Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old March 23rd, 2015, 15:11   #11
kalle93
Senior Member

Default Re: Saab 9-3 Aero

Tjenare!

Hänt lite grejjer med bilen!

Dämpning av framdörrar är nästan klart ska bara fixas en plåt till det stora hålet i mellanplåten, och kanske läggas på något mer ljudätande material på dörrsidorna! det börjar bli riktigt stumt å fint iallafall, men tycker att förrardörren blir bättre än passagerar dörren men ändå är dom dämpade på samma sätt med samma material? men kanske bara är hjärnspöken för när ja fråga farsan om han kunde avgöra vilken dörr som var bäst kunde han inte höra eller känna någon skillnad

Det är ungefär det som har hänt aktivt, däremot i huvudet har det hänt en del!

Kommit på en bra plats att ha mitt optima 75Ah istället för att sälja det! så det kommer nog hamna innanför luckan till vänster i skuffen med den nya underhållsladdaren, där originalsteget till 6x9rna sitter men då det inte används nu eller kommer göra det i framtiden så kommer det få en fin plats på hyllan hemma istället, och det kanske kommer innhandlas ett nytt startbatteri också men funderar då på ett biltema, det verkar som att dom flesta som kört på biltemas agm varit nöjda!

Sedan har även en låda till basen ritats upp i sketchup som förövrigt är grymt kul! så får jag se om jag ska bygga ihop lådan själv eller låta någon annan med bättre verktyg få iallafall såga ut bitarna till den.

Har även varit och inhandlat mig högtalarna som skall sitta i instrumentbrädan.
Ett par Dayton Audio RS75-4, ett par riktigt stiliga små söta 3" fullrange högtalare, har inte hunnit lyssna nå vidare på dom riktigt men dom får mycket lovord av killarna på Brl!

Även hunnit tvätta bilen ett par gånger, men skitvädret i vårt avlånga land gör ju att det är något man skulle kunna hålla på med 24/7 om man hade haft tid! ( och ork!)

Men tycker nu att det har börjat skallra nåt fruktansvärt från B-stolparna så dom lär jag ju se till att fixa någon dag, det värsta är bara att det låter från justeringen av bältet i stolpen och där känns det som att det kommer bli krångligt att få tyst på den om man vill ha kvar justeringen? någon som har något tips?

Iallafall så kommer det lite bilder för det tycker väl alla är kul! Inte för att det är några högupplösta sytemkamera bilder men dom utgör sitt syfte

Sedan har det även börjat måttas på bafflar till dörrarna som ja inte tänkte bygga i något alls av trä, då jag tycker det känns sådär med trä i dörrarna!
men då är det ju tur att morfar har dom flesta svetsar och liknande verktyg som man kan få tag på!

Hade gött så länge! Kalle
kalle93 is offline   Reply With Quote
Old March 26th, 2015, 10:20   #12
kalle93
Senior Member

Tjena behöver ha lite tips å trix!

Någon här som har tagit ner innertaket i 9-3 ss?

Hur jobbigt är det och vilken dörr är det enklast att få ut det igenom?

Ta bort antingen förrar eller passagerarstolen hade jag tänkt göra i vilket fall
så långt är jag med och va tycker ni man ska köra med för teknik på dämpningen?

Har flera kartonger med SC 2mm liggandes hemma, så jag tänkte köra med dom i taket och sedan täcka så mycket som möjligt med bitumen matta på SC:n men tror ni det blir märkbart bättre att sedan lägga ett lager SC2mm till ovanpå bitumenen?

Tacksam för svar! (snålt med kommentarer än sålänge tycker ja! )

Mvh Kalle
Old March 26th, 2015, 12:19   #13
Namenlos
Senior Member

Ser skitbra ut med dämpningen i dörrarna av egen erfarenhet så släpper gärna bitumen från taket på sommaren av värmen men någon annan här får flika in mest vad som funkar bäst. Det är inte kul när man satt in innertaket och allt och mitt i sommaren märka att det släppt från taket. Eller kanske var det jag som hade otur? Någon som lyckats bättre får berätta
Namenlos is offline   Reply With Quote
Old March 26th, 2015, 17:17   #14
kalle93
Senior Member

Okej de tänkte ja inte ens på men körde du bara bitumen direkt på taket eller hade du också liknande SC lagret innan bitumenlagret? Finns det annars något annat bättre material istället för att lägga ett till lager SC?��
Old March 26th, 2015, 17:46   #15
xciso
Senior Member

xciso's Avatar

Innertak i sedan brukar tas ut genom passagerardörren fram.. Brukar hjälpa att fälla stolarna så mycket som går..
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
xciso is offline   Reply With Quote
Old March 26th, 2015, 18:57   #16
kalle93
Senior Member

Tänkte nog ta ut båda stolarna fram i vilket fall
Men har sett att folk har tagit det genom bakdörrarna men de känns som att det borde vara enklare genom passagerardörren
Old April 2nd, 2015, 13:18   #17
kalle93
Senior Member

Tjenare!

Jag hittade min gamla baslåda ståendes helt ensam och ledsen i källarförrådet häromdan!
det sitter två st Mtx rt.12-44 i den lådan med ungefär 55L till varje bas och fick då iden om att kanske bygga om den lådan för att köra portat istället för slutet som var tänkt från början! men måste kolla att den går in hyffsat bara!

Vad tror ni om valet? kommer troligtvis byggas ihop en sluten låda också så att de är väl bara och testa egentligen, men va tycker och tror ni blir bäst? jag är ute efter riktig djupbas men vill ändå inte tappa snabbheten för mycket!

Basen som har nämts förut Är alltså en Dayton UM 12-22:
http://www.daytonaudio.com/index.php...-per-coil.html

Mvh Kalle
Old April 8th, 2015, 11:23   #18
ChriZtoffer
Senior Member

ChriZtoffer's Avatar

Rep Power: 184 ChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the rough

Om du vill ha djup och rapp bas så röstar då jag på sluten låda! Kommer själv köra det till min UM15-22. :-) Ang. innertaket så hade jag ur det i min förra SS, fäll bak ryggstödet på passagerarstolen bara så går det att få ut genom passagerardörren fram. En bra dämpning (tycker jag) är ett lager butyl (så tjock som möjligt) och sen ett lager bitumen. Gärna ett lager av nån foam också som fyller upp mot innertaket.

More to come...
ChriZtoffer is offline   Reply With Quote
Old April 8th, 2015, 13:26   #19
kalle93
Senior Member

Då får det nog bli slutet! Det var ju planen från början också, den gamla lådan får nog byggas om till något det går å spela lite högre med (är ju kul å spela högt ibland med ;P )

Har du några tips om hur man skall bygga lådan till UM12:an? den rekommenderade lådan för slutet ligger ju runt 56-57L och har ritat ut en låda sketchup, tyvärr finns den inte på den här datorn men kan ladda upp senare! kom bara på i efterhand att baffeln på den kanske inte är tillräckligt inskjuten och då kommer ju basen slå i ryggstödet!

Men hur hade du byggt? Du som har byggt ett par lådor i 9-3ss

Mvh Kalle
Old April 8th, 2015, 15:18   #20
ChriZtoffer
Senior Member

ChriZtoffer's Avatar

Rep Power: 184 ChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the rough

Basen centrerad mot skidluckan och en ram runt mot ryggstödet som ger basen fritt spelrum, sen är det bara att maxxa höjden och göra bredden så den går in mellan gångjärnen på bakluckan.

More to come...
ChriZtoffer is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules