Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > SPL - Effekt och hög volym

SPL - Effekt och hög volym Allt som gör att du spelar högre! Även demo/show-frågor hör hemma här.

Reply

Thread Tools
Old November 17th, 2016, 17:37   #1
csb350
Junior Member

Default horndiskanter. vilka ska man välja ?

just nu kör jag med ett kittsystem fram dls rc6.2 Men vill kunna spela högre samt rent på hög volym ! tänkte montera i 1 kitt till med samma midbasar i dörrarna men köra med horndiskanter istället för dls diskanterna,

kollat på hertz ST35 och
Rockford pp4-t
Andra tips mottages gärna
kan jag köra diskanterna på dls delningsfilter eller måste jag ha andra ?
Tips på bra slutsteg mottages också gärna ! kör med dls cc2 nu men är inte nöjd över det.
csb350 is offline   Reply With Quote
Old November 17th, 2016, 19:54   #2
ppk
Senior Member

ppk's Avatar

Rep Power: 153 ppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of light
Default Re: horndiskanter. vilka ska man välja ?

Vad är det du inte är nöjd med idag rent ljudmässigt förutom att det inte spelar tillräckligt högt? Kör själv med några cc2 och det låter riktigt bra. Dock använder jag en kanal per diskant och mellanregister, till varje midbas kör jag 2 kanaler bryggade så det går att spela högt inuti bilen iallafall.

Signalkällan kan för övrigt ha stor inverkan på hur rent och högt du kan spela också, men framförallt är montaget avgörande.

Det låter konstigt att du är missnöjd med produkterna i fråga, generellt tänker jag att du kan köra dubbelt upp med ett till dls steg och ett till komplett dls kit.

Men är det så att montaget är optimalt, signalkällan och strömbiten är genomtänkt och du är missnöjd med klangen i systemet så kanske du få kliva upp några snäpp på lite dyrare högtalare.
Sonax Bilvård - www.sonax.se
ppk is offline   Reply With Quote
Old November 18th, 2016, 10:43   #3
csb350
Junior Member

Default Re: horndiskanter. vilka ska man välja ?

sterion är en Kenwood KDC bt92sd. kör med dubbla batterier och en 100amp generator.
högtalarna i dörrarna är fastsatta i en baffel som är konad in mot dörren som DLS rekommenderar.
jag tycker att ljudet från slutsteget är väldigt neutralt platt och tråkigt. säkert trevligt för en som bara vill lyssna på lugn musik osv Men jag vill rocka på stan och ha ett stort varmt ljud
lyssnar jag på volbeat osv så kan jag inte spela så högt som jag önskar innan det låter illa, Har hpf på 90hz.
och vad gäller rejäl ström till slutsteget så är det ju ett skämt på CC2 XD får ju knappt in en knappnål i dom anslutningarna ! har batteriet 30cm ifrån så räcker med klena kablar iaf
csb350 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules