Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Övrigt > Bilar och motorer

Bilar och motorer Diskussion om allt som har med bilar och motorer att göra.

Reply

Thread Tools
Old January 23rd, 2013, 22:40   #11
Slarvar
Senior Member

Default Re: Coilover

Quote:
Originally Posted by zrken View Post
Ett par googlingar senare tycks de här JOM dämparna ha gjort en god hög folk nöjda. Det är i en prisklass som får betraktas som rimlig. Om jag nu gubbkör gör det la inget att den är styv heller xP

Stort tack för input.
Till dom bilarna jag bara vill ha låga så har jag köpt TA och JOM, en golf och en polo.
Det funkar fint för lågt som fan går det att ställa, men fullständigt utan någon komfort, stenhårt och bilen studsar på ett ganska icke trafikvänligt sätt, även när dom inte står i bott kan jag tillägga.

Till min E34 540 köpte jag D2 coils, dessa kostade runt 8k och är helt annorlunda uppbyggda, även om du ställer ner bilen riktigt mycket så finns det ändå lite fjädringsväg plus att dom är ställbara i hårdhet med.

Till din bil, köp något riktigt, jag kan lova att du kommer ångra dig annars!
Inte kul att ha en bmw som har sämmre komfort än en lada niva....
Slarvar is offline   Reply With Quote
Old January 24th, 2013, 18:56   #12
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 344 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future

Tack för sannorlikt ovärderlig input... Hmhm. Onekligen fått mig att tänka till. Före all maximalvikt är i bilen och hur den sitter då får styra om det skall bli snack om sänkning... 8k på fjädrar ska det sjukt mkt till innan det händer

Bygglogg: SQW: TransFårrden
zrken is offline   Reply With Quote
Old January 24th, 2013, 22:17   #13
Slarvar
Senior Member

Quote:
Originally Posted by zrken View Post
Tack för sannorlikt ovärderlig input... Hmhm. Onekligen fått mig att tänka till. Före all maximalvikt är i bilen och hur den sitter då får styra om det skall bli snack om sänkning... 8k på fjädrar ska det sjukt mkt till innan det händer
Ja, med min ringa erfarenhet av coilovers så tänker iaf jag typ såhär, bil som jag värderar typ 10k som inte behöver ha vare sig komfort eller nån vidare väghållning, ja då köper man billiga coils.

Har man däremot en bil som man förväntar sig nån form av väghållning och komfort i, som tex min 540 som allt för ofta gör 200km/h+ så lär man nog lägga några extra kronor.

Även om man som du tänker att man kör som en gubbe och inte tycker det gör något att det blir lite stötigt så vågar jag nästan sätta min ena hjärnhalva på att du kommer ångra dig om du går på det billiga alternativet.
Du har ju för f*n en E60, behandla den väl!!

BTW, jag tyckte 8k var någorlunda billigt jämfört att renovera den hydrauliska nivåregleringen
Slarvar is offline   Reply With Quote
Old January 25th, 2013, 10:49   #14
gurenius
Senior Member

gurenius's Avatar

Jag köpte XYZ till min E39:a. Tror Hewi gjorde samma sak. Berättade vad jag skulle ha dem till och fick fjädrar bak anpassade för extra vikt. Sen tog jag med gummi-packningar istället för camber-justering för bättre komfort. Men den är stötig ändå såklart trots mjukaste läget....

Detta gjorde jag efter först provat med vanliga sänkfjädrar. De blev inte bra på min bil, höjden blev aldrig perfekt.
Old August 27th, 2013, 22:06   #15
Nielsen
Member

Nielsen's Avatar

Rep Power: 0 Nielsen has a spectacular aura aboutNielsen has a spectacular aura aboutNielsen has a spectacular aura about

Vanliga coilovers är i regel inte per definition ställbara i höjdled, det är bara förspänningen som är ställbar. XYZ är däremot ställbara i höjdled på riktigt
Nielsen is offline   Reply With Quote
Old June 8th, 2014, 02:12   #16
sahi
Junior Member

Intressant tråd att hitta

Jag har nyligen införskaffat mig ett kitt med BC Racing coilovers som skulle behöva monteras på min BMW E90 LCI. Har dock ingen erfarenhet utav att meka med bilen själv så måste ha hjälp.

Någon här inne som känner sig manad att stå till tjänst kanske? Kan bjuda på några :- efter att vi diskuterat igenom det.. (Kanske på en radie på ca 20 mil runt Nyköping?)
sahi is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules