Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old January 7th, 2016, 20:02   #41
Jonhny
Senior Member

Rep Power: 153 Jonhny is just really niceJonhny is just really niceJonhny is just really niceJonhny is just really niceJonhny is just really nice
Default Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

Quote:
Originally Posted by T-Micke View Post
Hej!
Eftersom ingen har svarat på mina funderingar så uppar jag lite, och hoppas att någon har lite kunskap att dela med sig av
Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig mer om detta

Mvh Micke
Koppla basarna parallellt. Impedanstopparna (en vid sluten låda, två vid basreflex) i två basar kan skilja något och det räcker för att de just vid impedanstopparna inte delar spänning 50/50 vid seriekoppling. Förutom vid impedanstoppar spelar det inte någon roll såvitt jag förstått det.
Jonhny is offline   Reply With Quote
Old January 8th, 2016, 22:29   #42
T-Micke
Senior Member

T-Micke's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonhny View Post
Koppla basarna parallellt. Impedanstopparna (en vid sluten låda, två vid basreflex) i två basar kan skilja något och det räcker för att de just vid impedanstopparna inte delar spänning 50/50 vid seriekoppling. Förutom vid impedanstoppar spelar det inte någon roll såvitt jag förstått det.
Tackar för svar
Det var dock inte riktigt det jag frågade efter, min fråga var teoretiskt ställd för att jag vill lära mig mer om hur det teoretiska fungerar.
Dvs vad det i teorin gör för skillnad på basens egenskaper med serie vs prallellkoppling av spolarna på ett element, utöver impedansen

Mvh Micke
T-Micke is offline   Reply With Quote
Old January 9th, 2016, 11:07   #43
Jonhny
Senior Member

Rep Power: 153 Jonhny is just really niceJonhny is just really niceJonhny is just really niceJonhny is just really niceJonhny is just really nice

Quote:
Originally Posted by T-Micke View Post
Tackar för svar
Det var dock inte riktigt det jag frågade efter, min fråga var teoretiskt ställd för att jag vill lära mig mer om hur det teoretiska fungerar.
Dvs vad det i teorin gör för skillnad på basens egenskaper med serie vs prallellkoppling av spolarna på ett element, utöver impedansen

Mvh Micke
Din fråga är väldigt luddig. Du har själv konstaterat att det i praktiken inte är någon större skillnad. Jag har påstått att det är en relevant skillnad ifall basarna inte har exakt samma impedansförlopp. Som jag ser det är det inte mer att tänka på.

Självklart är induktansen fyra gånger högre i serie jämfört med parallellt och likaså impedansen. BL kommer vara dubbelt i serie jämfört med parallellt. Men allt hänger ihop, så Q-värden är samma.
Jonhny is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules