Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Övrigt > HiFi, PA, hemmabio/bild

HiFi, PA, hemmabio/bild Diskussion om hem-HiFi, PA-system och hemmabio.

Reply

Thread Tools
Old May 17th, 2014, 08:50   #1
pepi
Member

Default Batteri till boombox?

Håller på fixa en ny garagestereo och funderar över en grej. Tänkte först köra den direkt över en batteriladdare men då kom jag på en sak. Har ett sånt där 12 amperes mc-batteri. Det borde väl kunna funka som en typ konding eller? Tänkte inte att jag skulle köra den enbart på batteriet utan alltid ha laddaren påkopplad. Visst borde det funka?
pepi is offline   Reply With Quote
Old May 17th, 2014, 09:05   #2
Optima
Senior Member

Rep Power: 260 Optima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to all
Default Re: Batteri till boombox?

Batteriet kommer att fungera som stabilisator, det stämmer. Frågan är vilken typ av laddare du tänker använda, den bör ju ha någon form av spänningsreglering och orka ge ut några ampere iaf.

Är det enbart en bilstereo eller har du även slutsteg?
Optima is offline   Reply With Quote
Old May 17th, 2014, 09:39   #3
pepi
Member

Det är bara en gammal pioneer som ska sitta i lådan, inget steg. Har två laddare att välja på. Den ena är en vanlig typ OK-laddare på 8 ampere och sen har jag en "smart" laddare från biltema på 4 ampere. Antar att om jag ska använda batteriet så är den smarta laddaren föredragen att använda?
pepi is offline   Reply With Quote
Old May 17th, 2014, 13:40   #4
Optima
Senior Member

Rep Power: 260 Optima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to all

Ja, men även för stereons skull vill jag nog ha en "smart" laddare. Nu vet jag ju inte hur laddspänningen är på OK-laddaren, men såna där enklare laddare kan ibland ge uppåt 17-18 V och det är inte riktigt lämpligt för varken batteri eller bilstereo.
Optima is offline   Reply With Quote
Old May 19th, 2014, 06:13   #5
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 343 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future

En 4amps smartladdare och ett MCbatteri är helt okay, så tillvida du inte brölar på tokhög volym.
Jag har kört samma setup med ex en 1A MC'underhållsladdare' och det räckte inte för att ladda under tiden det spelades. En ctek xs3600 (typ 3-4a?) har fungerat klockrent som byte på det, när jag kört de byggena som 'hemma stereo'.

Dock tror jag inte det hade räckt om man lämnade skiten på fullkräm dygnet runt skränandes..

Bygglogg: SQW: TransFårrden
zrken is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules