Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > SPL - Effekt och hög volym

SPL - Effekt och hög volym Allt som gör att du spelar högre! Även demo/show-frågor hör hemma här.

Reply

Thread Tools
Old February 23rd, 2016, 20:25   #1
Ticcen
Senior Member

Default Leta db med 2st b2 hn12

Har fått ihop årets bygge tänkt satsa på att jaga db iår!

Bilen är en hederlig volvo 745, finns många bättre bilar att bygga i, jag vet, men fick bli denna

Lagt dubbla lager silentcoat i dörrar och bakskärmarna, i taket ligger det 2 lager och 3 på endel ställen, totalt 80 ark i i bilen.

Fått ihop den första lådan, sågade lite fel så volymen slutade på 125L netto, avstämt till 41hz, 420cm2 port, hela lådan plastad invändigt med 1 lager glasfiber, 2 lager i skarvarna. Ruskigt stabil.

Behöver nu råd, tycker att det borde spela högre än vad det gör, inte kunnat mäta upp den än men ligger nog på ungefär 142-143db, spelade 142,7 i förra bilen och låter väldigt likt.

Några tips, är lådan helt fel eller är det bara effekt som saknas? Driver med var sitt spl ice i 2 ohm, basarna har dubbla 1ohms spolar

Alla tips mottages!
Ticcen is offline   Reply With Quote
Old March 7th, 2016, 19:43   #2
Ticcen
Senior Member

Default Re: Leta db med 2st b2 hn12

Tog ner stegen i 0.5 ohm och då vaknade dem till, antar att lådan är alldeles för liten som gör att de blir väldigt tungdrivna, skulle en på 180l netto bli bättre eller ska man satsa på ännu mer?

Då tänkt att ha basar och port uppåt pga av platsbrist
Old March 8th, 2016, 09:43   #3
ville91
Senior Member

Rep Power: 0 ville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these parts

Quote:
Originally Posted by Ticcen View Post
Tog ner stegen i 0.5 ohm och då vaknade dem till, antar att lådan är alldeles för liten som gör att de blir väldigt tungdrivna, skulle en på 180l netto bli bättre eller ska man satsa på ännu mer?

Då tänkt att ha basar och port uppåt pga av platsbrist
testa en 140 liters först eller höj avstämningen?
ville91 is offline   Reply With Quote
Old May 9th, 2016, 20:47   #4
Ticcen
Senior Member

Mätte upp ljudet med termlab för några veckor sen, 141.9 med uppmätt 450w per bas i 40 hz
Lådan var avstämd till 41hz vid tillfället så ska nog sänka den till 37 hz och prova för känns lite klent

Ett litet konstigt fenomen dock, känns som basen fastnar väldigt mycket precis bakom baksätets rygg övver lådan, som om det bildas någon luftkudde där, kan det göra stor skillnad att köra basar upp och port bak för att få lite bättre flöde på det och få basarna lite närmre vindrutan?
Old June 4th, 2016, 17:38   #5
nonplus
Senior Member

nonplus's Avatar

Rep Power: 102 nonplus will become famous soon enoughnonplus will become famous soon enough

Det är väl dumt att sänka avstämningen mer,om du vill spela högre i decibel?
Är det lågbas du vill ha eller spela högt
När jag tävlade i min opel corsa med en stroker 18" så spelade jag högst vid 55hz,det var känt sen innan var den biltypen peakade..nu vet jag inte i vilken frekvens din bil peakar,men det är där du borde ligga tycker jag..
Nästan sugen att köra lite frekvenser med splmeter själv & kolla,fast jag nu har en audi 100 & en subaru impreza kombi )
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
http://mr-nonplus.blogspot.se/
nonplus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules