Announcement

Collapse
No announcement yet.

Old school W124-drosje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Old school W124-drosje

    I en gammel W124-bil fra Mercedes vil jeg prøve å bygge landets beste old-school installasjon. Og ja, jeg vil dokumentere det med å delta i Emma-konkurranser når jeg er klar (nok).

    Utstyret som etterhvert skal finne sin plass er:



    Clarion ADCS-1 CD-spiller med tilhørende prosessor. Denne ble produsert bare i 1994 i 400 eks totalt. 1 solgt i Norge, 8 el 9 i Sverige. Min har 3 av 4 DA-kort, og således opptil 12 kanaler ut. Som en bonus har jeg fortsatt den orginale Toshiba pc-en som ble levert med, til å foreta de fleste justeringer fra. Windows 3.1 og Netscape Navigator, osv..




    JBL GTi 408 4" mellomtone og diskant. JBL`s toppmodell i 1993. Kjøpt ubrukt og i orginal-esker av Skjalg Haug tidlig i vår.

    JBL GTi 600 6" mellombass, konstruert for å fungere som mellombass. Også nytt i orginal-eske.

    Alpine SWR-T12 12" sub, desverre fra feil årtusen (2011). Flat sub som krever lite plass i tett kasse. Blir brukt til jeg finner et bedre alternativ som bygger max 10 cm i max 17 liter kasse.

    McIntosh MC 440 4x50 + 2x100 watt forsterker. Produsert 1994-1997. Denne blir brukt til GTi 408, 100 watt til 4" og 50 watt til 08 diskantene. Jeg har to kanaler til overs, som jeg kanskje bruker til noe moro.

    McIntosh MC 431 4x100 watt. Også produsert 1994-1997. Disse 4 kanalene vil bli brokoblet, og mate GTi 600 med nødvendig power.

    McIntosh MC 443 1x300 watt. Prod 1996-1997. Denne vil bli naturlig nok bli brukt på Alpine-subben.

    I tillegg kommer tilstrekkelig mengde Dynamat Extreme, strøm-kabel fra Stinger, signal og høyttaler-kabel levert fra klubben; dvs Van den Hul, tjafs fra Würth, Optima batterier, spenstig dynamo fra sosialen (Biltema), inspirasjon fra Guinness, og tips og råd frå heile væla.

    Dette kommer aldri til å bli noen dB-bil, tinnitus er ingen trivelig kompis. Men, jag skal kunne dra på litt når Angus Young slår seg løs. Jeg er såpass allround på musikk at dette oppsettet MÅ kunne klare alt fra Marilyn Manson via Kari Bremnes til Wagner på en dårlig dag.

    Jeg bygger sakte, og kommer til å laste opp serier av bilder etterhvert som en ting er ferdig, siden jeg ikke ser vitsen med å vise alle feilskjær jeg gjør underveis.
    Mathias Skrugstad

    Clarion ADCS-1 (Sony XES som backup)
    McIntosh 431, 440 og 443
    JBL GTi 408 & GTi 600
    Alpine SWR 12

    SQ Matters

  • #2
    Re: Old school W124-drosje

    Detta kommer följas!!

    Comment


    • #3
      Re: Old school W124-drosje

      Nice!! Ska bli kul att se! Skulle själv vilja göra ett bygge med äldre grejer typ Phoenix gold ZPA 0,5 och 0,3 steg + cervin Vega framsystem och stroker 18" från 90 talet

      Comment


      • #4
        Re: Old school W124-drosje

        Lagt til fotos av JBL 408 GTi.
        Mathias Skrugstad

        Clarion ADCS-1 (Sony XES som backup)
        McIntosh 431, 440 og 443
        JBL GTi 408 & GTi 600
        Alpine SWR 12

        SQ Matters

        Comment


        • #5
          Re: Old school W124-drosje

          Selv om bilen i utgangspunktet er relativt solid, og derfor ikke for mye blikkboks, er det alltid mulig å få den stillere.

          Orginal dør, udempet.... Èn bil papp på 20 x 30 cm teller ikke.


          Yttersiden fått to lag Dynamat Extreme. Ble plutselig en helt annen dør, mye dødere.



          Indre platen også fått seg 1 lag for det meste, og 2 hvor det er små hull.



          Golv foran passasjer, orginal-dempet. Her er det såpass mye kraftig stål i alle retninger at jeg ikke ser noen grunn til å skumme inni de kanalene som er. (Skum kan være summelt)



          Ble 2 lag over det hele, når jeg først var så godt i gang og hadde matte liggende. Jeg kunne lagt ut en skog til med bilder av dempingen, men har`u sett ei dør, har`u sett alle.
          Mathias Skrugstad

          Clarion ADCS-1 (Sony XES som backup)
          McIntosh 431, 440 og 443
          JBL GTi 408 & GTi 600
          Alpine SWR 12

          SQ Matters

          Comment


          • #6
            Re: Old school W124-drosje

            Dette her er KNALL Mathias , så her følger jeg med

            Godt valg av utstyr her, håper kanskje en gang i fremtiden får lyttet til denne bilen. Hadde sett også valg en old shcool sub i systemet...

            Helst en GTI basser

            VET disse gamle MB har den for jæv..... bensintanken i seteryggen... Sukk ;( Tenkt noe løsning med f.eks Isobaric kasse av en eller form med 2 stk GTI 10" eller 12" ?

            Husker Bosse L. & Alte Olsen brukte noe av dette i bilene sine, tok ikke mye plass hvis jeg husker rett..
            MB W212 Harman kardon Logic 7
            BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

            Comment


            • #7
              Re: Old school W124-drosje

              Hattehyllen er en såpass vesentlig del av hele bilens stabilitet at den er fredet. Vurderte å finne tank og gulv fra en stv, men slo det fra meg. Dessuten, jeg har hittil aldri hatt membran-areale bak gearstangen, og ser ikke grunn til det nå heller, når jeg har plass foran.

              Er det noen som har en 10 el 12 fra forrige årtusen som klarer seg med 17 liter, er jeg interessert.
              Mathias Skrugstad

              Clarion ADCS-1 (Sony XES som backup)
              McIntosh 431, 440 og 443
              JBL GTi 408 & GTi 600
              Alpine SWR 12

              SQ Matters

              Comment


              • #8
                Re: Old school W124-drosje

                Hm..ok!

                trenger vel ikke modde hatthylla i grunn. Bare bruke førstehjelp luka som gjennomføring for bassportene..

                Mulig disse ikke stiller stor krav til stor kasse:

                -Phase Linear 12 aliante (12")
                -Polk Audio DB10" / DB12" (ikke nye, 90`talls modell)
                -Soundstream SPL10 (ikke nye, 90`talls modell)
                -Soundstream The Mule
                -Soundstream Rubcon 10"/12"

                Har ikke hatt noen av disse! Tror Polk kan spille bra i 17liter lukket..
                MB W212 Harman kardon Logic 7
                BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

                Comment


                • #9
                  Re: Old school W124-drosje

                  Jag kan själv gå o god för att aliante spelar på helt suveränt, mycket trevliga element!
                  MacAudio har ju ett likadant element, som oxå heter aliante
                  Mvh John

                  Comment

                  Working...
                  X