Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ang Amega och Gladen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ang Amega och Gladen

    Hej,
    Vilka coaxialer spelar bäst och högst tycker ni?

    amega q cox 500 eller Gladen RC 130?

    Har haft Amega Q-comp 6,5" middar med Q-cox 3,5 tidigare i en annan bil och de spela grymt .

    Hur tror ni dessa coaxialer står sig mot de?

    Funderar också på att sätta in en Gladen sqx 8" bas i skuffen, är de en bra bas?

    Eller finns de någon bättre 8" bas som passar i en 10 Liters sluten låda?

  • #2
    Re: Ang Amega och Gladen

    Originally posted by Nofear87
    Hej,
    Vilka coaxialer spelar bäst och högst tycker ni?

    amega q cox 500 eller Gladen RC 130?

    Har haft Amega Q-comp 6,5" middar med Q-cox 3,5 tidigare i en annan bil och de spela grymt .

    Hur tror ni dessa coaxialer står sig mot de?

    Funderar också på att sätta in en Gladen sqx 8" bas i skuffen, är de en bra bas?

    Eller finns de någon bättre 8" bas som passar i en 10 Liters sluten låda?
    Det här var ett inlägg som jag lätt kan svara på

    Jag har sålt både Gladen och Amega, skulle tävlat med båda märkena så lite erfarenhet finns.

    Att säga vilket som spelar högst är svårt ..... eller inte.

    För några år sedan hade vi en Volvo som spelade 158,9 db och det satt 8st föregångare till RC 130 i varje dörr.
    Men det var inte 5 1/4" högtalaren som spelade högt, det var de 8st 15" basarna.
    Att få många små högtalare att spela snorhögt är egentligen inga problem, men att tro att 1 eller 2 högtalare med så små membran att trycka på .... nop!

    1998 när jag tävlade på min första EM-final så var det en italiensk bil som spelade runt 160db med endast ..... 5 1/4" högtalare i bilen.
    Ja det är sant!
    Men det var inte det trycket vi är vana vid utan i den klassen körde man med tongenerator och fi fan vad det skar i kroppen!

    Att få ett svar på vilka av de högtalare du nämner som spelar högst kan nog ingen svara på, tror heller ingen kan svara på vilken som låter bäst eftersom ingen jämfört.
    I prisklassen och storleken på membranet dessa ligger så är erfarenheten begränsad tyvärr, finns liksom ingen vinst i att jämföra på det sättet

    Men jag röstar på ....... GLADEN RC 130

    Ska jag rekommenderas dig en bas i 10l sluten låda så ska du köra på RS-X 08
    Det är en bantad SQX där man tagit bort den lite dyrare polerade plattan på magneten, gjort några små förändringar och vips så hade man en lite billigare bas som spelar galet bra i små lådor.
    RSX serien är sjukt musikalisk i små slutna lådor, det blir svårt för dig att hitta en bas i prisklassen som låter lika bra som RS-X 08.

    Jag har en annan bas (min No.1 på listan) som är bättre och funkar djävelusiskt bra i ca 10 liter.
    Tyvärr får du gånga priset med 4,5 ..... men den är nog en av de bästa 8" basarna på moder jord ...... på musik!
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Ang Amega och Gladen

      Tack för svaret Ja, att ett par 5,25 inte spelar jätte högt de är jag helt med på, men orkar inte göra för mkt ombyggnationer i bilen :P, men frågan är om RC 130 coaxialen duger eller om de är stor skillnad att gå upp på SQX serien med separat diskant?

      Tror du att ett par RC130 kommer spela tillräckligt högt för att hänga med basen osv?

      Tänkte jag skulle köra 4st RC130 i bilen, fram och bakdörr och 1 par Ground Zero Radioactive GZCF 7104SPL i hatthyllan samt en 8" bas i skuffen.

      Men jag funderade faktiskt på SQX 8, då jag har hört mkt gott om den?

      Men är de någon fördel att köra RS-X 08 jämfört med SQX 8 förutom priset?

      Har funderat som sagt funderat på Ground Zero Radioactive GZCF 7104SPL, eller har du nått tips på en bättre 6x9 eller 7x10 som spelar med mer drag?

      De jag gillar med Amega är deras middbas som jag tycker är helt grym, tror du att Gladen är på samma nivå om man matar dem med ett Genesis 4-kanals D-steg?

      hehe, okej, vilken bas är de då?

      Comment


      • #4
        Re: Ang Amega och Gladen

        Originally posted by Nofear87 View Post
        Tack för svaret Ja, att ett par 5,25 inte spelar jätte högt de är jag helt med på, men orkar inte göra för mkt ombyggnationer i bilen :P, men frågan är om RC 130 coaxialen duger eller om de är stor skillnad att gå upp på SQX serien med separat diskant?
        Ja det är hur stor skillnad som helst, allt är bättre.
        Dels får du en fantastisk diskant och filter som är magiska att arbeta med.
        Du kan aldrig påverka högtalare i toppen eller botten, men allt däremellan kan du trixa med om du har bra filter.

        Originally posted by Nofear87 View Post
        Tror du att ett par RC130 kommer spela tillräckligt högt för att hänga med basen osv?
        Om vi ser till att det är en 8" så .... ja!

        Originally posted by Nofear87 View Post
        Tänkte jag skulle köra 4st RC130 i bilen, fram och bakdörr och 1 par Ground Zero Radioactive GZCF 7104SPL i hatthyllan samt en 8" bas i skuffen.
        Du verkar som om du funderar över att få bra ljud i bilen, tyvärr faller din tanke med att du ska blanda in en 6x9" högtalare också.
        Att tillföra en 6x9a i hatthyllan och sen en sub i skuffen är det absolut sämsta tänkbara.
        Botten från 6x9an går in i subbans verkningsområde och resultatet blir en släpig bas.
        Högtalare i hyllan ska delan lägst 120hz och helst ett 150hz högpassfilter.

        Originally posted by Nofear87 View Post
        Men jag funderade faktiskt på SQX 8, då jag har hört mkt gott om den?
        Men är de någon fördel att köra RS-X 08 jämfört med SQX 8 förutom priset?
        Ja, du nämner 10l sluten låda, SQX vill ha mer volym för att låta bra.
        För liten låda och du får en peak uppåt i frekvens vilket inte är önskvärt.

        Originally posted by Nofear87 View Post
        Har funderat som sagt funderat på Ground Zero Radioactive GZCF 7104SPL, eller har du nått tips på en bättre 6x9 eller 7x10 som spelar med mer drag?
        6x9or är inget jag förespråkar, särskilt inte om du ska köra med sub i bilen.
        Högtalare som är både dyrare och spelar djupare går bort, 6x9ans fördel är just att dom spelar som regel högre och har bra botten vilket du inte ska ha här.
        En annan sak är att du dessutom får ytterligare fasfel i bilen, du kan inte få kontroll över högtalarna med endast 4a kanaler och ingen DSP!

        Originally posted by Nofear87 View Post
        De jag gillar med Amega är deras middbas som jag tycker är helt grym, tror du att Gladen är på samma nivå om man matar dem med ett Genesis 4-kanals D-steg?
        Här måste jag passa, har ej jämfört så jag kan ej svara ärligt.

        Originally posted by Nofear87 View Post
        hehe, okej, vilken bas är de då?
        Om du tänker på de 8st basarna så var det Gladen SPL 15
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Ang Amega och Gladen

          Originally posted by Nonne View Post
          Ja det är hur stor skillnad som helst, allt är bättre.
          Dels får du en fantastisk diskant och filter som är magiska att arbeta med.
          Du kan aldrig påverka högtalare i toppen eller botten, men allt däremellan kan du trixa med om du har bra filter.
          Ja, de e sant, men har ändå tänkt att använda en helix dsp, så då borde jag ju ha ganska bra möjlighet att kunna jobba med coaxialen med?



          Om vi ser till att det är en 8" så .... ja!



          Originally posted by Nonne View Post
          Du verkar som om du funderar över att få bra ljud i bilen, tyvärr faller din tanke med att du ska blanda in en 6x9" högtalare också.
          Att tillföra en 6x9a i hatthyllan och sen en sub i skuffen är det absolut sämsta tänkbara.
          Botten från 6x9an går in i subbans verkningsområde och resultatet blir en släpig bas.
          Högtalare i hyllan ska delan lägst 120hz och helst ett 150hz högpassfilter.
          Jepp, min tanke med 6x9 var att få lite mer middbas, Har egentligen inte tänkt att sätta dem i hatthyllan utan separata lådor till dem bak

          Sen dela den med hjälp av DSP och köra dom på ett eget 2-kanlas steg.

          Originally posted by Nonne View Post
          Ja, du nämner 10l sluten låda, SQX vill ha mer volym för att låta bra.
          För liten låda och du får en peak uppåt i frekvens vilket inte är önskvärt.
          Okej, så då kommer alltså RS-X spela bättre i en 10 Liters sluten låda än SQX:n?


          Originally posted by Nonne View Post
          6x9or är inget jag förespråkar, särskilt inte om du ska köra med sub i bilen.
          Högtalare som är både dyrare och spelar djupare går bort, 6x9ans fördel är just att dom spelar som regel högre och har bra botten vilket du inte ska ha här.
          En annan sak är att du dessutom får ytterligare fasfel i bilen, du kan inte få kontroll över högtalarna med endast 4a kanaler och ingen DSP!
          Jepp, men de kan jag väl kontrollera med DSP:N samt att ha dessa på ett separat steg?

          Vill ju helst få en riktigt punching middbas och de var därför jag tänkte på 6x9 samt Gladen i både fram och bak dörr.

          Men du tror inte de blir nån hit :P ?



          Här måste jag passa, har ej jämfört så jag kan ej svara ärligt.



          Originally posted by Nonne View Post
          Om du tänker på de 8st basarna så var det Gladen SPL 15
          Okej, de får jag inte plats med ändå :P
          Last edited by Nofear87; September 20, 2018, 13:41. Reason: fel

          Comment

          Working...
          X