Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Multimedia - Allt om navigation, skärmar, iPods, MP3-spelare, Bil-PC, rattstyrning, USB

Multimedia - Allt om navigation, skärmar, iPods, MP3-spelare, Bil-PC, rattstyrning, USB Diskussion om integration av andra produkter än förstärkare och högtalare i bilen.

Reply

Thread Tools
Old July 23rd, 2015, 11:31   #1
skarj
Junior Member

Question Dubbeldin stereo köpråd

Hej! Jag har kikat på dessa 2 modeller.

Alpine IVE-W585BT Multimediastation

Pioneer AVH-X8700BT

Vilken tror ni har de bättre ljudet + är mest kompatibel med android mobiltelefoner. ?

Jag har hört och även trott samma sak, att "Apline är Apline" de har det bäst ljudet handsdown.
Men om jag läser de specs mella dessa 2, så verkar jag kunna utnyttja min Android mobil I längre utsträckning med Pioneer modellen än Apline modellen. Dock så vill jag ha ett bra ljud med enheten och ha lite utbyggnads möjligheter.

Finns det andra alternativ ? Någon som har erfarenhet av dessa?

Mvh

Skarj

Last edited by skarj; July 23rd, 2015 at 11:41.
skarj is offline   Reply With Quote
Old July 24th, 2015, 11:37   #2
ville91
Senior Member

Rep Power: 0 ville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these parts
Default Re: Dubbeldin stereo köpråd

¨båda e lika kompatibel med Android via blåtand. skulle valt alpine
ville91 is offline   Reply With Quote
Old July 27th, 2015, 17:35   #3
Nonne
Guldmedlem

Nonne's Avatar

Rep Power: 588 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Jag har installerat en hel del Alpine och gillar den skarpt.
Vi använder den mest med BT uppkoppling och då spelar det "nästan' ingen roll i vilken värld du är i.

Om Alpines maskiner haft större möjligheter i filterdelen så hade dom varit helt galna!

EQ och annat funkar fint, ljudmässigt är dom helt klart fantastiska och har man större krav är det en separat DSP som gäller!

#I know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi och Gladen Audio, vill du ta del av nyheter så gilla oss på Facebook

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till tävlingsljud med både SM och EM medaljer i bagaget!

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen Audio!
Nonne is offline   Reply With Quote
Old July 27th, 2015, 17:37   #4
Nonne
Guldmedlem

Nonne's Avatar

Rep Power: 588 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Kan väl tillägga att lite ljudmässigt erfarenheter krävs för att göra maskinen rättvisa.

#I know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi och Gladen Audio, vill du ta del av nyheter så gilla oss på Facebook

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till tävlingsljud med både SM och EM medaljer i bagaget!

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen Audio!
Nonne is offline   Reply With Quote
Old July 30th, 2015, 01:50   #5
skarj
Junior Member

Har kollat runt lite, och man får liknande svar^^
Jag nästan bestämt mig för att beställa alpinen samt de kablash som måste med.
Dock kmr jag sakna mirror Link, Android auto, appradiomode.

Om man skulle kunna lägga in en app i stereon en enkel karta (utan navigering) då den saknar GPS såklart
.
Alt. Att genom mirror Link kunna köra med kartor.

Va säger ni som rekommenderade Alpine. Vad för appar finns det? kan man ladda ner nya andra apps?
Har Alpine egna liknande apps som mirror link?

Jag ska installera den i min 04:as Volvo xc70. De kommer ju att behövas en hel del adapprar.

Jag vill ju kunna styra den på ratten med.

Sista noob frågorna:
Är installationen "svår"?
jag har sett ett youtube klipp där de tar lös klimatanläggningen först och sen kommer man åt stereon.
Jag antar att det är så, sen pluggar man ut orginal stereon, pluggar in ISO adapter sen stereon.

Är det något annat att tänka på när man gör detta?

Tacksam för alla svar, tacksam för fler

//Skarj

Last edited by skarj; July 30th, 2015 at 13:20. Reason: omformulerat^^
Old July 30th, 2015, 21:12   #6
Eazy
Member

Jag äger Alpinespelaren du frågar om.

Alpine har inga andra appar än denna: https://play.google.com/store/apps/d...12.SmartFitApp och det du kan göra med den appen kan du göra på spelaren, så den tillför inget. Om kompatibilitet och features med Android är viktigt för dig, så bör du kolla på en annan spelare än Alpine.

Just nu så korrespondera jag med Alpine om att spelaren inte har ett val att stänga av att spelaren spelar upp automatiskt när telefonen connectar till spelaren. Man kan tycka att det är en feature, men om du har flera musikappar installerade på telefonen så blir det jobbigt eftersom random musikapp startas i telefonen och inte nödvändigtvis den musikapp som användes senast (vilket man förmodar är tanken). Deras svar är att man får stänga av "Audio" i Bluetooth-inställningar på telefonen. Jo tjena, det är ju precis vad jag vill göra...

"ljudmässigt erfarenheter krävs för att göra maskinen rättvisa." som Nonne skrev bör understrykas. Jag har hållit på att försöka ställa in ljudet så gott jag kan, men eftersom det finns så många inställningsmöjligheter så ställer jag till det mer än jag får till det. Saknar den gamla goda tiden då det inte fanns så mycket inställningsmöjligheter men jag hade ändå bättre ljud då än nu, eller också minns jag fel. Kan kanske vara så också att ljud från media är mer komprimerat idag och därmed låter det sämre.

Efter att ha utvärderat spelaren några månader så ska jag montera tillbaka min Sonyspelare jag bytte Alpinen mot och se om ljudet är så mycket förträffligare än min Sonyspelare. Beroende på vad jag tycker, så kanske min Alpinespelare blir till salu...

En sak till jag kom att tänka på när jag kollade på bilderna i länken du visade. Den bilden man ser där det står "Search" högst upp i menyn, den visar nog hur det kan se ut med en iphone. Du kan inte söka efter låtar eller ens se en spellista med din Androidtelefon, så den menyn du ser på den bilden finns inte om du använder en Androidtelefon.

Last edited by Eazy; August 2nd, 2015 at 21:02.
Eazy is offline   Reply With Quote
Old July 30th, 2015, 21:31   #7
skarj
Junior Member

fans fans fan D: jag har skiftat mellan alpine, kenwood och pioneer I mina dagar bland bilstereo's som ljudfanatiker och jag måste säga att de mest krispiga, luftiga ljudet har jag fått av alpine. Pioneers 99RS var riktigt bra. Får undersöka mer om den här saken, kanske Ifall Pioneer AVH-X8700BT har ett likvärdigt ljud som Alpinens....

för Mirror link öppnar många möjligheter. beslut ångest :P

edit: det känns ju som att Alpine har utvecklat sig mer mot Apple än Android vilket är förstårligt.
Vilket då känns lite tråkigt då jag personligen föredrar Android och använder det.

Men helt seriöst, går det att svara på vilken som kan leverera ett bra ljud utöver de andra multimedia lull lull.
Att http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine...iastation.html har ett bra ljud tvivlar jag inte som "Nonne" skriver, men som "Easy" skriver så kollar jag åt andra håll.

Det som nu känns intressant är http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-avh-x8700bt.html och http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-dnr-8025bt.html kan man jämföra ljudet på dessa någon som har erfarenhet ?

Sedan finns ju även den här http://www.parrot.com/uk/products/as...steroid-smart/ dock tvivlar jag att ljudet är bra jämfört med Pioneer och Kenwood.

Mvh Skarj

Last edited by skarj; August 1st, 2015 at 17:38.
Old August 2nd, 2015, 13:53   #8
skarj
Junior Member

Jag råkade se i en annan tråd att alpine skulle ha en egen form av "mirror-Link". Någon som vet dock känns det motsägelsefullt mot de Eazy skriver. Jag ska ändå ringa bilstereo firmorna om råd om detta, mirror link + bra ljud^^
Old August 3rd, 2015, 14:35   #9
skarj
Junior Member

Det blev Pioneer:en efter dividering/resonering med BRL, Tack Kristoffer för ditt tålamod service !
Tack för svaren på forumet!

(ej tråd bumpning den var högst upp iallafall)
Old August 3rd, 2015, 19:52   #10
Eazy
Member

Hoppas den funkar fint! Hade skrivit svar igår kväll men forumet slutade att fungera. återkom gärna med en recension! Vad har du för telefon förresten?
Eazy is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules