Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

    Update 21/8 -09


    Var och hämtade mig en minislip idag som det monterades en kapskiva på. Behöver jag säga att det var en fröjd att kapa glasfiber med den?


    Övre delen av hålet var det som skulle kapas lite.


    Ingen större skillnad men lite mer utrymme för amegornas magneter.


    På andra sidan.


    Nu är jag nöjd.


    Sen var det dags att börja kapa överflödigt glasfiber.


    Hålet vid högtalarbaffeln klar.


    Närbild på baffeln.


    När alla kanter var kapade började jag klossa med 120 papper.


    Annan vinkel.


    Testmontering.


    När all handslipning var klar borrade jag ut hålen för de så kallade "kammrarna" där dörrclipsen ska sitta senare.


    Runt hålet är det tätat med lim & tät fog för att inget ljud ska passera ut därigenom.


    Passade även på att kapa lite plast från andra dörrsidan.


    Avslutar med lite helhetsbilder på dörrsidorna & spackling.


    Baffel.


    Längst med.




    Plastic Padding & hagmans får det bli.


    Dags för spackel.




    Sista bilden för kvällen och längre än så han jag inte. Imorgon blir det ännu mer slipning. Sitter för övrigt och kliar mig till förgäves av all glasfiber jag fått på mig.
    Inte mycket som hjälper och "klia tillbaks" blir bara ännu värre

    /Andreas

    Comment


    • #47
      Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)



      Slipa slipa slipa! börjar se bra ut nu

      Comment


      • #48
        Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

        Snarlikt med mina händer och armar Tack!

        Comment


        • #49
          Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

          Lite bilder på den klara dörrformen:











          Status: Avbeställde min order till TopnTrim pga beslutsångest av vilken vinyl jag ska ha, eller om jag ens ska ha det. Vad tror ni om Alcantara (mocca) på dörrformen?
          Behöver hjälp!

          /Andreas

          Comment


          • #50
            Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

            NAJS!
            mocca blir finfint!
            BronsMedlem

            Comment


            • #51
              Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

              Tack! Frågan är hur det är att klä med, superstretch är ju superstretch så att säga. Någon som klätt med Alcantara eller den Alcantara liknande tyget TopnTrim har?

              Tacksam för snabbt svar!

              Comment


              • #52
                Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                Mörk grått Alcantara/Mocka liknande material beställt från TopnTrim! Deras 0049 nyans om någon undrar.

                /Andreas

                Comment


                • #53
                  Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                  Lycka till med att klä den formen runt högtalaren med mocka :P Med superstretch hade det nog funkat utan större problem, men med mocka lär du behöva snitta. Lämna in till nån som kan sy så kommer det kännas bättre när det är klart

                  Mvh Andreas

                  Comment


                  • #54
                    Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                    Jag låtsas att jag inte läste vad du skrev Andreas, nu gjorde du mig lite tårögd faktiskt
                    Men jag ger inte upp, dörrfan ska kläs om det så innebär sömmar tvärs över dörren eller brutna fingrar.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                      Update 23/8 -09

                      I helgen har jag bestämt placeringen av diskanten samt byggt en anordning till den som tog väldans mycket tid. Men nu är det klart och jag blev väldigt nöjd med resultatet.
                      Återstår dock några grejer som att fräsa ut en ring som fästes runt aluminiumrörets nedre kant, den är tänkt att vara i 10mm aluminium med en 10mm radie runt röret. Detta ska göras i ett cad program som sedan skickas till en CNC-maskin.

                      Bilder på helgens arbete:


                      Här är det tänkt att diskanten ska placeras. Så bort med originalgaller och rita av och gör om i tunn träplatta.


                      Sådär, då var den borta.


                      Börjar att rita av gallret.


                      Twins.




                      För att få till böjen på originalgaller spände jag fast träbiten med tvingar efter originalens form. Blötte då träet för att det skulle torka i den positionen.


                      Hittade ett aluminiumrör från en vattenspridare som jag sågade av och använde mig utav i konstruktionen till diskanten.




                      Fästanordning under plattan.


                      Passade även på att polera aluminiumet, blev nöjd.


                      För att få aluminiumröret sitta fast så smältlimmade jag dit en träbit under för att få tryck på den. Sitter väldigt stadigt & att jag kan justera diskant genom att vrida på röret. Mycket bra!


                      Vänstra sidan.


                      Högra sidan.


                      Borrade även håll i undersidan av träbiten för att kunna trä kabeln från diskanten senare.


                      Därefter var det dags för lite vinyl Alltid trevligt!


                      Färdig!


                      Och som allt har även dessa en baksida, kan vara kul att se hur grejer är gjorda ibland. Varmluftspistol skötte kanterna bra.


                      Såhär kan det se ut efter borttagning av överflödig vinyl.


                      Dags för montage.


                      Var mörkt nu in på kvällen så det var svårt att ta bra bilder, fler kommer imorgon.


                      Efter att ha tagit en liten paus på 30 min tog jag an dörrplåten och ritade upp vad som behövdes kapas bort från den.




                      Färdigt.


                      Avslutar med bild på färdiga dörrformen som spacklats, lackerats och slipats om.

                      Blev dock inte klar med den andra dörrformen som jag trodde, utan det kommer bli morgondagens arbete i väntan på Alcantara/mocka tyget jag beställde.
                      För de som undrar är det TopnTrims superstretch vinyl jag använder mig utav, deras 1273 nyans.

                      Kommentera gärna!

                      /Andreas

                      Comment


                      • #56
                        Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                        Jag gillar annorlund idéer, skall bli kul att få se diskanterna monterade.
                        Last edited by Nordenmark; August 23, 2009, 22:50.
                        Vis vobiscum sit!

                        Comment


                        • #57
                          Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                          Update 24/8 -09

                          Tråkiga nyheter. Fick ett mail från TopnTrim idag där de skrev att han som har hand om stället har semester & bad mig återkomma vecka.37.
                          Så projektet kommer att stanna fram tills dess, vilket jag tycker är jättetråkigt. Men inte mycket jag kan göra något åt.

                          Men under veckan ska jag förhoppningsvis hinna med att fräsa ut nedre ringarna i CNC maskinen. Så lite diskantbilder blir det nog allt om det går som det ska

                          Håll tummarna!

                          /Andreas

                          Comment


                          • #58
                            Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                            Tycker inte du ska lata dig bara för att någon okänd person har semester! Finns massor med annat du kan göra och visa
                            Blev lite svartsjuk när jag såg hur du har gjort med dina dörrsidor när jag tittade på mina egna sen

                            Tummen upp för dig
                            SM 2:a i Bassrace 119,9 2009!

                            Comment


                            • #59
                              Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                              Det är sådana som er som får en att orka fortsätta, ni ger en det där lilla extra "Go" i kroppen som gör att det faktiskt händer saker.
                              Och när man vet att det finns en hel del intresserade läsare som väntar otåligt på nästa update, blir det också en mindre risk för att man ska lata sig.

                              Så tummen upp för alla som kommenterat mitt projekt, ni är också en stor del av projektet för mig!

                              Update kl 15:00 en måndagseftermiddag:

                              Bestämde mig för att matta ner diskantkopparna idag för att förbereda inför lack. Hade tänkt mig Audis Delfingråa metallic lack, vilket är ungefär samma nyans som alcantarat/mockat som jag hoppas skickas om två veckor då. Så lite bilder på diskantkopparna kommer strax och imorgon blir det lack för de små skönheterna.

                              Just det ja! Jag ska även ta tummarna ur rövva och fixa radion i min huvudenhet. Har haft den inkopplad sedan vintras men aldrig haft ork till att fixa radion som det är något knas med.
                              Jag ska testa dra ut stereon, hålla fast en vanlig kabel på antenn ut/ingången och se om den fungerar, för jag tror det är antennkabeln som behövs bytas ut. Så detta skall göras

                              Undra om det var något mer? Joo, jag tänkte som så att eftersom ni ger mig ork och vilja att fortsätta bygget genom era fina kommentarer tänkte jag ge er lite payback för detta.
                              Så nu (idag) beställdes en systemkamera så att ni kan njuta av bilderna ännu ännu mera än vad ni redan verkar ha gjort.
                              Håll utkik efter updates framåt tor-fre denna veckan. Då bjuds det på högupplösta bilder på hur bygget ser ut i mängder...

                              /Andreas

                              Comment


                              • #60
                                Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                                Bild på nermattade diskantkoppar. Som ni ser är den ena av dom spacklad och det är för att den blev totalt massakerad efter helgens försök för att få till en bra diskantplacering, diverse lim och skär hack fanns det gott om på den om jag säger så. Imorgon blir det lack

                                Last edited by Andreasxps; August 24, 2009, 16:52.

                                Comment

                                Working...
                                X