Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Bilstereotävlingar

Bilstereotävlingar EMMA SQ (Sound Quality), EMMA MM (Multimedia), EMMA ESPL & Racing, db Dragracing, Bassrace, Crank It Up with MDS, BRL Streetmeet, EASCA SQL (Sound Quality League) EASCA dBL (dB League), Proppers Droppers, dB Enduro, IASCA BassBoxing, IASCA IdBL (dB League)

Reply

Thread Tools
Old May 13th, 2015, 11:49   #1
torparn
Senior Member

Default Tidskompa midbasar?

Tänkte höra med er om ni har nåt bra tips hur man tidskompar midbasarna bäst, ska man köra ton eller musik och isånafall kan ni tipsa om musik mm. Har Emmaskivan men får inte till det ordentligt, ska tilläggas att jag är halvdöv och använder en hörapparat vilket inte gör det lättare.//Daniel
torparn is offline   Reply With Quote
Old May 13th, 2015, 19:27   #2
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 343 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future
Default Re: Tidskompa midbasar?

Midbasar är ett härke. De tenderar att bråka mer än man tror, även med nivåer.

En väg frammåt är att temporärt lägga upp delningsfrekvensen, och släcka allt annat utom midbasarna, för att försöka flytta dem till rimlig center.
Sedan är det inte helt sällan montaget gör man får lite olika information från vänster/höger bas, pga off-axis deluxe på förarsidan, och pga motsatsen av passagerar sidan.
Detta gör att man lätt tappar bort sig nivåmässigt på midbaskanalerna på sätt jag inte alls känner igen mig från andra register.

Bygglogg: SQW: TransFårrden
zrken is offline   Reply With Quote
Old May 14th, 2015, 12:51   #3
octan
Senior Member

octan's Avatar

Rep Power: 337 octan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant future

Förutom nivåerna som Zrken nämnde. Så är grundförutsättningen, att höger midbas är ihopkompad med de andra högtalarna på högersidan.
Sen börjar man kompa högtalarna på vänstersidan.

www.octanaudio.se
Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
Fegens Vandrarhem

XTZ
Team Ljudbyggaren
BMWljud
octan is offline   Reply With Quote
Old May 15th, 2015, 18:27   #4
torparn
Senior Member

Ja det var inte lätt att fixa till det här, vet inte riktigt vad man ska använda för musik.
torparn is offline   Reply With Quote
Old May 15th, 2015, 20:00   #5
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 343 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future

Quote:
Originally Posted by torparn View Post
Ja det var inte lätt att fixa till det här, vet inte riktigt vad man ska använda för musik.
PRova att köra ngnslags halvtight pop/house/hiphop med distinkta basslag

Bygglogg: SQW: TransFårrden
zrken is offline   Reply With Quote
Old May 16th, 2015, 11:23   #6
Nonne
Guldmedlem

Nonne's Avatar

Rep Power: 586 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Att få till ett bra focus kräver enkel och klar information, musik gör det bara svårt att få till det.

Jag brukar använda mig av vokala låtar, Celin Dion brukar inte vara grötigt mixade tex.

Har du även någon form av hörselskada så satsa på "gles" information.

#I know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi och Gladen Audio, vill du ta del av nyheter så gilla oss på Facebook

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till tävlingsljud med både SM och EM medaljer i bagaget!

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen Audio!
Nonne is offline   Reply With Quote
Old May 16th, 2015, 19:11   #7
Lonefox
Senior Member

Lonefox's Avatar

Rep Power: 254 Lonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really nice

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
Att få till ett bra focus kräver enkel och klar information, musik gör det bara svårt att få till det.

Jag brukar använda mig av vokala låtar, Celin Dion brukar inte vara grötigt mixade tex.

Har du även någon form av hörselskada så satsa på "gles" information.
Så som en del spår på EMMA-skivorna
Old May 17th, 2015, 00:40   #8
Nonne
Guldmedlem

Nonne's Avatar

Rep Power: 586 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by Lonefox View Post
Så som en del spår på EMMA-skivorna
Nu e det ju inte alla som har, lyssnar eller använder den 3-4dagar per vecka

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi och Gladen Audio, vill du ta del av nyheter så gilla oss på Facebook

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till tävlingsljud med både SM och EM medaljer i bagaget!

Old May 17th, 2015, 06:06   #9
Lonefox
Senior Member

Lonefox's Avatar

Rep Power: 254 Lonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really nice

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
Nu e det ju inte alla som har, lyssnar eller använder den 3-4dagar per vecka
Nädå

Men seriöst så ÄR de bra verktyg för tweak.
Finns en stor variation av spår då man ser till dem historiskt.

Men som du säger, glesa spår.
Enkla upplagda låtar.
Även där är mindre mer som du säger.
Dire Straits, Chris Jones, AC/DC, Michael Ruff, Susan Vega o Tracy Chapman tillhör mina personliga favoriter att tweaka med.

Du har dina låtar, dina knep. Jag har mina... Patrik har sina, Järvemyr sina men det handlar nog mer som variationer av samma grunder antar jag
Old May 17th, 2015, 07:15   #10
Nonne
Guldmedlem

Nonne's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lonefox View Post
Du har dina låtar, dina knep. Jag har mina... Patrik har sina, Järvemyr sina men det handlar nog mer som variationer av samma grunder antar jag
Jag vill dra en parallell med löpning.

Att tweaka med komplexa låtar är som att springa uppför trappor, med Emmaskivan är det nedförsbacke ........ eller

Ljudbyggaren sedan 1998

Reply

Thread Tools

Posting Rules