Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Hej!

    Är helt ny på det här med stereo (riktigt okunnig)... Det är så att jag har tänkt installera bilstereo i båten och undrar vad man behöver för att det ska bli bra? Har tänkt köpa beggade grejer och vill inte ha nåt dyrt... Kravet är att det ska kunna gå å spela rätt högt och mycket dunk utan att det låter "spräckt"

    1. Vilka olika typer av högtalare behövs (Vanliga, bas, diskant?)
    2. Stereo/slutsteg? Vad gäller här? hur stor effekt?
    3. Är koaxial samma som "vanlig" högtalare? Isåfall, räcker det med typ 4-6 koaxialer med olika storlekar?

    Tacksam för svar, har jäkligt dålig koll än så länge som ni märker

    Comment


    • #77
      Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by skojmoni View Post
      Hej!

      Är helt ny på det här med stereo (riktigt okunnig)... Det är så att jag har tänkt installera bilstereo i båten och undrar vad man behöver för att det ska bli bra? Har tänkt köpa beggade grejer och vill inte ha nåt dyrt... Kravet är att det ska kunna gå å spela rätt högt och mycket dunk utan att det låter "spräckt"

      1. Vilka olika typer av högtalare behövs (Vanliga, bas, diskant?)
      2. Stereo/slutsteg? Vad gäller här? hur stor effekt?
      3. Är koaxial samma som "vanlig" högtalare? Isåfall, räcker det med typ 4-6 koaxialer med olika storlekar?

      Tacksam för svar, har jäkligt dålig koll än så länge som ni märker
      Vore jag dig skulle jag börja med följande:

      1 st Huvudenhet (Cd-spelare) med minst 1 lågnivåutgång (röda/vita rca-kontakter)
      1 st 4-kanals slutsteg
      1 par större koaxialhögtalare (allt-i-ett högtalare med bas-mellan-diskant)
      1 st 12" Bas (4 ohm)

      Koppla koaxialerna på 1 varsin kanal och bryggkoppla 2 kanaler till basen (minus från kanal 3 och plus från kanal 4)

      tycker du det blir för dåligt tryck i grejorna kan du sedan lätt bygga ut systemet med t.ex:

      1 st monoblock/1-kanals slutsteg (2 ohm stabilt)
      1 st bas extra
      1 par koaxialhögtalare extra

      Koppla koaxialerna på varsin kanal (nu 4 st) och parallelkoppla basarna och koppla till monoblocket (de blir då tillsammans 2 ohm och du får ut mer effekt från monoblocket)

      Typ sånna här produkter (Obs! bara exempel)

      koaxialer: http://www.ljudstudion.se/dragster-d...497-c-148.aspx
      monoblock: http://www.ljudstudion.se/dls-classi...-66-c-106.aspx
      4-kanals slutsteg: http://www.ljudstudion.se/dls-classi...-69-c-111.aspx
      Bas: http://www.ljudstudion.se/kicker-comp12-p-82-c-113.aspx
      cd-spelare: http://www.ljudstudion.se/kenwood-kd...527-c-102.aspx

      Vet inte vilken budget eller typ av båt du har men detta blir nog party vid bryggan

      Comment


      • #78
        Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Tidskomp.
        Alla säger att man ska ha högtalaren längst bort som 0-punkt. Men det brukar ju vara suben? Ändå kompar alla med höger sida ex: diskant hö, som nollpunkt.
        Hur kan man förskjuta basen så pass mycket (om den är i bagaget) så att den spelar i samma som framsystemet? Tidskompar man så mycket att den "hoppar över" och börjar om från - Så att längderna stämmer sedan?

        Comment


        • #79
          Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by pr0bz View Post
          Tidskomp.
          Alla säger att man ska ha högtalaren längst bort som 0-punkt. Men det brukar ju vara suben? Ändå kompar alla med höger sida ex: diskant hö, som nollpunkt.
          Hur kan man förskjuta basen så pass mycket (om den är i bagaget) så att den spelar i samma som framsystemet? Tidskompar man så mycket att den "hoppar över" och börjar om från - Så att längderna stämmer sedan?
          Om jag har fattat tidskomp rätt så kan du endast skapa fördröjningar. Du kan alltså endast "backa". Istället för att flytta en högtalare fram så backar du alla andra. Det blir samma effekt. Det är förmodligen därför man backar fullt och har högtalarna längst bort som 0-punkt. För att på det viset kunna "lura" ljudbilden och flytta fram ljudet. Hoppas att jag inte har helt fel nu
          Sponsrad av www.dipit.se

          Comment


          • #80
            Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Tjenare!

            Snabb fråga som jag vet har tagit upp hundra gånger Ska koppla in remoten på ett steg i en BMW -97. Var kopplar jag detta på bästa och lättaste sätt? Bakljusets plus? =)

            Comment


            • #81
              Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Hjälp en glad nybörjare med ett beslut.
              Ett enkelt ingrepp men som blir till besvär för mig. Måste besluta om jag ska fortsätta driva framsystemet med delad last ifrån slutsteget eller driva ena paret (4") med huvudenheten. Framsystemet består av koaxialer med matchade filterboxar. Har tidigare fått svar i en av mina trådar om laster och hur det stressar slutsteget negativt, vilket fick mig att fundera. Kort sagt, kan jag få ett bättre ljud genom att koppla om så gör jag det. Jag vill alltså att högtalaren skall låta som det är tänkt att den skall göra och vid lite högre volym utan att det låter illa.

              Högtalaren
              http://www.jbl.com/EN-US/Products/Pa...=1&tsT=0&ovT=1

              HU sägs leverera 50W per kanal, slutsteget minst 150W RMS per kanal.
              Last edited by Psycho_Squid; April 11, 2010, 23:29.
              sigpic

              Comment


              • #82
                Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Bara 1 bas eller?...stegen lämnar väl typ 4x40 w i 4 ohm stereo, skulle nog brygga 1 steg till Framsystemet och 1 till bas och köra dom på hu tills du kommer över ett genesis 5ch för runt 2500 spänn. Lycka till

                Comment


                • #83
                  Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  <borttaget>
                  Last edited by Administrator; April 14, 2010, 09:45. Reason: Förfrågan om svartjobb

                  Comment


                  • #84
                    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Hur brukar plus och minus vara?

                    Hittar inga plus eller minus tecken på gamla framhögtalarna eller kablar.
                    Fram högtalarna har en vanlig kabelsko och en mindre kabelsko vilken brukar vara vilken.

                    Sedan är det fram diskanter som ochså saknar märkning. Men som på bilden har typ ett motstånd på den ena kabeln.
                    Förstår att det säkert går att mäta sig fram men har inte kunskapen eller mätare för detta.
                    Men tur att dom nya grejorna har tydligare märkningar och instruktioner.
                    Tacksam för råd och tips
                    Last edited by mv70; April 26, 2010, 01:02.

                    Comment


                    • #85
                      Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Tycker det ser ut som den utan kondensator är minus då den har ett svart streck i sig. Fast kan självklart ha fel. Är väl bara att testa annars. fasvänd och se om det låter bättre. Koppla alla diskanter lika bara.

                      Liten kabelsko brukar vara minus vill jag få för mig.

                      Comment


                      • #86
                        Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        På originaldiskanten är minus den med svart märkning, kondensatorn sitter på plus.

                        PåDLS-diskanterna är plus den rödmärkta kabelnoch på högtalaren du undrar över, stort stift plus och litet minus.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #87
                          Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Fråga angående basreflexrör.

                          Kan man byta ut en 3" rör på 25cm till ett 4" rör bara man håller sig till samma volym i röret?.

                          Röret blir för långt annars och tar i bakkant på lådan.

                          Vad är närmsta gräns för att sluta intill bakväggen på lådan med basreflexröret?

                          Kan man även försjuta röret utåt,så att det kanske sticker ut 10cm,men man har ändå kvar sin volym i röret?,samt att man eventuellt även minskar lådan ytterst lite för det också.
                          Last edited by Välljudsfantast; April 23, 2010, 17:27.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Fråga angående basreflexrör.

                            Kan man byta ut en 3" rör på 25cm till ett 4" rör bara man håller sig till samma volym i röret?.

                            vet inte, men det borde va volymen som man går efter, det enda jag kan tänka mig är att risk för blåsljud uppstår lättare med 3"

                            Röret blir för långt annars och tar i bakkant på lådan.

                            Vad är närmsta gräns för att sluta intill bakväggen på lådan med basreflexröret?

                            Lika långt som röret har diameter

                            Kan man även försjuta röret utåt,så att det kanske sticker ut 10cm,men man har ändå kvar sin volym i röret?,samt att man eventuellt även minskar lådan ytterst lite för det också.

                            Ja det kan du

                            Comment


                            • #89
                              Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Har du ett grövre rör måste du göra det längre för att få motsvarande avstämning.

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment


                              • #90
                                Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Horsyhorse View Post
                                Har du ett grövre rör måste du göra det längre för att få motsvarande avstämning.

                                Pierre
                                Ok!

                                Får nog bli att köpa böjda 3" rör.

                                Comment

                                Working...
                                X