Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old February 25th, 2015, 15:52   #1
kalle93
Senior Member

Default Saab 9-3 Aero

Tjenare!

Tänkte jag också skulle börja knåpa ihop en projekttråd här på kanske det bästa forumet jag vet!

Projekttråden kommer vara kanske mest för min egen skull för att kunna gå tillbaka och kolla. Men hoppas kunna förvirra en å en annan me mina ideer också!
Alltså mkt tips och (snäll)kritik tas gärna emot.

Planen är väl att försöka tävla i Rookie klass någon gång den här sommaren!

Bilen då!

Bilen är en Saab 9-3 Aero -03 som tydligen är uttagen av en montör som jobbade på Saab på den tiden.
Den är i princip fullutrustad förutom navigation Bajskokare i bak (om det fanns är inte helt säker?)
Sitter även Usa spec backspegel med inbyggd garageöppnare med 3 minnen (roligt när man inte ens har EN egen garage dörr) och även kompass, solskydden är även dom Usa spec då det är den STORA Airbagvarningen på båda solskydden.

En väldigt trevlig bil enligt mig själv! Sedan har även ett BSR steg 1 letat in, så det ska vara runt 247 HK och 388 Nm! Det rör på sig.

Så till ljudet!

Det första jag fick göra var ju att riva ut det förra ägaren satt in vilket han sa va "riktigt" gjort! Det är klart att det är en relevansfråga men det här?

Det är tur han inte har eldat upp bilen! en skarv på en 16mm2 kabel helt oisolerad precis i genomföringen till bagaget!!

Sedan har han nog lött med något konstigt, eller bara vart usel på det för det såg ut såhär inuti AMP 1:an.

Sedan låg det en jordkabel som knappt var skruvad i karossen som även var ca 3m för lång mot va den hade behövt va! Sedan var den ihop lindad med lågnivå kabeln som också var en 5 m som kanske hade behövt va en halv meter och mitt i denna lindningen låg ju såklart lågnivåomvandlaren.

Men efter allt det här börjades det med planering av mitt bygge!

Som det ser ut i planeringen just nu så ska det knökas in varsin Dayton Audio RS180-4 i dörrarna, troligtvis kommer det hamna Dayton Audio RS75-4 i instrumentbrädan, har för tillfället ett par Dayton Audio ND91-4 hemma men dessa kommer alltså bytas ut mot dom i samma serie som 7".

I basväg kommer det nog först hammna en Dayton Audio UM12-22 i bagaget, senare kommer det försökas knixas in en Dayton Audio RSS210HF-4 i fram någonstans!

I slutstegsväg kommer ett Genesis Dual mono få driva dörrarna. Ett Genesis DA-100 Serie 1 få driva instrumentbrädan. Sedan ett Mtx RT-1000.1d få driva basen. Är på jakt efter något Genesis monosteg att byta ut Mtx:et mot i framtiden, när chans och plånbok kan matcha varandra (ni läste framtiden?)

Original stereo med uthämtad lågnivå och en RF 3sixty.3 skall styra hela paketet!

Det som är påbörjat i bilen än så länge är som sagt uthämtad lågnivå från Original HU

Inte min bild men ser likadant ut Sedan mätt med oscilloskop och det ser ut att vara en bra signal! In i 363:an ser det också bra ut men bara vänta å se om den låter lika bra!

Ström och minuskabel dragen till baljan

Kabel strumpad och i pressad i adapter som egentligen ska vara till för 21mm2 men med lite kärlek så gick det få i 50mm2!

Sista lilla biten från säkringshållaren dragen och strumpad hittade även grymma hattar på swedol när ja va där å fixa kabelskor så en sånn hitta på plus kabelns infästning, såklart fylld med vaselin spay, som även polerna fick sig en spray av.

All strömkabel har pressats med hydraulisk presstång. (gillar å trycka till litegrann med 35mm2 backarna känns lite mer safe )

Slipat och monterat jord vid bälteshållare även det sprayat med vaselinspray för att inte oxidera eller rosta. Sedan ihop strumpad med pluskabeln in i bagaget. Det ligger även strumpa på många ställen på vägen där vassa kanter eller liknande kan skava på kabeln. Det är tur man har en pappa som är tjenis med AM ansvarig på Hellermanntyton som fixar AM godkänd kabelstrumpa och även alla möjliga olika monterings tillbehör!

Och något sånt här kommer det se ut i baljan senare

Även påbörjat lite dämpning på dörrar. men har inga bilder från det än

Hade gött och hoppas några vill hoppa på min resa genom det här!

Last edited by kalle93; February 25th, 2015 at 15:54.
kalle93 is offline   Reply With Quote
Old February 25th, 2015, 23:01   #2
Namenlos
Senior Member

Default Re: Saab 9-3 Aero

Detta bygget ska följas, det ser bra ut so far! Kul med en till från trollhättan också
Namenlos is offline   Reply With Quote
Old February 26th, 2015, 10:19   #3
bingonisse
Member

Helt otroligt att det inte har blivit kortis med föregående installation! Kul med ett bygge till, ska se till att följa det här.
bingonisse is offline   Reply With Quote
Old February 26th, 2015, 15:22   #4
kalle93
Senior Member

Tjenare!

Najs med en till från Trollhättan! Då hoppas ja få se och höra dig å din bil på någon BRL träff i Trollhättan! Även på andra ställen också såklart :P

Kul att några snappat upp projektet!!

Hann börja riva ur den halvtaskiga dämpningen som var gjord av någon tidigare ägare. Någon slags bitumen matta som satt i några små bitar lite här och var i framdörrarna.
Enkelt att få bort där typ hälften hade lossat från plåten men resten som satt fast satt ju så in i He***te! men när det väl var borta och tvättat var det bara börja smeta på den nya SC Extra har satt 6 ark var i båda dörrarna, men ska på mer matta men den tjocka jag hade med mig tog slut igår när jag stanna kvar på jobbet i Göteborg, så jag orkade inte "bara" åka å hämta lite för att fortsätta

Men vilken skillnad det gör när bara ytterplåten är dämpad! Citerar Aladin: En helt ny värld!!

Kan inte vänta tills ja får i Dayton 7" och kan kräma på med lite effekt

Och fick även bort det där hemska skramlet från fönsterknapparna! lite dämpning på dörrsidorna sedan och en å annan plåt i dörrarna så kommer det nog bli tyst sen

Lite bilder från dämpningen!

Öppnade alltså upp hela dosan som sitter i dörrsidan med knappar för att kunna sätta dit M4 brickor till fönsterknapparna så dom inte kan skaka så mycket! Även en liten dusch av vaselinsprayen

Idag blir det inget grejjande med bilen då jag blev halvt medlurad till den där 50 shades of grey!! Och i helgen ska det ju drickas lite bärs och kolla Snowboard Big air i Ale backen

Men tills nästa uppdatering!

Ha de Gött!!
Old February 26th, 2015, 21:31   #5
Lonefox
Senior Member

Lonefox's Avatar

Rep Power: 260 Lonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really nice

Går rykten att det kommer att köras ngr Rookietävlingar lokalt i Thn i vår/sommar.
Old February 26th, 2015, 21:33   #6
Namenlos
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Lonefox View Post
Går rykten att det kommer att köras ngr Rookietävlingar lokalt i Thn i vår/sommar.
Det hade vart kul!
Namenlos is offline   Reply With Quote
Old February 27th, 2015, 02:01   #7
ChriZtoffer
Senior Member

ChriZtoffer's Avatar

Rep Power: 190 ChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the rough

Kul att fler vågar sig på å bygga i 9-3SS! Trevligt högtalarval dessutom.

More to come...
ChriZtoffer is offline   Reply With Quote
Old February 27th, 2015, 07:21   #8
Lonefox
Senior Member

Lonefox's Avatar

Rep Power: 260 Lonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really nice

Quote:
Originally Posted by Lonefox View Post
Quote:
Originally Posted by Namenlos View Post
Det hade vart kul!
Håll ögon o öron öppna
Old February 27th, 2015, 07:41   #9
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 348 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future

Detta låter som ett trevligt upplägg.
Vi ses på tävlignsbanan

Bygglogg: SQW: TransFårrden
zrken is offline   Reply With Quote
Old February 27th, 2015, 14:44   #10
kalle93
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Namenlos View Post
Det hade vart kul!
Det hade vart helt jätte awesome!!

Och finns inget annat val än Saab såklart så dom "jobbigheterna" får man ta!

Ser fram emot att komma ut på tävlingar i vår/sommar!

Fick köpt mig en grymt smidig underhållsladdare idag på jobbet. Det är bra med personalrabatt

En Waeco PerfectCharge IU1012.

http://www.batteriexpressen.se/produ...2v/10a-iu-1012

Och får se kanske hinns med något mek i helgen. Ha de gött sålänge!
Reply

Thread Tools

Posting Rules