Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge i en Toyota Supra.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljudbygge i en Toyota Supra.

    Eftersom att alla andra visar vad dom bygger på tänkte jag att jag inte kunde vara sämre.
    Håller på att hjälpa min bror att bygga lite ljud i han nyinköpta Toyota Supra.
    Detta är första gången jag gör ett sånt här invecklat (invecklat för mig) bygge, så kom gärna med tips och råd på vad man kan göra bättre.

    Det som sitter i nu är väl inte direkt något att hurra för, skrikiga diskanter som skär i öronen och ordet bas eller midbas existerar inte alls.
    Det som sitter i är nu

    Hu: NoName med dvd och skärm

    Framdörrar: I förarsidan en pionner carozzeria 4" i originallåda och på passagerarsidan en 4" NoName fäst i ett aluminum stag.

    Bak: Original högtalare, passagerar sidan sprängd.


    Det som vi ska börja göra är att bygga om i skuffen för en 12" bas och slutsteg. Sen ska vi försöka oss på att montera in ett 6.5" system fram.

    Det som ska bli är:

    Hu: Inte bestämmt än, blir att försöka hitta en bättre med iaf dvd och kanske en skärm. Till det är gjort får den gamla följa med. Blir även en 9" skärms som byggs in i övre handsfacket.

    Framsystem: Ett par JL Audio VR650CSi. Ska se om dessa går att montera på ett hyffsat sätt. Blir kanske lite dämpning med.

    Bas: JL Audio 12W3v3-4 i sluten låda.

    Slutsteg: Basen kommer att drivas av ett MDS GTi F3002, detta fick han billigt och tror att det kommer duga helt okey till den basen.
    Sen vad som blir till framsystem vet vi inte än, har ett DLS ca41 som ligger men får se då han kanske skulle köpa ett annat slutsteg av någon.


    Drog igång projektet genom att fräsa till några ringar som limmades ihop till en baffel. Gjorde dom i 21mm mdf.


    Efter att den var klar var det dags att börja riva i bilen. Försökte måtta lite om hur lådan skulle byggas för att få rätt volym och var baffeln skulle monteras. Valde att montera basen bak då bror ville ha det lite anourlunda ifrån hur dom flesta bygger, sen valde vi vänster sidan då baljan är större där.

    Här är var vi hoppas den ska sitta sen.


    Plockade även fram basen för att se att det var tillräckligt med plats åt magneten.



    Sen klädde vi in med folie och silvertejp för att skydda inredningen och för att inte fästa lådan för all framtid. Sen gjorde kapade vi till en 12 mm spånskiva och la i botten på baljan. Sen la några omgångar plast på golvet. Kapade även till en list i mdf som ligger an mot originalplasten. Det är ett veck där den ligger så vi hoppas att det ska bli bra sen.

    Lite plastat och fäst listen.


    Gjorde en list runt upphöjningen i baljan med.


    Bild på bilen under arbetet.


    Sen lyfte vi ur lådan och satte hönsnät och la några lager plast på det.


    Kollade lite med basen och baffel för att få en aning om hur det skulle bli, sen la vi några lager till och la av för dagen.






    Här har jag limmat fast fleece och rivit bort hönsnätet ifrån baksidan.


    Plastade det och drog sen bort pinnarna därifrån när det stelnat.




    Ny dag: Bror kom på eftermiddagen med bil så att vi kunde sätta in lådan och montera baffeln och se om det fick plats. Det var ganska trångt så vi fick kapa ur i lådan så att basen kom längre ner och därmed kunde stå lite mer lodrätt, annars hade det försvunnit så mycket volym om den legat mer.


    Här upptäcltes också ett annat problem. När vi lagt nätet hade det bucktat ut sig så att lådan tog emot originalplasten. Så listen ligger inte riktigt emot nu. Men vi tänkte att man kanske kunde lägga nån lite tjockare modell av skumgummi där sen och forma till. Fick dock det att sitta lite bättre efter att vi kapat lite överföd.


    Sen tog vi och spände över fleece..


    och la plast på det. Ser även det "stag" som jag satte mellan baffel och botten för att jag var rädd att fleecen skulle hänga in så mycket och att man skulle förlora en del lådvolym.


    Kommer kanske en till miniupdate senare. Komentera nu gärna och kom med tips och råd.
    Last edited by luunggan; September 5, 2009, 16:57.

  • #2
    Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

    Här fick man ju ite mycket respons

    Kanske en till update får er på bättre humör

    Har hänt en del sen sist:

    Så här såg baslådan ut efter att jag plastat fleecen på toppen:


    Vart j*vligt bra o jag får säga det själv


    Så jag tog och ren fräste så att man kunde montera basen, lärde mig att man ska använda skyddsglasögon när man gör det, är inte skönt att få massa stänk i ögat.


    Provmontering av basen


    Kände att jag var tvungen att prova med magneten utåt också. Vet inte hur det blir i bilen sen, får se hur många liter lådan blir på. Ska prova att fylla den med vatten nån dag.


    Såhär såg den ut i bilen, dock ligger den inte riktigt rätt, var bara en liten provmontering:


    Så här ser lådan ut just nu. 12 lager lagt ovanpå, 3 nere. Har även lagt 3 lager i kanterna inne och lite mot baffeln inne:


    Har dragit lite kablar med, 4mm till varje framdörr. Fan vad lätt det är att dra kablar i en 2 dörrars bil Fast var svårt att få igenom bakeln i bilens original damask in i dörren, men det gick till slut.


    Drog även strömkabel. DLS 33mm, borde räcka till det här systemet. Kommer att hamna ett delningsblock där sen:


    Ska lägga några till lager plast idag. Fast nu får ni kommentera lite
    Last edited by luunggan; September 5, 2009, 16:58.

    Comment


    • #3
      Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

      ser ut som en väääääääääääääääldigt bra början! jag kommer iaf följa detta bygge

      Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

      VEM FAAAN VAR WIECHERT?

      Comment


      • #4
        Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

        Lådan blir riktigt snygg!
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • #5
          Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

          Tack för komentarerna Alltid kul med lite uppmuntran.

          Gör en liten skriftlig update:

          Har hunnit plasta lite mer på lådan nu. Så nu ska det läggas ca 3 lager matta till bak på lådan och vid rundningen runt upphöjningen i baljan.
          Sen vet jag inte vart jag läste det men tydligen ska en glasfiberlåda vara lätt, men den här väger snart mer än vad den gamla lådan gjorde som var byggd i 2x15mm spån

          Har provat vattenfyllt lådan lite snabbt med, och kan säga att jag vart ganska lättad när jag såg att den hamnade på rätt sida av 32l. Fyllde inte hela då jag inte ville blöta ner baffeln för mycket ifall jag missat att lägga plast på den någonstans, så får se om det behövs läggas i någon kloss sen för att minska volymen. Tror att den är nånstans runt 36l.

          Brorsan skulle även iväg idag och hämta nån skiva båtplyfa som vi ska bygga golvet med.

          Kanske kommer några bilder senare ifall nåt spännande händer,.

          Comment


          • #6
            Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

            Originally posted by luunggan View Post
            Kanske kommer några bilder senare ifall nåt spännande händer,.
            Vi väntar!
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #7
              Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

              Dags för en update då.

              Har arbetet lite med lådan så nu är den färdig plastad.


              Fick öppna nyköpta stor burken för att plasta det sista


              La en massa polysester ovanpå för att få en lite slätare yta att jobba vidare med:


              Här kan man jämnföra storleken på lådan med nåt annat


              Plastade bla kanterna i lådan:


              Såhär vart den ren kapad och ner mattad:


              Och idag när jag kom hem ifrån praktiken hade bror kapat ut ett nytt golv till skuffen i båtplyfan han hämtat:


              Redo att plasta täckbit över hjulhusen:


              Plastat:


              Medans plasten torkade spacklades det lite på lådan:


              Och när det torkade drogs 2 nya lågnivåkablar:


              Sen provmonterade vi, täckbiten är dock inte tillkapad på bilden som det kanske syns:


              Nåt såhär kommer det att bli:



              Här tog batteriet i kameran slut så då passar det att sluta denna update här med
              Last edited by luunggan; September 5, 2009, 16:59.

              Comment


              • #8
                Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

                Det är enkelt att få in 6,5" högtalare i dörrarna på en supra, jag hjälpte en kompis när han skulle byta sina högtalare. Här har du en mall om du är sugen...

                http://www.mediafire.com/file/wggzld...ZETEMPLATE.pdf
                http://www.mediafire.com/file/ywvtmw...DIMENSIONS.pdf

                ...Och för att få lite inlevelse
                http://www.mkivsupra.net/vbb/showthread.php?t=194398
                Last edited by nixlaz; September 2, 2009, 01:30.
                Hur kan Björn Borg vara så känd…. Han säljer ju bara kalsonger!

                Comment


                • #9
                  Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

                  Originally posted by nixlaz View Post
                  Det är enkelt att få in 6,5" högtalare i dörrarna på en supra, jag hjälpte en kompis när han skulle byta sina högtalare. Här har du en mall om du är sugen...

                  http://www.mediafire.com/file/wggzld...ZETEMPLATE.pdf
                  http://www.mediafire.com/file/ywvtmw...DIMENSIONS.pdf

                  ...Och för att få lite inlevelse
                  http://www.mkivsupra.net/vbb/showthread.php?t=194398

                  Har funderat på en sån montering men vet inte riktigt hur det kommer bli då det är så stora hål i dörrplåten, att mycket luft ifrån konen baksida kommer nå framsidan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

                    ser bra ut ! beundrar folk som klarar av att hålla bygget så seriöst när man plastar brukar ta tre lager innan jag tröttnar och hämtar en mdf skiva istället :P lycka till med restan av bygget !

                    MVH

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

                      Va kul med ett till bygge i en supra! Måste man kika in nångång framöver!
                      Niklas Bengtsson

                      LjudiBil.Com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

                        Originally posted by R.Malmborg View Post
                        ser bra ut ! beundrar folk som klarar av att hålla bygget så seriöst när man plastar brukar ta tre lager innan jag tröttnar och hämtar en mdf skiva istället :P lycka till med restan av bygget !

                        MVH
                        Haha, jo efter ett par omgångar blir det lite halvjobbigt
                        Tar nog ett tag innan jag plastar en låda igen, sen verkar det ju som om lådor i mdf nästan väger mindre. Tror att den här lådan väger ca 15-20kg utan basen i

                        Originally posted by Kofoten View Post
                        Va kul med ett till bygge i en supra! Måste man kika in nångång framöver!
                        Gör det. Ska försöka få lite mer gjort så du får nåt att kolla på då.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

                          Originally posted by luunggan View Post
                          Har funderat på en sån montering men vet inte riktigt hur det kommer bli då det är så stora hål i dörrplåten, att mycket luft ifrån konen baksida kommer nå framsidan.
                          Vi monterade först skivan, sedan dörrsidan, sedan högtalaren. Vill man vara extra seriös så kan man ju försöka täta runt dörrsidan.
                          Konens framsida kommer inte i kontakt med baksidan då, eller har jag fel?

                          Jag tyckte det blev kanon iaf
                          Hur kan Björn Borg vara så känd…. Han säljer ju bara kalsonger!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

                            Originally posted by nixlaz View Post
                            Vi monterade först skivan, sedan dörrsidan, sedan högtalaren. Vill man vara extra seriös så kan man ju försöka täta runt dörrsidan.
                            Konens framsida kommer inte i kontakt med baksidan då, eller har jag fel?

                            Jag tyckte det blev kanon iaf
                            Ok, jo då borde det ju funka bra. Jag som inte riktigt förstod.
                            Synd att länkarna på mallen inte fungerar för mig bara.

                            Men original gallrerna är då bara att ta bort och skruva fast högtalaren där, tyckte att dom såg limmade ut, men har inte tittat på det så noga än.

                            Tack för tipset.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ljudbygge i en Toyota Supra.

                              Liten update.

                              Har spacklat och slipat färdigt lådan nu, så det tråkiga är över


                              Provade med basen med:


                              Sen limmade jag fast skumgummi runt kanterna så att lådan kommer sluta bättre mot karossen:





                              Sen så måttade jag ut vinylen:


                              Tejpade lite så jag vet ungefär vart jag ska placera den sen:


                              Sen penslade jag på lim på lådan och vinylen, väntar på att det ska torka lite nu:




                              Bjuder på en bonusbild med. Grävde fram det här steget ur gömorna, kanske skulle funka att driva framsystemet med Har ju tom högnivå ingång.

                              Någon som vet hur många watt en watios motsvarar?





                              Allt för så länge.
                              Last edited by luunggan; September 5, 2009, 17:00.

                              Comment

                              Working...
                              X