Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > SPL - Effekt och hög volym

SPL - Effekt och hög volym Allt som gör att du spelar högre! Även demo/show-frågor hör hemma här.

Reply

Thread Tools
Old February 18th, 2012, 10:56   #1
ChriZtoffer
Senior Member

ChriZtoffer's Avatar

Rep Power: 188 ChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the rough
Default SPL låda till T1 Audio 15"

Hej gott folk! Känner att jag är ute på lite djupt vatten nu. Det är nämligen som så att jag fått tag på en T1 15" av en kompis för småpengar och tänkte då att jag skulle testa ett litet SPL bygge. Planen är 140dB+ och det hela ska göras i min SAAB 9-3SS (sedan) matat med 1200Wrms. Nån som har nåt förslag på lådvolym och portlängd? Autohifis förslag på enkel 4" kändes väl i underkant tycker jag, så det blir dubbla 4". Tänkte köra dom upp i hatthyllan, eller ska dom spelas framåt? Isåfall kanske slotport är bättre?

Tacksam för tankar och förslag! Vore kul att få ihop nåt som spelar någorlunda iaf, kommer såklart labba en del själv också men skulle vilja ha nåt att utgå ifrån.

MVH// Christoffer

More to come...
ChriZtoffer is offline   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 12:03   #2
BJonsson
Senior Member

BJonsson's Avatar

Send a message via MSN to BJonsson
Default Re: SPL låda till T1 Audio 15"

Quote:
Originally Posted by ChriZtoffer View Post
Hej gott folk! Känner att jag är ute på lite djupt vatten nu. Det är nämligen som så att jag fått tag på en T1 15" av en kompis för småpengar och tänkte då att jag skulle testa ett litet SPL bygge. Planen är 140dB+ och det hela ska göras i min SAAB 9-3SS (sedan) matat med 1200Wrms. Nån som har nåt förslag på lådvolym och portlängd? Autohifis förslag på enkel 4" kändes väl i underkant tycker jag, så det blir dubbla 4". Tänkte köra dom upp i hatthyllan, eller ska dom spelas framåt? Isåfall kanske slotport är bättre?

Tacksam för tankar och förslag! Vore kul att få ihop nåt som spelar någorlunda iaf, kommer såklart labba en del själv också men skulle vilja ha nåt att utgå ifrån.

MVH// Christoffer
haha.... nu är du fast i db träsket!!!

sorry för OT men kunde inte låta bli

Last edited by BJonsson; February 18th, 2012 at 12:04. Reason: lök
BJonsson is offline   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 13:24   #3
ChriZtoffer
Senior Member

ChriZtoffer's Avatar

Rep Power: 188 ChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the rough

Nejdå, bara på tillfälligt besök. Fast målet är ju framtiden att kunna köra både SQ och dB med samma bil. Nu vill jag mest bara se vad man kan få till med en billig bas.

Knappade förresten in parametrarna i WinISD och kollade på 100L låda (som programmet själv föreslog) avstämd till 40Hz, såg ut att ge en skaplig peak strax under 50Hz så man kanske ska sikta på nåt sånt. Sen bara stoppa i länge rör när man åker till/från tävlingen så kan man dra på med lite djupbas också.

More to come...
Old February 18th, 2012, 13:52   #4
Optima
Senior Member

Rep Power: 264 Optima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to all

Jo, 100 liter borde nog spela på hyfsat. Ett förslag från mig är att du tex gör en vanlig fyrkantig port som är 150x150 mm i innermått och totalt 29 cm lång, då kan du sedan stoppa i en 130x130 mm port med 19 mm materialtjocklek i den befintliga porten så kommer du ner till runt 35 Hz.

Om kanterna rundas av ordentligt så borde det funka med 1200 W vid 40 Hz avstämning och kanske 700 W vid 35 Hz, men det där kan du ju kolla i WinISD. Mitt program visar aningen lägre lufthastighet än WinISD, du kanske får öka portarean litegrann för att få "godtagbar" hastighet.
Optima is offline   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 14:09   #5
ChriZtoffer
Senior Member

ChriZtoffer's Avatar

Tack för förslaget! Men vad skulle hända om man gjorde porten rektangulär istället för kvadratisk? Alla kanter rundas självklart så gott det går. Vanlig Aeroport skulle inte funka då? Har nämligen två såna 4" liggande och ca 2m rör samt plats för dom i hatthyllan. Funderar på att testa köra dom både i hatthyllan samt framåt, för att jämföra.

More to come...
Old February 18th, 2012, 14:43   #6
Optima
Senior Member

Rep Power: 264 Optima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to allOptima is a name known to all

Rektangulär eller kvadratisk spelar väl egentligen ingen större roll, resultatet bör bli ganska lika. Det förslaget var mest en "kul grej" för att få lite annorlunda port, dock är det ju inte alls unikt. Har sett bilder på såna där portlösningar vid flera tillfällen.

Jag kollade förresten om det gick att göra en annan "kul grej", nämligen att göra 6:e ordningens bandpass och helt enkelt byta plats på portarna i respektive kammare för att i ena läget få "SPL" och i andra läget "djupbas". Kan funka tror jag, men det är ju bara en teoretisk beräkning och lådan blir stor (100+70 liter netto).

Undrar om det finns någon som törs prova en sån sak.
Old February 18th, 2012, 16:29   #7
Coffa
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Optima View Post
Rektangulär eller kvadratisk spelar väl egentligen ingen större roll, resultatet bör bli ganska lika. Det förslaget var mest en "kul grej" för att få lite annorlunda port, dock är det ju inte alls unikt. Har sett bilder på såna där portlösningar vid flera tillfällen.

Jag kollade förresten om det gick att göra en annan "kul grej", nämligen att göra 6:e ordningens bandpass och helt enkelt byta plats på portarna i respektive kammare för att i ena läget få "SPL" och i andra läget "djupbas". Kan funka tror jag, men det är ju bara en teoretisk beräkning och lådan blir stor (100+70 liter netto).

Undrar om det finns någon som törs prova en sån sak.
Eller har plats ! Ingen liten låda =)

okej om jag lånar tråden lite ?

Ingen trevlig låda för 4st sådana mer för musik?
Coffa is offline   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 18:23   #8
Optima
Senior Member

Autohifi föreslår bla sluten låda på 70 liter inklusive bas, i så fall 280 liter inklusive basar. En sån ser ut att kunna spela djupbas också, enligt beräkningaprogrammet.

Fast å andra sidan borde 250 liter netto basreflex avstämt till 35 Hz också fungera till musik+djupbas, lämpliga portar kan vara 2 st 6" med 12 cm långa rör och sedan trattar i varje ände.

Last edited by Optima; February 18th, 2012 at 18:48.
Old February 18th, 2012, 18:53   #9
Jonhny
Senior Member

Rep Power: 156 Jonhny is just really niceJonhny is just really niceJonhny is just really niceJonhny is just really niceJonhny is just really nice

Quote:
Originally Posted by Optima View Post
Autohifi föreslår bla sluten låda på 70 liter inklusive bas, i så fall 280 liter inklusive basar. En sån ser ut att kunna spela djupbas också, enligt beräkningaprogrammet.

Fast å andra sidan borde 250 liter netto basreflex avstämt till 35 Hz också fungera till musik+djupbas, lämpliga portar kan vara 2 st 6" med 12 cm långa rör och sedan trattar i varje ände.
Ger inte det ungefär 900m/s i portarna?
Minst 4x6" portar till 4st 15" basar.
Jonhny is offline   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 19:30   #10
Optima
Senior Member

Ungefär 24 m/s vid 1400 W enligt mitt program, dock visar inte mitt program och exempelvis WinISD samma lufthastigheter.
Reply

Thread Tools

Posting Rules