Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Övrigt > Bilar och motorer

Bilar och motorer Diskussion om allt som har med bilar och motorer att göra.

Reply

Thread Tools
Old January 13th, 2012, 16:28   #11
LuffarN
Senior Member

LuffarN's Avatar

Default Re: Tona sidorutor?

definiera "proffstonat"! :P
Old January 13th, 2012, 16:43   #12
henkz
Senior Member

henkz's Avatar

Rep Power: 178 henkz has a spectacular aura abouthenkz has a spectacular aura abouthenkz has a spectacular aura about

spelar ingen roll om du har rutorna nere eller ej... du får nog hitta på en jävulskt bra ursäkt ifall dom inte ska ge dig en 2a för att rutorna inte finns där... sen som micke säger.. tror det är 22-30% man får ha på toning på framrutorna.. och orginal i glaset är dom tonad till 87% om jag kommer ihåg rätt... men rutorna bakom B-stolpen får du måla svart om du så vill...
henkz is offline   Reply With Quote
Old January 13th, 2012, 17:16   #13
Extra Kim
Senior Member

Rep Power: 290 Extra Kim has a spectacular aura aboutExtra Kim has a spectacular aura about

Quote:
Originally Posted by jokko23 View Post
men faktum kvarstår att du får inte ha film oavsett toningsgrad...
FEL. Du får ha film, dock så är det få som klarar sig inom gränsvärdet p.g.a orginaltoningen, men att säga att man inte får ha film är fel.

Quote:
Originally Posted by henkz View Post
spelar ingen roll om du har rutorna nere eller ej... du får nog hitta på en jävulskt bra ursäkt ifall dom inte ska ge dig en 2a för att rutorna inte finns där...
Du behöver inte ha några sidorutor alls i bilen. Vet en kille som besiktade sin bil och fick höra något liknande:

Bes-gubben: "-Du vet väl om att du inte får ha tonade sidorutor i siktfältet..?"

"- Ja men jag har ju inga tonade sidorutor i dörrarna!"

Bes-gubben: "-Nej dem ligger ju i baksätet..."

Last edited by Extra Kim; January 13th, 2012 at 17:20.
Extra Kim is offline   Reply With Quote
Old January 13th, 2012, 17:24   #14
jokko23
Senior Member

Rep Power: 0 jokko23 is infamous around these partsjokko23 is infamous around these parts

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...nade-bilrutor/
vet inte vad det säger om lagen men det säger ju iaf lite om besiktningens ståndpunkt

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797
jokko23 is offline   Reply With Quote
Old January 13th, 2012, 17:29   #15
micke999
Senior Member

Rep Power: 133 micke999 has a spectacular aura aboutmicke999 has a spectacular aura about

Proffstonat=lämnade bilen till ovesglas för toning

www.garaget.org/micke999
micke999 is offline   Reply With Quote
Old January 13th, 2012, 19:54   #16
Morre_W
Senior Member

Send a message via MSN to Morre_W

Har man inga sidorutor kan man få åka därifrån med "besiktning ej genomförbar" och vackert boka sig en ny tid...

Men som det mesta så kanske det går igenom, beroende på vem som håller i handdatorn...
Old January 13th, 2012, 20:18   #17
ppk
Senior Member

ppk's Avatar

Rep Power: 148 ppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of light

Jag har också hört att man inte behöver ha sidorutor i en bil! Vet ett par st som kört med strömbrytare på elhissarna sen tejpat för hålen ned i dörrarna och besiktat "utan rutor" :P

Jag har åkt igenom 2 gånger med rutorna nere bara för att, och ingen har tänkt på att dra upp dom och titta! 3e gången så drog besiktningsmannen upp dom, och stod och inspekterade orginaltoningen i 2 minuter innan han var övertygad om att det inte var eftermonterat efter påtryckningar av mig hehe, bra nojjiga ibland
ppk is offline   Reply With Quote
Old January 13th, 2012, 23:58   #18
PontusA
Senior Member

Beror ju på vart du besiktar också, Har 20/30% på mina framrutor, åkte upp till besiktningen. Dom sa till direkt.

Så plocka bara ut rutorna åh körde igenom igen. Problemet löst.
Dom säger inget om man kör utan rutor. Dock blev dom lite fundersam, haha.

Hade halv min bil demonterad då jag körde igenom, bara för att den skulle vara laglig, mohahaha.

Men enligt svensklag får man inte ha nån toning fram alls.
Polisen tycker verkligen inte om toningen, så ett tips är att hissa/veva ner rutorna direkt du ser en i närheten.

Fast besiktningen där vi bor är jävla fjantig också, fick inte köra igenom med mina tyskstukade däck heller eftersom fälgen var utanför skärmen.
PontusA is offline   Reply With Quote
Old January 14th, 2012, 07:07   #19
Lonefox
Senior Member

Lonefox's Avatar

Rep Power: 254 Lonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really niceLonefox is just really nice

Rutor är i sig tonade med ungefär 5% från fabrik. Och det är pga tillverkningsprocessen och inget man kommer ifrån. Mer får det inte vara på de FRÄMRE rutorna....

PontusA> Angående dina tyskstukdäck (som för övrigt är förbannat fult enligt mig) så är det lagkrav på att fälgen inte får sticka utanför skärmkanten.
Old January 14th, 2012, 14:39   #20
Extra Kim
Senior Member

Rep Power: 290 Extra Kim has a spectacular aura aboutExtra Kim has a spectacular aura about

Det ska vara en viss procent ljusgenomsläpp, "Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent."

Klarar du det så FÅR du du ha film/färg/what ever på dina rutor, punkt slut. Du måste inte har rutor i bilen när du beskitigar den, dock kan de bli kinkiga om du först försökt besiktiga med tonade rutor och sen kommer tillbaka utan rutor.

Mitt tips är att ha besiktningsrutor (jag kallar det för vinterrutor då jag inte vill köra tonat på vintern). Har man bytt dem ett par gånger så går det rätt fort.

Om ni blir stannade så ska polisen kunna bevisa att rutorna är olagliga, kan dem inte det så är det enbart en ombesiktning som de kan utfärda.

Thread Tools

Posting Rules