Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Övrigt > Bilar och motorer

Bilar och motorer Diskussion om allt som har med bilar och motorer att göra.

Reply

Thread Tools
Old November 20th, 2012, 13:07   #11
Robsarve
Guldmedlem

Robsarve's Avatar

Rep Power: 381 Robsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to behold
Default Re: "Ny" bil !

Det finns en del avvigsidor med den stora ökningen dieselbilar:

En bil med partikelfilter måste varmköras regelbundet, annars beckar den ihop. Partikelfiltret och avgasreningen har full effekt endast när det är varmt, så vid korta körningar, t.ex hemmifrån till dagis så spyr de ut mycket stoftpartikar.
Och framförallt så skall svänghjulet bytas vid ca 20000 mil....

Men kör man mycket är de ju ett bra val.

Vad gäller bilvalet ger jag inga tips, har ju kört och skruvat med i stort sett alla nya bilar de senare åren. Och köpte en 406 igen. ( Men Ceeden är väl ihopskruvad.)
Old November 20th, 2012, 16:45   #12
Lillalilja
Senior Member

Har du tittat något på Subarus modeller? Stämmer väl in rätt bra med dina krav, vet däremot inte vad försäkring/skatt går på men det kan man ju ta reda på. Har förövrigt inte ägt någon själv utan vad jag hört/läst/sett. Men det ska väl inte hindra dig från att ta en funderare?
Lillalilja is offline   Reply With Quote
Old November 23rd, 2012, 06:50   #13
K_arlstrom
Senior Member

Ska göra det som krävs för att få bilen igenom besiktningen, fyller på olja och skiter i att byta kamrem osv just nu. Går inte att komma billigare undan med en ny bil, svårare än jag hoppades på det här :P

Skoda = högljudd, inte bra... Ska ta mig en provkörning ändå när den kommer in till bilhandlarn och se hur illa det är !

Znurf/Hewi: haha ! humörhöjande OCH vettigt, partikelfilter tänkte jag inte på, ytterligare en fördel med dieseln jag har just nu..

Robsarve: Hmmm kanske lika bra att hålla sig till äldre diesel för mig då, 1 mil till jobbet, sen ofta något att göra på vägen hem så 3 mil via centrum, kanske inte är tillräckligt ? Peggen hinner "aldrig" bli ordentligt varm på väg till jobbet :/

Lillalilja: De är fina bilar, men ligger väldigt högt i pris begagnade.. kanske kan ha tur någon gång om jag håller koll
K_arlstrom is offline   Reply With Quote
Old November 24th, 2012, 17:19   #14
ville91
Senior Member

Rep Power: 0 ville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these parts

kia sportage ? 4 hjulsdriven
ville91 is offline   Reply With Quote
Old January 16th, 2013, 19:05   #15
Znurf
Member

Znurf's Avatar

Send a message via MSN to Znurf

Quote:
Originally Posted by Hewi View Post
-Smalare än "vanliga" bilar?? Din Hummer är inte en vanlig bil

-Det som jag tycker ligger t.ex min i fatet ekonomiskt sett är försäkringen som enl mig är lite dyr , för mig kostar min 5800:-/år helförsäkrad med 1500mil/år och 6000:- i självrisk på vagnskadan.

Detta var mitt lilla försvar av Bmw ekonomiskt och praktiskt
Mja touché :P Men jag hade faktiskt en 3-serie för något år sen, jag vet inte hur de nyare 3-serie modellerna är, men den jag hade (en gammal E36) var smalare än spåren som blev i vägen av övriga trafiken, vilket gjorde att man konstant gled mellan spåren, vilket jag upplevde som ganska obehagligt :P

Och försäkringar kan ja inte prata om, försäkringsbolagen skrattar ont och länge när jag kontaktar dem och de hör vad jag har för bilar att försäkra :P

Jag försöker inte få någon att inte välja en bmw, men tycker att man ska försöka tänka ut så mycket som möjligt vilka utgifter som kommer och vad man kan vänta sig, men i BMWs försvar så är det ju BETYDLIGT mer folk som skulle välja en BMW än en Hummer :P Opraktisk och onödig, which makes it awesome :P Så vad man än säger så känns det lite som stenkastning
Znurf is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules