Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högninåkontakt till slutsteg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högninåkontakt till slutsteg

    Hej.
    Har ett Inpact audio LK2501 one chanel 700w slutsteg med högnivåingång på.
    Nu letar jag efter motsvarande koppling tilm denna.
    Det jag behövet är en liten smal sockel med fem små stift på rad.
    Hittar bara sånna på ebay.
    Måste ju finnas i sverige.
    Tacksam för om någon har en att sälja.
    Eller vet var ja kan köpa en

  • #2
    Re: Högninåkontakt till slutsteg

    Hur laddar man upp en bild här.
    Fel av mej.
    Inpact audio LK2501 one chanel 700w
    High inputs.

    Comment


    • #3
      Re: Högninåkontakt till slutsteg

      https://www.ebay.com/itm/5-Pin-Speak...-/281903468716
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • #4
        Re: Högninåkontakt till slutsteg

        Originally posted by Monarped View Post
        Hur laddar man upp en bild här.
        Klicka under rutan på (Manage Attachments) när du ska göra ett inlägg.

        Originally posted by Monarped View Post
        Fel av mej.
        Inpact audio LK2501 one chanel 700w
        High inputs.
        Jag har sålt en hel del sådana förstärkare, kollar om det finns i gömmorna.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Högninåkontakt till slutsteg

          hej på er igen.
          Nonne,hittade nån 5pin.

          Comment


          • #6
            Re: Högninåkontakt till slutsteg

            Hej igen.
            nu är bmwn grabbens.
            320i touring e91,2008.
            Det sitter 8" basar under framstolarna.
            Men det sitter inget slutsteg i bagaget.
            Så det är stereon som driver basarna.
            Nu vill han ha en baslåda där bak.
            Så ja tänkte sätta i en gammal
            12"bas på 600 w med rund låda, och ett enkanals slutsteg.
            Ett Impact LK 2501. 700w.
            Jag har dragit kablar från basarna under framstolarna till steget bak på högnivåingång.
            men var ska ja ta remoteströmmen från.
            Kopplade på bakljuset först,men de funkade inte. de tänder bara steget precis när ja startar bilen. sen slocknar det.
            Satte då på cigguttaget på vänster sida,men den är det bara ström på när motorn går.
            Det enda som funkar när tändningen är på, är originalstereon.
            För att få ström på cigguttagen och att bakljusen ska lysa krävs det att motorn är på.
            har en aktiv hög/lågomvandlare med remote på liggandes.
            Skulle ja kunna koppla den på slutstegets konstantström, jord och remote som går direkt från batteriet som sitter där bak.
            Och högtalarkablarna till omvandlaren.
            Då tänder ju omvandlaren steget när det kommer signaler från högtalarkablarna.
            O då funkar ju även slutsteget på tändningen.
            Och motorn behöver inte va på.
            Men drar omvandlaren någon ström när den inte är aktiv.
            undrar även om det går att mäta på högtalarkablarna vilken som är pluss o minus, borde väll gå lite ström i den som är plus, om man har stereon på.
            under stolen på vänster sida är kablarna blå/vit och blå/brun, och jag tror blå/vit är minus,men är inte säker.
            höger är den ena blå/svart. den andra kommer ja inte ihåg. men tror blå/svart är minus.
            På stegets högnivåingång ska de sitta nån 5-pin socket,som jag inte har.
            Och som jag letat efter, verkar inte finnas lösa sånna i sverige. Den har vänster +- o höger +- och jord i mitten.
            vet inte va jorden ska va bra till,kanske tar bort störningar elle nått.
            men bör väll inte vara nödvändig att koppla in.
            Så jag har lött på små hylsor på kablarna med krympslang på, som ja satt på stiften.

            Så ska man köra med högnivåingången (finns bara ström när motorn är på)
            Högnivåomvandlaren på konstantström ( finns ström på tändningen)
            Och går det mäta vilken kabel från stereon som är + o -
            Hjälper inte med ett batteri,som många säger.
            Eftersom jag inte kommer åt dom kablarna.
            Annars hade ja satt ett batteri i ena ännen.

            Comment


            • #7
              Re: Högninåkontakt till slutsteg

              Originally posted by monarped111 View Post
              Hej igen.
              nu är bmwn grabbens.
              320i touring e91,2008.
              Det sitter 8" basar under framstolarna.
              Men det sitter inget slutsteg i bagaget.
              Så det är stereon som driver basarna.
              Nu vill han ha en baslåda där bak.
              Så ja tänkte sätta i en gammal
              12"bas på 600 w med rund låda, och ett enkanals slutsteg.
              Ett Impact LK 2501. 700w.
              Jag har dragit kablar från basarna under framstolarna till steget bak på högnivåingång.
              men var ska ja ta remoteströmmen från.
              Kopplade på bakljuset först,men de funkade inte. de tänder bara steget precis när ja startar bilen. sen slocknar det.
              Satte då på cigguttaget på vänster sida,men den är det bara ström på när motorn går.
              Det enda som funkar när tändningen är på, är originalstereon.
              För att få ström på cigguttagen och att bakljusen ska lysa krävs det att motorn är på.
              har en aktiv hög/lågomvandlare med remote på liggandes.
              Skulle ja kunna koppla den på slutstegets konstantström, jord och remote som går direkt från batteriet som sitter där bak.
              Och högtalarkablarna till omvandlaren.
              Då tänder ju omvandlaren steget när det kommer signaler från högtalarkablarna.
              O då funkar ju även slutsteget på tändningen.
              Och motorn behöver inte va på.
              Men drar omvandlaren någon ström när den inte är aktiv.
              undrar även om det går att mäta på högtalarkablarna vilken som är pluss o minus, borde väll gå lite ström i den som är plus, om man har stereon på.
              under stolen på vänster sida är kablarna blå/vit och blå/brun, och jag tror blå/vit är minus,men är inte säker.
              höger är den ena blå/svart. den andra kommer ja inte ihåg. men tror blå/svart är minus.
              På stegets högnivåingång ska de sitta nån 5-pin socket,som jag inte har.
              Och som jag letat efter, verkar inte finnas lösa sånna i sverige. Den har vänster +- o höger +- och jord i mitten.
              vet inte va jorden ska va bra till,kanske tar bort störningar elle nått.
              men bör väll inte vara nödvändig att koppla in.
              Så jag har lött på små hylsor på kablarna med krympslang på, som ja satt på stiften.

              Så ska man köra med högnivåingången (finns bara ström när motorn är på)
              Högnivåomvandlaren på konstantström ( finns ström på tändningen)
              Och går det mäta vilken kabel från stereon som är + o -
              Hjälper inte med ett batteri,som många säger.
              Eftersom jag inte kommer åt dom kablarna.
              Annars hade ja satt ett batteri i ena ännen.
              Tyvärr hittade jag ingen kontakt, och egentligen kan det kvitta eftersom det steget inte har auto on på högnivå (har jag för mig)

              Alla minuskablar är brunmarkerade.

              Om du har 8” under stolarna har du mest troligt även diskanter i dörrarna.
              Har du diskanter så finns det dessutom en originalförstärkare i bilen.

              För att få allt att funka sömnlöst bör du montera hög till låg omvandlare med remote, dessa omvandlare har auto on vilket är gynnsamt i en modern CanBus bil likt er BMW.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Högninåkontakt till slutsteg

                okej.
                tänkte bara om de va bättre o köra på stegets högnivåingång än med omvandlare.
                o då tänkte på o ha kontakten i stället för hylsorna ja har nu.
                men ja sätter dit omvandlaren, o då behöver ja ju inte kontakten.

                Comment


                • #9
                  Re: Högninåkontakt till slutsteg

                  fått lite olika bud på vilken som är minus.
                  du säger blå/brun
                  men har även fått svar att det är blå/vit

                  Comment


                  • #10
                    Re: Högninåkontakt till slutsteg

                    Originally posted by monarped111 View Post
                    fått lite olika bud på vilken som är minus.
                    du säger blå/brun
                    men har även fått svar att det är blå/vit
                    Jag kan med 100% säga att det är fel.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Högninåkontakt till slutsteg

                      Okej.
                      Ska gå ut te bilen o skifta högtalarkablarna som går in i steget.
                      Och sätta blå/brun som minus

                      Comment


                      • #12
                        Re: Högninåkontakt till slutsteg

                        Perfekt, lika bra och ha kopplat rätt om man ska "trixa" med faser för olika register
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Högninåkontakt till slutsteg

                          en annan fråga.
                          har hittat en baslåda med 2 12or i, som verkar vara seriekopplade i lådan.
                          så de bara går 2 kablar ut ur lådan .
                          på lådan sitter det ett steg med +- vänster och +- höger, där kablarna från lådan går in i höger.
                          är det en bra lösning,eller är det bättre att löda om i lådan så det går ut en varsin kabel från högtalarna och koppla in den ena på vänster o den andra på höger.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Högninåkontakt till slutsteg

                            Om de två elementen är seriekopplade och steget är bryggat så blir det ingen skillnad att koppla dem separat, så länge elementen och de två kanalerna är identiska.
                            Det blir mer en akademisk fråga vilket som blir bättre, men ska försöka förklara varför det är samma.

                            När man bryggkopplar ett steg så bygger det på att man dubblerar spänningen genom att seriekoppla de två kanalerna. Kanalerna är egentligen seriekopplade hela tiden då steg ofta är uppbyggda genom att + på ena kanalen är - på andra kanalen. Så genom att koppla på de andra plintarna får man dubbla spänningen till elementet.
                            Om du har två seriekopplade element så blir det knappt skillnad med eller utan en extra tåt som går från punkten mellan elementen och den gemensamma plinten på steget (den som är båda + för ena kanalen och - för andra kanalen, den som inte används alltså).
                            Det vanligaste är att man parallellkopplar elementen och bryggkopplar steget. Detta då bryggkopplingen sänker impedansen för elementen, medan bryggkopplingen sänker den upplevda impedansen för varje steghalva/kanal, vilket då ger mer effekt.

                            Så för att svara på din fråga, att koppla separat gör ingen skillnad i effekt, men om du ska parallellkoppla kan vi inte säga då vi inte vet vad det är för låda...

                            En varningens ord. En del steg består flera redan bryggkopplade steg, dessa kan då inte bryggkopplas i sin tur.
                            Jonas, Umeå

                            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                            Comment


                            • #15
                              Re: Högninåkontakt till slutsteg

                              hej.
                              lådan är en Rockford fosgate R1 med 2st 12tummare.
                              och steget är ett coustic amp 260.
                              det jag inte sett förut,är att det står left och right,det brukar stå utgång ett och två.
                              för va ja kan läsa mej till på steget är det ett två-kanals.
                              ja vet inte hur det brukar se ut på rockfordlådorna,
                              för kopplingsplinten är borta.

                              Comment

                              Working...
                              X