Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Multimedia - Allt om navigation, skärmar, iPods, MP3-spelare, Bil-PC, rattstyrning, USB

Multimedia - Allt om navigation, skärmar, iPods, MP3-spelare, Bil-PC, rattstyrning, USB Diskussion om integration av andra produkter än förstärkare och högtalare i bilen.

Reply

Thread Tools
Old August 3rd, 2015, 21:10   #11
tvett
Senior Member

tvett's Avatar

Rep Power: 47 tvett will become famous soon enoughtvett will become famous soon enough
Default Re: Dubbeldin stereo köpråd

Återkom gärna med dina tankar om den efter ett tag. Jag är lite sugen på en dubbelDin Pioneer, gärna med Carplay.

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10
tvett is offline   Reply With Quote
Old August 4th, 2015, 13:34   #12
skarj
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Eazy View Post
Hoppas den funkar fint! Hade skrivit svar igår kväll men forumet slutade att fungera. återkom gärna med en recension! Vad har du för telefon förresten?
Jag har en Samsung Galaxy Note 4.

Ja jag kommer att utvärdera så gott jag kan^^

Quote:
Originally Posted by tvett View Post
Återkom gärna med dina tankar om den efter ett tag. Jag är lite sugen på en dubbelDin Pioneer, gärna med Carplay.
Japp om det inte har något med ifåne att göra och att jag har kunskap nog att få igång det
skarj is offline   Reply With Quote
Old August 6th, 2015, 21:14   #13
skarj
Junior Member

Kopplade in den idag och maskinen i sig är riktigt fin. Ljudet blev faktist sämre Ska göra ett nytt forsök imorgon se om jag kan göra något åt det. Förhoppningsvis är det "skit baki styret"

Tvett: Carplay är iphone, vilket jag inte kan utvärdera =\
Old September 13th, 2015, 23:45   #14
skarj
Junior Member

Tog tyvärr rätt länge innan jag fick rätt enhet så jag väntade med att posta tills..
Äntligen hemma..

När jag tog bilden hade jag en svag aning om att jag hade valt helt fel enhet.

Och 1-2h senare, och jag visste att jag valt helt fel! :cry: (för mig)

Jag testade lossy- mp3, aac samt lossless. Spelade ingen roll för mig vad jag än gjorde med ljud inställningarna. Orginal spelaren lät bättre. Det kändes som den första och största kalldushen, nästa var de specifika Andriod funktionerna vilket jag hade förväntat mig mer av

Estetiskt, gUi-mässig så var den fin och logisk, bra display, krispa färger svärta.
Det tråkiga då som gjorde att det var helt fel köp. Jag upplevde outvecklad kommunication mellan Android enheter. Alltså visst "kommunicerade" enheterna med varandra. "Konversationen i sig" alltså faktat som skickades mellan spelaren och externa Android enheter gjorde den faktiska nyttan av de specifika android funktionerna undermåliga. Men slutanvändaren d.v.s Jag kan ju även ha varit usel på att ställa in ljudet eller funktionerna.

Så efter en lång suck... ut med skiten och tillbaks med orginal. Ringde upp BRL, de sa nemas problemas. Tack igen BRL :cheers:

Nå.. I och med att android funktionerna var "dåliga" så blir det enkel din, finns ingen anledning för mig att ha en sån display om inte ljudet finns där. Vad jag alltid har vetat är att jag älskar musik, ljudet, djupet, luftighet, värme, klarheten. Jag ville ha de bästa jag kunde läsa mig till(hitta) av enkel-din.

Och så hittade jag ALPINE CDA-137BTI inte allt för dyr.

Vilken skillnad på ljudet!!!

Klar förbättring från avh-x8700BT.jpg, bra inställningsmöjligheter har den också. Enda jag inte tänkte på var att kolla vilka bilstereons läs kvalitets begränsningarna! Som nu i efterhand DOH :ncool: Så endast lossless via skivspelaren (som jag förstår). Jag var ignorant tänkte inte på att läsa specifikationerna för codecs.

Det enda som talade emot den 137bti (tror) jag är att inte kunde spela upp lossless. Om någon vet hur jag kan göra det utan apple och skiva så blir jag jätte glad :cheers:
Men jag är så när nöjd som jag kan bli, jag är oftast sällan nöjd :P

Slut resultatet som jag ville ha/nå från dubbel-din får jag om jag gör så här

Dvs jag kan använda och styra de mesta från TABLET. Om ljudet blir för dåligt bara slå om till USB AAC elr lossless från disk

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
Kan väl tillägga att lite ljudmässigt erfarenheter krävs för att göra maskinen rättvisa.
Tja jag såg att du (och alla andra som vill dela med sig info/erfarenhet av dessa) använder Mosconi förstärkare. Jag funderar på att köpa något dylikt och jag tänkte höra vad du skulle säga, om dessa slutstegen.

B² audio Quattro MK4
Mosconi Gladen One 60.4
DLS Reference CC-44

Ljudet jag är ute efter är klart, luftigt och krispt. Högtalar mässigt tänkte jag att de skulle driva Volvo's Premium högtalare till att börja med, alt. att jag byter ut högtalarna till något batter.

Tacksam för svar^^

Last edited by skarj; September 15th, 2015 at 17:34. Reason: la till en fråga
Old September 21st, 2015, 14:12   #15
pinnen666
Senior Member

Kul att du uppdaterar med lite info, har själv 137:an och den är helt ok, dock så stör jag mig lite på det sämre blåtandsprotokollet.
Men det verkar inte som alpine satsar så mycket åt android hållet utan mera åt i-produkterna, annars så kan det väl inte vara så svårt att fån in apt-x kan man tycka.

En annan fördel är att du kan använda dig av ai-net och koppla in en bättre processor och då finns möjligheten att expandera systemet (pxa-h800).
Har även för mig att jag skaffade en sådan här kabel http://www.alpine-electronics.se/p/P...les60/kca-121b och kopplade in till mitt 3.5 uttag i telefonen, då borde du ju kunna köra flac via den direkt in i stereon.
Nackdelen är ju att det inte går att byta låt via stereon
Old September 21st, 2015, 15:00   #16
skarj
Junior Member

Quote:
Originally Posted by pinnen666 View Post
..och kopplade in till mitt 3.5 uttag i telefonen, då borde du ju kunna köra flac via den direkt in i stereon.
Smart!!! det var en ide att tänka på själv så kör jag nu allt via mac AAC format via USB, resten via orginal skiva det är helt ok, väntar bara nu på att få tag I ett bra steg

Alpine PDR-F50
elr
DLS Reference CC-44

Last edited by skarj; September 21st, 2015 at 15:04.
Old September 21st, 2015, 16:39   #17
pinnen666
Senior Member

ja jag såg tråden, köpte själv nya steg för 2 veckor sedan och kikade närmare på dls
cc-44, (driver mid + diskant aktivt via processorn), det jag hajade till på var att det är ett fläktstyrt steg vilket kan, vet dock inte hur det är i detta fallet, men ge en del fläktbrus så jag valde 2 2-kanals istället (CC-2) som inte är fläktstyrda, det lilla CC-4 saknar också fläkten men jag var lite orolig för att effekten skulle bli för dålig.
Blev ett stort lyft mot tidigare äldre steg och låter detaljerat och mjukt, är helt klart nöjd med dessa.
+ i kanten med när det gäller storleken, var bra mycket mindre än vad jag trodde dom skulle vara med tanke på att det är ett AB steg.
Och prisskillnaden mellan ett cc44 och 2 cc-2 var ju inte enorm och jag tror att det är mycket bättre att köra på 2 steg istället för ett, jämförde man även hur dom såg ut invändigt enl. nån sida jag hittade på nätet så verkar 2 kanalaren vara rejälare byggd.

Vet dock inte hur pdr-steget låter så jag kan inte uttala mig om detta.
PDX- stegen har jag hört en del gott om men då springer det iväg i pengar om du inte är smart och letar upp ett begagnat.
Old September 22nd, 2015, 12:46   #18
skarj
Junior Member

Quote:
ja jag såg tråden, köpte själv nya steg för 2 veckor sedan och kikade närmare på dls
cc-44, (driver mid + diskant aktivt via processorn), det jag hajade till på var att det är ett fläktstyrt steg vilket kan, vet dock inte hur det är i detta fallet, men ge en del fläktbrus så jag valde 2 2-kanals istället (CC-2) som inte är fläktstyrda, det lilla CC-4 saknar också fläkten men jag var lite orolig för att effekten skulle bli för dålig.
Blev ett stort lyft mot tidigare äldre steg och låter detaljerat och mjukt, är helt klart nöjd med dessa.
+ i kanten med när det gäller storleken, var bra mycket mindre än vad jag trodde dom skulle vara med tanke på att det är ett AB steg.
Och prisskillnaden mellan ett cc44 och 2 cc-2 var ju inte enorm och jag tror att det är mycket bättre att köra på 2 steg istället för ett, jämförde man även hur dom såg ut invändigt enl. nån sida jag hittade på nätet så verkar 2 kanalaren vara rejälare byggd.
Skönt med lyftet på ljudet
Quote:
Vet dock inte hur pdr-steget låter så jag kan inte uttala mig om detta.
PDX- stegen har jag hört en del gott om men då springer det iväg i pengar om du inte är smart och letar upp ett begagnat.
Det blev en Alpine PDR-F50 fick ett så sjukt bra pris från ljudshoppen.se (Tack till Jens) Jag vill även tacka sumo.se grymt bra service!

mått: Dimensions: 228.5mm x 165mm x 50.8mm
Vad tror ni om en placering av steget på passagerar sidan fram ? Kan man göra en bra dragning därifrån? "XC70-04"
Old September 22nd, 2015, 18:06   #19
pinnen666
Senior Member

under handskfacket längst fram sitter kupéfiltret och det kan vara skönt att byta ibland så där är ingen bra placering, tänk även att snöiga skor kommer in i bilen på vintern och steget gillar definitivt snö lika lite som jag...
vet inte ifall du har airbag på passagerarsidan, om du inte har det så kanske det går att montera i det området, frågan är bara hur mycket kylning steget kräver?

Tänkvärt är även att steget bör sitta ordentligt förankrat i bilen vid ev. olycka.

Men förstår din tanke, tyvärr finns inte tillräckligt med plats innanför mittkonsollen heller, kör själv v70n och har klurat på diverse lösningar som t.ex mindre frontsub.

Själv så har jag 3 steg + processor så montera där fram var inte ens någon tanke jag har haft så jag kan ha missat någon lösning som skulle kunna fungera så kika gärna, jag fick slänga ut reservdäcket och montera en mdf-skiva istället för reservhjul, fördelen är ju att det blir korta strömkablar
Mycket möjligt att du kan lägga ditt steg i/under reservhjulet istället?
Old September 26th, 2015, 17:59   #20
skarj
Junior Member

Quote:
under handskfacket längst fram sitter kupéfiltret och det kan vara skönt att byta ibland så där är ingen bra placering, tänk även att snöiga skor kommer in i bilen på vintern och steget gillar definitivt snö lika lite som jag...
vet inte ifall du har airbag på passagerarsidan, om du inte har det så kanske det går att montera i det området, frågan är bara hur mycket kylning steget kräver?

Tänkvärt är även att steget bör sitta ordentligt förankrat i bilen vid ev. olycka.

Men förstår din tanke, tyvärr finns inte tillräckligt med plats innanför mittkonsollen heller, kör själv v70n och har klurat på diverse lösningar som t.ex mindre frontsub.

Själv så har jag 3 steg + processor så montera där fram var inte ens någon tanke jag har haft så jag kan ha missat någon lösning som skulle kunna fungera så kika gärna, jag fick slänga ut reservdäcket och montera en mdf-skiva istället för reservhjul, fördelen är ju att det blir korta strömkablar
Mycket möjligt att du kan lägga ditt steg i/under reservhjulet istället?
Jag har funderat på under passagerar stolen. Varför jag vill installera den fram är pga att jag har nära med de flesta kablage till huvudenheten.

Om man installerar den där bak så blir det ju nära till batteriet men då ska högtalarkablar + lågnivå dras bak till fram. Hur löste du kabeldragningen när du har stegen därbak ?
Reply

Thread Tools

Posting Rules