Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old May 7th, 2017, 17:42   #1
Iceman1985
Senior Member

Talking BMW E91 320d

Då ska vi se hur detta går. Jag har byggt ljud i väldigt många bilar och _aldrig_ blivit nöjd, jag har nog alltid gjort något fel.

Förra bilen var en E46 touring där jag kämpade med dämpning i dörrar och anpassade kit för bilen men ändå så lät det aldrig bra i mina öron.
Basbiten gick väl okej men framsystemet lät alltid dåligt.

Nu ramlade jag över en E91'a med precis den utrustningen som jag vill ha och jag vet inte om jag vågar berätta detta men originalljudet i denna bil låter så otroligt bra mot för i mina tidigare byggen, skäms lite över detta. Jag var ut och gled tidigare idag och rattade in Money for nothing med Dire Straits och vred upp volymen ordentligt, hallå! Hur kan en originalstereo låta såpass "bra" i jämförelse mot mina tidigare bilar?

Hur som helst, jag snackade med www.ljudbyggaren.se och det slutade med att jag ska smälla in detta:

Gladen One 201 BMW (3-vägs med diskant, 4" och 8")
Mosconi D2 100.4DSP
15l sluten låda (E91) med en Phoenix Gold SXT10D2 slim
Mosconi D2 500.1

Det ska bli otroligt intressant att se ifall jag äntligen kan lyckas få till ett bra ljud i kärran
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_1117.jpg
Views:	43
Size:	103.3 KB
ID:	20226  Click image for larger version

Name:	IMG_1118.jpg
Views:	26
Size:	101.2 KB
ID:	20227  Click image for larger version

Name:	IMG_1119.jpg
Views:	60
Size:	66.1 KB
ID:	20228  Click image for larger version

Name:	IMG_1120.jpg
Views:	35
Size:	104.5 KB
ID:	20229  

Last edited by Iceman1985; May 7th, 2017 at 17:50.
Iceman1985 is offline   Reply With Quote
Old May 7th, 2017, 19:58   #2
carlr
Senior Member

Rep Power: 224 carlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud of
Send a message via MSN to carlr
Default Re: BMW E91 320d

Ska bli intressant att följa. Och det går garanterat att få BMW i allmänhet och E91 i synnerhet att låta riktigt bra - lyssa bara på Nonnes

Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
Svensk Mästare Skilled OEM 2017
carlr is offline   Reply With Quote
Old May 7th, 2017, 20:24   #3
Iceman1985
Senior Member

Det hade jag gärna gjort! Tyvärr så bor jag rätt långt upp i landet, annars hade jag åkt runt och lyssnat på alla era byggen.
Vet du ifall jag behöver dämpa dörrarna och under sätena där 8"arna kommer sitta?
Old May 8th, 2017, 09:01   #4
carlr
Senior Member

Rep Power: 224 carlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud of

Quote:
Originally Posted by Iceman1985 View Post
Det hade jag gärna gjort! Tyvärr så bor jag rätt långt upp i landet, annars hade jag åkt runt och lyssnat på alla era byggen.
Vet du ifall jag behöver dämpa dörrarna och under sätena där 8"arna kommer sitta?
Jag har dämpat både dörrarna och och under stolarna i min, det behövs. Generellt behöver man dämpa trösklarna också men det har jag inte fått gjort ännu, är ju en del jobb med att montera ned trösklarna utifrån.

Team Ljudbyggaren
Old May 9th, 2017, 22:37   #5
Nonne
Guldmedlem

Nonne's Avatar

Rep Power: 593 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by carlr View Post
Jag har dämpat både dörrarna och och under stolarna
I många av F-modellerna sitter högtalarna monterade i dörren och inte i dörrpanelen.
Detta medför att F-modellerna har en lite klenare dörrpanel och innebär lite större risk att få vibrationer.
En F-bil ska alltid dämpas där högtalaren skruvas fast.

Quote:
Originally Posted by carlr View Post
Generellt behöver man dämpa trösklarna också men det har jag inte fått gjort ännu, är ju en del jobb med att montera ned trösklarna utifrån.
Detta är ett halvt företag så det görs nog sist i de flesta fall.
Fast ska jag vara ärlig så är det nog det som borde göras först

#I know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi och Gladen Audio, vill du ta del av nyheter så gilla oss på Facebook

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen Audio!
Nonne is offline   Reply With Quote
Old May 10th, 2017, 20:15   #6
Iceman1985
Senior Member

Sådär, hämtade ut paketet med godsaker nu ikväll

Haha, jag måste säga att jag är lite skeptisk till slutstegen, dom är så små och väger nada

Försöker hitta någon som kan hjälpa till med montering med både ljus och lykta!

Finns det någon vänlig själ i norrbotten/västerbotten som har tid och lust? (mot betalning förstås)
Old May 11th, 2017, 12:05   #7
carlr
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Iceman1985 View Post
Haha, jag måste säga att jag är lite skeptisk till slutstegen, dom är så små och väger nada
De är grymma trots formatet

Team Ljudbyggaren
Reply

Thread Tools

Posting Rules