Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Övrigt > HiFi, PA, hemmabio/bild

HiFi, PA, hemmabio/bild Diskussion om hem-HiFi, PA-system och hemmabio.

Reply

Thread Tools
Old May 3rd, 2015, 07:33   #1
BMF
Senior Member

Default Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

Efter många års byggande i bilar la jag ner helt förra sommaren. Men det sved i mig med tanke på hur bra det lät i min lilla bil. En idé dök upp och efter att ha pratat med Peter Flodqvist på DLS över en fika på PM-Shopen så kände jag att jag skulle göra allvar av mina tankar. Peter kollade på lagret och kunde fixa fram 2par Scandinavia 6.5" i 8ohms utförande.
Efter att ha fått dom levererade och att Gunnar fixat alla värden på alla Scandinavia elementen hjälpte Micke på PM-Shopen mig att räkna ut lådvolymer. Blev en lösning med basreflex. Basporten mynnar ut på baksidan och lådan är avstämd till f-3dB på 50Hz.

Fattar inte varför bilderna blev som dom blev. Är rättvända på datorn och blev rätt på ett annat forum men inte här. Ni får stå ut med det.

1: Först byggdes det ett par testlådor i spån. Billigt och bra om jag måste göra om något.
2: Basarna börjades spela in. Fullregister på ganska hög volym i drygt 50-timmar fick det bli. Mellanregister och diskanter hade suttit monterat i min bil så dom hade redan många speltimmar. Kul att höra hur basen ändrade karraktär under timmarna.
3: Första varianten av filter. Billigast möjliga komponenter.
4: Testspelning med filtren lättåtkomliga. En vän var över i detta skedet och lyssnade. Han var salig över ljudet. Var tydligen helt i hans smak och vi hann med många skivor.
5: Har ett coustic RTA-33 liggandes sedan mina aktiva år. Satte upp det och drog på rosa brus i 90dB och mätte 1m framför ena högtalaren. Såhär såg det ut med filtren orörda. En fin dipp i övergången mellan bas och mellanregister.
6: Är ju passiva filter med 12dB's branthet. Och alla minns väl att 12db's branthet = 180 graders fasförskjutning ifrån skolbänken? Polvände basen och det såg direkt trevligare ut.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0808.jpg
Views:	59
Size:	80.4 KB
ID:	19316  Click image for larger version

Name:	IMG_0812.jpg
Views:	84
Size:	83.4 KB
ID:	19317  Click image for larger version

Name:	IMG_0823.jpg
Views:	54
Size:	151.8 KB
ID:	19318  Click image for larger version

Name:	IMG_0827.jpg
Views:	72
Size:	95.3 KB
ID:	19319  Click image for larger version

Name:	IMG_0879.jpg
Views:	59
Size:	87.8 KB
ID:	19320  

Name:	IMG_0884.jpg
Views:	56
Size:	93.7 KB
ID:	19321  
BMF is offline   Reply With Quote
Old May 3rd, 2015, 07:42   #2
BMF
Senior Member

Default Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

1: Nu var det dags att lasta sakerna i bilen och besöka PM-Shopen. Kopplade upp allt och Micke fick lyssna. Blev lite justeringar av filtren men inga jättesaker. Brytningarna låg rätt men vi ändrade lite med nivåerna.
Sedan blev han nöjd. Underlättar lite vid konstruerandet när han som räknar kan elementen riktigt bra och vet vad som funkar redan ifrån start. Sparar många timmar.

2: Började med att labba med formen på högtalaren och mätte upp hur högt det blev med 1liter rostat ris.

3: Dags att fylla på förrådet med MDF hemma.

4: Gjorde en mall på högtalarens böjning i massonit.

5: Fräste sedan en riktig mall i spån.

6: Efter en stunds sågande med bänksågen hade jag fixat framsida, baksida och mellanväggar.

7: Sedan fräste jag till alla mellanväggar. Gjorde även en första mall för hålen till elementen.

8: Första provmontering.
Attached Thumbnails

Name:	IMG_0819.jpg
Views:	46
Size:	81.6 KB
ID:	19323  Click image for larger version

Name:	IMG_0834.jpg
Views:	47
Size:	83.6 KB
ID:	19324  Click image for larger version

Name:	IMG_0974.jpg
Views:	25
Size:	67.6 KB
ID:	19325  Click image for larger version

Name:	IMG_0897.jpg
Views:	28
Size:	100.3 KB
ID:	19326  Click image for larger version

Name:	IMG_0898.jpg
Views:	25
Size:	119.3 KB
ID:	19327  

Name:	IMG_0896.jpg
Views:	26
Size:	90.3 KB
ID:	19328  Click image for larger version

Name:	IMG_0928.jpg
Views:	40
Size:	85.4 KB
ID:	19329  Click image for larger version

Name:	IMG_0929.jpg
Views:	58
Size:	79.3 KB
ID:	19330  
Old May 3rd, 2015, 07:56   #3
BMF
Senior Member

1: Med hjälp av första hålbildsmallen gjorde jag en riktig fräsmall och fräste sedan till två aluminiumskivor i 5mm tjock alu. Vill ha en rejäl stabil montering som jag kan skruva i och ur elementen i utan att riskera att materialet blir dåligt.

2: Insidan av hålen på MDF-skivorna snefräses för bättre luftflöde

3: Framsidan, baksidan och mellanväggar limmas med efter att jag fräst i "kex". Underbart med en lamellfräs. Har du inte en sådan, köp en! Här syns hålet för basporten. Bara grovsågat. Fräser till hålet när porten är på plats för att det ska bli helt slätt.

4: Äntligen dags att limma lite. Var många timmars fräsande innan jag hade nått hit.

5: Började fundera på hur jag skulle göra med terminalerna till högtalarkabeln. På alla jag sett är det bara ett hål som dom är fastskruvade i. Även på 100.000:- + prisklasserna. Lite trist tyckte jag och började med att fräsa en skål. Blev en lite annorlunda lösning till slut men den blev helt försänkta i alla fall.

6: Konsten att böja MDF. Såga väldigt många slitsar med bänksågen.

7: Förberett för att limma sidorna. Då det kommer en lite annan lösning för sidorna så kunde jag skruva dessa.

8: Här syns formen på lådorna.

9: Ena sidan på plats. Även aluminiumskivan sitter på plats för stunden. Är lite mer jobb på den innan den är helt klar.
Attached Thumbnails

Name:	IMG_0975.jpg
Views:	34
Size:	74.2 KB
ID:	19331  Click image for larger version

Name:	IMG_0999.jpg
Views:	30
Size:	68.7 KB
ID:	19332  Click image for larger version

Name:	IMG_0997.jpg
Views:	27
Size:	86.5 KB
ID:	19333  Click image for larger version

Name:	IMG_1102.jpg
Views:	29
Size:	94.3 KB
ID:	19334  Click image for larger version

Name:	IMG_1021.jpg
Views:	32
Size:	105.4 KB
ID:	19335  

Name:	IMG_1180.jpg
Views:	35
Size:	80.6 KB
ID:	19336  Click image for larger version

Name:	IMG_1184.jpg
Views:	65
Size:	82.6 KB
ID:	19337  Click image for larger version

Name:	IMG_1181.jpg
Views:	55
Size:	65.4 KB
ID:	19338  Click image for larger version

Name:	IMG_1179.jpg
Views:	70
Size:	65.0 KB
ID:	19339  
Old May 3rd, 2015, 08:05   #4
BMF
Senior Member

1: När sidan var på plats så spacklades slitsningen och alla skarvar tätades med latexfog.

2: För att kunna passera genom med högtalarkabeln men ändå kunna byta den om jag känner för det så drog jag robotslang som limmades fast och tätades i hålen med latexfox. Känner att jag har ganska mycket tänk ifrån bilstereobyggandet i huvudet. Läggs ner mycket tid på att det ska vara "servicevänligt". Kan man tävla i högtalarbygge också kanske?

3: Beställde hem lite bättre komponenter till filtren. Jobbig balansgång detta. Ville ifrån början ha ännubättre komponenter men det blev så grymt dyrt. Slutade med att jag fick bestämma att såhär mycket får det kosta och sedan köpa efter det.

4: Testar komponentplacering för mellanregistret. Kommer dela upp filtret i tre delar för att det ska bli lättare och möjligt att få in och ut det i lådan utan att såga sönder något.

Såhär långt har jag hunnit nu. Började i julas och trodde jag skulle hunnit mycket längre vid detta laget. Men en jobbig vår med en seg förkylning som slutade med lunginflammation har bromsat mig en hel del. Hoppas kunna ha högtalarna klara till hösten i alla fall. Sedan är det bara lite surround-högtalare och några aktiva baslådor kvar att bygga också.
Attached Thumbnails

Name:	IMG_1186.jpg
Views:	45
Size:	79.3 KB
ID:	19341  Click image for larger version

Name:	IMG_1185.jpg
Views:	60
Size:	88.0 KB
ID:	19342  Click image for larger version

Name:	IMG_0915.jpg
Views:	50
Size:	103.5 KB
ID:	19343  Click image for larger version

Name:	IMG_1187.jpg
Views:	45
Size:	85.0 KB
ID:	19344  
Old May 3rd, 2015, 10:10   #5
kokos
Member

Trevlig läsning ser fram emot fortsättningen
kokos is offline   Reply With Quote
Old May 3rd, 2015, 15:39   #6
BMF
Senior Member

Fick lite gjort idag med. Sågade till några björkskivor. Alla vet väl att just björk gör att diskanten släpper och blir mjukare? Nä, men råkade ha en lämplig skiva liggandes. Borrade en massa hål och satte fast alla komponenter med buntband. Nu är det bara att börja löda. Vilken tur att jag fick godkänt på lödcertifikatet på klass3 i våras. Dvs att jag får löda åt försvaret bland annat. Annars hade jag ju inte kunnat löda detta.
Hade en tanke att etsa riktiga mönstekort till filtren men ville samtidigt påverka ljudet minimalt så jag valde denna lösningen istället.
Attached Thumbnails

Name:	image.jpg
Views:	61
Size:	80.7 KB
ID:	19349  
Old May 3rd, 2015, 19:20   #7
Hewi
Senior Member

Hewi's Avatar

Rep Power: 301 Hewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud of

Ser riktigt bra ut men blir det inte så att robotslangen ger en luftförbindelse imellan de olika volymerna?
Hewi is offline   Reply With Quote
Old May 3rd, 2015, 19:35   #8
BMF
Senior Member

Nä, det kommer bli tätt. Är riktig robotslang och inte en slitsad rasselslang. Så det blir som ett böjbart mjukare rör. Varje hål där dom dras genom mellanväggarna tätas ordentligt med latexfog på båda sidor. Sedan kommer jag täta med "apskit" in i slangen sedan när högtalarkabeln är dragen. Då blir även röret tätt men det går lätt att ta bort om jag vill byta kabel senare.
Old May 4th, 2015, 10:23   #9
Fluff
Senior Member

Ser grymmt ut, vet du hur gula Scandinavia 3 skiljer dig ljudmässigt mot svarta Scandinavia 3c? eller är det endast kosmetika?

Mvh

Fluff

God bless the Amp Doctor !
Fluff is offline   Reply With Quote
Old May 5th, 2015, 19:55   #10
Välljudsfantast
Senior Member

Kul att du kom igång med bygget.

Ser bra ut.
Välljudsfantast is offline   Reply With Quote
Reply