Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilka inställningar kör ni på HU?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilka inställningar kör ni på HU?

    Är supernöjd med mina Gladen Zero 6.5" som drivs av ett Mosconi One 130.2. Mina inställningar på min HU är en delning på 63Hz/12dB och helt rak EQ, ingen Bass-level/loudness. Men det saknas väldigt mycket botten och enda sättet att få konen på middarna att röra sig är att just öka Bass-level till 5-6/7 alternativt öka EQ vid 63Hz till 4-5dB+

    Kör utan sub om någon undrar, men hört att Gladen ska flytta mycket luft, så jag undrar vilka inställningar ni kör på framsystem eller tips om hur jag ska ställa in det bättre utan att något pajjar. Sänka delningsfreq?

  • #2
    Re: Vilka inställningar kör ni på HU?

    1st thing You should to do is correct application.
    Doors must be damped and woofer must be mounted as stable as possible.
    In not prepaired doors even hi end speakers will sound bad.

    Comment


    • #3
      Re: Vilka inställningar kör ni på HU?

      Originally posted by OutKaszt
      Är supernöjd med mina Gladen Zero 6.5" som drivs av ett Mosconi One 130.2. Mina inställningar på min HU är en delning på 63Hz/12dB och helt rak EQ, ingen Bass-level/loudness. Men det saknas väldigt mycket botten och enda sättet att få konen på middarna att röra sig är att just öka Bass-level till 5-6/7 alternativt öka EQ vid 63Hz till 4-5dB+

      Kör utan sub om någon undrar, men hört att Gladen ska flytta mycket luft, så jag undrar vilka inställningar ni kör på framsystem eller tips om hur jag ska ställa in det bättre utan att något pajjar. Sänka delningsfreq?
      Om du saknar botten så skall du definitivt inte skära bort den med en 63Hz delning, bättre då att sänka HP delningen till 20-30Hz och inte använda ngn höjning av Bass-level.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Vilka inställningar kör ni på HU?

        Originally posted by krisman View Post
        1st thing You should to do is correct application.
        Doors must be damped and woofer must be mounted as stable as possible.
        In not prepaired doors even hi end speakers will sound bad.
        Woofers are stable but doors are still stock. Probably causing a lacking low-end. Even my 3" Genelec woofers pound more bass than the Gladen, but those are in cabinets that gone through lots of R&D. Another thing is that my woofers are mounted at foot level, wish I could mount them higher up but then I'd have rebuild the doors completly :/

        En delning så lågt som 20-30Hz? Är säkert bättre än någon form av bass-boost men man kan väl inte spela så högt om delningen ligger så långt ner?

        Comment


        • #5
          Re: Vilka inställningar kör ni på HU?

          Fix the doors mate.
          Low HPF is really better than any bass boost or eq, but doors must be well done first.

          Comment


          • #6
            Re: Vilka inställningar kör ni på HU?

            Vilken HU använder du?
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Vilka inställningar kör ni på HU?

              Hur har du ställt de passiva filterna till systemet?
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X