inte redan gjort det.
Välljudsfantast is offline   Reply With Quote
Old May 11th, 2016, 08:58   #6
viktjons
Member

Quote:
Originally Posted by Välljudsfantast View Post
Dämpa innerplåten även på insidan,om du inte redan gjort det.
Ska titta på det. Funderar också på att lägga in mjukt ljuddämpande material innanför dörrpanelen, då för att få bort vägbuller. Men det kanske inte är lönt.

En helt annat sak är ratt-knapparna på stereon. De är "kromad" plast, vilket inte ser eller känns så speciellt bra. Funderar på att spraya dem med plasti dip för att få en gummiyta. Går ju att ta bort iallafall det inte skulle bli bra.

Nån som använt plasti dip på radions knappar?
Old May 18th, 2016, 12:12   #7
viktjons
Member

Går sakta fram med projektet. Har iallafall fått in slutsteget nu och testkört det. Låter så mycket bättre, även med de gamla högtalarna. Den senaste tiden har dock projektet gått lite utanför billjud. Har bland annat installerat golvbelysning och belysning i dörrarna, samt bytt all (13 lampor) innerbelysning till LED.

Rätt stort lyft att byta till LED

Har bytt till aluminium pedaler, installerat golvbelysning och ställt in stereons ljus så den följer den övriga röda belysningen. Blev som helhet rätt snyggt.

Har tre filter som jag funderat vart jag ska placera. Då jag använder original högtalarkablarna, så får filtren placeras i dörrarna. Tog bort det gamla filtret och gjorde en kopia av det som jag sen kunde använda för att skruva fast det nya filtren. Då är jag iallafall säker på att det inta bli någon problem att hänga på dörrpaneln igen. Sitter som berget också.

Old June 7th, 2016, 14:53   #8
viktjons
Member

Går långsamt framåt, men har nu iallafall blivit klar med höger sida fram och bak. Rätt intressant att höra skillnaden på de gamla och nya högtalarna... rätt stor skillnad om vi säger så Framför allt ingen skrammel.

Bestämde mig för att lägga in samma ljudisolseringsfilt som bilen har i golvet i dörrarna. Bilen är rätt bra ljudisolerad från fabriken, men just dörrarna är nästan helt missade. Nu är dörren fint tyst.

Mellanregistret fram sitter i dörrpanelen, med andra ord i plasten. Fick ta och styva upp runt högtalaren och även bygga en adapter för att det skulle passa. Har gått många timmar åt att få allt att passa och bli tillräckligt starkt. Var också tvungen att modifiera själva dörren, vilket ställde till det för airbagsensorerna. Dörren var inte tät längre, men det löste sig med lite epoxyspackling och aluminiumnät.

Har varit en hel del meck med att få dörrpanelen att passa, men slutresultatet med nya dörrbelysningen blev lyckad. Och ljudet är enormt mycket bättre.

Old June 7th, 2016, 18:20   #9
Välljudsfantast
Senior Member

Kul!

Är det en DSG 7 låda i bilen?
Välljudsfantast is offline   Reply With Quote
Old June 8th, 2016, 07:09   #10
viktjons
Member

Det är en diesel så sitter en DSG 6 låda i den. Fick byta svänghjulet efter nått år, så helt problemfri är väl inte DSG 6 låda, men sägs vara bättre än DSG 7. Lyckligtvis gick det på den garanti som ingick när jag köpte bilen.
Reply

Thread Tools

Posting Rules