Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bingonisses bruna Volvo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Bingonisses bruna Volvo

    Originally posted by ppk View Post
    Gäller detta alla typer av frontsubbar?
    Det verkar nämligen populärt att använda både frontsub och sub i skuffen
    Smaken är ju olika. Men dom bilar ja byggt frontsub i har ja inte behövt någon bas bak. Det har räkt mer än tillräckligt med frontsubben. I mitt fall DLS RW10.

    man bör iaf börja med frontsubben och sen provspela. Det är ju bara du som kan avgöra om du tycker det låter bra eller inte.

    Personligen tycker ja det blir helt fel med bas bak. Typ som o ha basen bakom soffan hemma. Ljudet ska komma framifrån i mitt tycke.

    Kör man med ett sjyst framsysmen. Och frontsub + spelare med tidskomp så har du ett grymt bra ljud. Tidskompen tappar ju lite sin funktion med basen bak.

    Såvida man inte ska bygga en DB bil...
    SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

    Comment


    • #47
      Re: Bingonisses bruna Volvo

      Originally posted by T-röd View Post
      Smaken är ju olika. Men dom bilar ja byggt frontsub i har ja inte behövt någon bas bak. Det har räkt mer än tillräckligt med frontsubben. I mitt fall DLS RW10.

      man bör iaf börja med frontsubben och sen provspela. Det är ju bara du som kan avgöra om du tycker det låter bra eller inte.

      Personligen tycker ja det blir helt fel med bas bak. Typ som o ha basen bakom soffan hemma. Ljudet ska komma framifrån i mitt tycke.

      Kör man med ett sjyst framsysmen. Och frontsub + spelare med tidskomp så har du ett grymt bra ljud. Tidskompen tappar ju lite sin funktion med basen bak.

      Såvida man inte ska bygga en DB bil...
      Det du beskriver är på något sätt ett önsketänk för mig. Jag vet att det finns dem som fått till det riktigt bra med frontsub, själv har jag inte lyckats bra. Visst låter de lådor jag fått till helt ok, men den sista energin i botten saknas, men med en kompletterande bas i skuffen så brukar det lösa sig. Jag har heller inte haft några större problem att få fram basen heller så den spelar samspelt med framsystemet.

      Men ja, skulle jag få till det du beskriver så hade jag själv varit nöjd helt klart.
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #48
        Re: Bingonisses bruna Volvo

        Originally posted by T-röd View Post
        Tidskompen tappar ju lite sin funktion med basen bak.
        Tackar för bra input i projektet! Har du lust att utveckla ovanstående lite?

        Comment


        • #49
          Re: Bingonisses bruna Volvo

          Originally posted by ppk View Post
          Det du beskriver är på något sätt ett önsketänk för mig. Jag vet att det finns dem som fått till det riktigt bra med frontsub, själv har jag inte lyckats bra. Visst låter de lådor jag fått till helt ok, men den sista energin i botten saknas, men med en kompletterande bas i skuffen så brukar det lösa sig. Jag har heller inte haft några större problem att få fram basen heller så den spelar samspelt med framsystemet.

          Men ja, skulle jag få till det du beskriver så hade jag själv varit nöjd helt klart.
          Ja har aldrig haft några problem med frontsub i mina bilar. Men ja ger mig inte förens ja är nöjd. Om ja så ska bygga om 20 gånger.

          Sen brukar ja bygga lådan först o se hur stor volym ja får till. Sen väljer ja bas element efter det. Man kan trixa ganska så mycket med dämpull i lådan. På såvis. Så kan man lura bas elementet att det sitter i större låda än vad det egentligen gör.
          SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

          Comment


          • #50
            Re: Bingonisses bruna Volvo

            Jag är av en helt annan åsikt när det gäller frontsub.
            90% av de bilar jag lyssnat på de senaste åren så har inte frontsubben spelat ens i närheten av subbas.

            Den används för att kompensera att framsystemet (ofta monterat i brädan eller i a-stolpar) inte kan spela tillräckligt med midbas, vilket absolut inte borde vara några problem i din installation.
            Så resultatet blir tidskompad midbas i mono, vilket inte ringer gott i mina öron.

            Dessutom kompromissas det ofta med lådor som är alldeles för små för att kunna prestera SUB-bas hur mycket man själv önskar och följer tillverkarens anvisningar.

            De som verkligen lyckats till 100% med frontsub är få och de har ofta flera ess i rockärmen än att bara bygga en låda på handskfackets plats.
            Last edited by JALLE; January 2, 2015, 15:06.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • #51
              Re: Bingonisses bruna Volvo

              Trevligt, då är vi av samma uppfattning Det är inte så enkelt kan jag tycka att bygga låda->välja element därefter, ska man upp på något element som har möjlighet att spela linjärt ner till 25Hz, då räcker det oftast inte med en liten sluten låda som passar utan enorma ingrepp i bilen. 20liter som en RW10a ska ha, är inte jättelätt att få plats med i alla bilar, om man samtidigt ska förhålla sig till tävlingsreglerna.

              Jag kör själv 10" frontsub i bägge mina bilar och det är helt enkelt för att jag ska kunna spela på lite högre, det blir mer fart i framsystemet om jag delar midbasarna uppåt 60-70Hz istället för 40Hz, samtidigt som jag tycker midbasen träder fram lite tydligare. Sen har jag då sub i skuffen som jag delar vid 30Hz.
              Jag vet inte om jag är ute på helt fel spår, men jag tycker det fungerar bra för mig och djupbasen låter som att den kommer framifrån samma punkt precis som övriga bas/midbasregistret.
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #52
                Re: Bingonisses bruna Volvo

                Originally posted by JALLE View Post
                Jag är av en helt annan åsikt när det gäller frontsub.
                90% av de bilar jag lyssnat på de senaste åren så har inte frontsubben spelat ens i närheten av subbas.

                Den används för att kompensera att framsystemet (ofta monterat i brädan eller i a-stolpar) inte kan spela tillräckligt med midbas, vilket absolut inte borde vara några problem i din installation.
                Så resultatet blir tidskompad midbas i mono, vilket inte ringer gott i mina öron.

                Dessutom kompromissas det ofta med lådor som är alldeles för små för att kunna prestera SUB-bas hur mycket man själv önskar och följer tillverkarens anvisningar.

                De som verkligen lyckats till 100% med frontsub är få och de har ofta flera ess i rockärmen än att bara bygga en låda på handskfackets plats.
                Det är skillnad på en DB bil och en SQ bil. I SQ så arbetar inte basen speciellt mycket. Ja skulle klara mig med en 8" Frontsub.

                Det är ändå mellanregistren som ska göra det mesta jobbet.

                Men smaken är olika.
                SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

                Comment


                • #53
                  Re: Bingonisses bruna Volvo

                  jag kommer köra en gladen sqx8a i min 207a o se om det räcker med frontsub.. kommer få ca 12 liter brutto i handsfacket

                  Comment


                  • #54
                    Re: Bingonisses bruna Volvo

                    Nu känner jag att det är dags för en liten uppdatering här, det har trots allt hänt en del sen senast. Till att börja med så har utrustningslistan ändrats en del, som kanske syns i bilder och text nedan.

                    Jag har ingen direkt plan för hur jag ska lägga upp det här inlägget, så det blir lite rita-gissa-spring allt eftersom jag klistrar in bilder.
                    Nu åker vi:
                    Jag behövde någonstans att ställa mina kompletterande batterier, och reservhjulsbrunnen fick göra en insats. Det var en del tankar fram och tillbaka om hur jag skulle få fast batterierna på ett bra sätt, och få till kabeldragningen hyfsat smidigt. Jag kan väl inte påstå att jag känner att jag nådde hela vägen fram, men så här ser det ut för tillfället i alla fall. Jag började med att såga till lite mdf i lämplig storlek, samt skruva fast lite 45x90 regel:



                    Sen fixade jag lite aluminiumstång som hamnade i fräsen:



                    Samma bit lite senare:



                    Och ännu lite senare:



                    Mdf-konstruktionen hamnade sedan i en liten ram ihopknackad av aluminiumprofil och plastkors:



                    Aluminiumstången skruvades fast:



                    Och batterier testmonterades:



                    För att få ett montage som kändes bra i bilen, togs fyra hål upp i baljan, fyra bultar fick var sin bricka, och konstruktionen bultades fast:



                    Varje bult fick också en lastsäkringsögla:



                    Lite armaflex i botten för sinnesro:



                    Nitmuttrarna som syns i bild fick sig några kompisar, i form av distanser och förlängningsmutter:



                    Som fick lite färg:



                    Så här blev resultatet innan säkringshållare till stegen kom på plats:



                    Och så här ser det ut när säkringshållarna är monterade:



                    Efter att ha fått till batterimontaget, kom turen till slutstegen. I ett tidigare skede tänkte jag ju köra med Alpine-steg, men efter att ha hittat några begagnade Mosconi-steg så hade jag svårt att inte byta. Jag hade en hel del idéer och halvfärdiga lösningar på slutstegsrack, men för tillfället är det följande konstruktion som sitter monterad. Jag började med att såga till lite aluminiumprofil igen:



                    Och man får inte glömma att kapa hörnen, inte för att jag någonsin skulle göra den missen… :/



                    Sen blev det lite klubba och svordomar när man ska få ihop alla bitar:



                    Om det mest beror på att jag är lat av naturen, eller om jag har otur när jag tänker, så brukar jag inte ta hänsyn till bilens fysiska mått när jag påbörjar mina konstruktioner av olika slag. Det brukar liksom få lösa sig under resans gång. Det hindrar mig absolut inte från att få lite mindre utbrott när såna här situationer uppstår:



                    Men skam den som ger sig:



                    När stegracket kändes klart på ett principiellt plan, behövdes något att fästa det i. Jag jagade fram lite mer 45x90 regel:



                    Detta ledde till nästa pussel. När regelramen var på plats, visade det sig omöjligt att vinkla in slutstegsracket. Lösningen blev att först vinkla in racket, och sedan tråckla in reglarna under det. Det som känns bra med den här lösningen, är att ingen lär få ut grejerna ur bilen särskilt snabbt. Det som känns mindre bra med den här lösningen, är att jag inte lär få ut grejerna ur bilen särskilt snabbt.

                    Om det är någonting jag har lärt mig under byggets gång, så är det att servicebarhet måste få företräde ibland. Att mentalt försvara diverse lösningar med, ”äh, jag ska ändå bara gaina en gång, jag måste inte komma åt reglagen annat än när jag viker mig dubbel och riskerar ryggskott”, håller inte i längden. När vi stod i duggregnet och skulle gaina, var det liksom inte lika roligt och lättvindigt som jag föreställt mig.

                    Fortsättning följer!

                    Comment


                    • #55
                      Re: Bingonisses bruna Volvo

                      Hur som helst, jag blev i alla fall nöjd med marginalerna till resten av bilen:



                      Och arbetet med slutstegsracket kunde fortsätta. Jag tog upp lite hål för att få fast nitmuttrar:



                      Monterade lite buntbandsankare och hållare för DSP:



                      Och började få saker på plats i bilen:



                      Sedan fortsatte arbetet med strumpning, terminering och krympslang:







                      Mitt uppe i kaoset:



                      Det närmaste jag kommer en bild på hur det ser ut för stunden, är den som ligger på Octans hemsida (bild nummer fem):
                      http://www.octanaudio.se/gatebil-mantorp-2015/

                      Det finns lite bilder på hur montage av framsystem ser ut för stunden också, jag ska försöka få till en uppdatering på det också.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Bingonisses bruna Volvo

                        Äntligen når det dagsljus!

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #57
                          Re: Bingonisses bruna Volvo

                          Ser fint ut!

                          Ska du inte använda Dls ta2 steget?

                          Comment


                          • #58
                            Re: Bingonisses bruna Volvo

                            Originally posted by Välljudsfantast View Post
                            Ser fint ut!

                            Ska du inte använda Dls ta2 steget?
                            Tackar! Jag letar vidare efter ett till ta2, innan dess blir det att köra med mosconi-stegen.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Bingonisses bruna Volvo

                              Epic bra lösning med jiggen för hålen i racket btw.
                              Skall definitivt öppna ögonen för "hålplattor" till ändamålet.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #60
                                Re: Bingonisses bruna Volvo

                                Jäklar vad fint det blir.
                                Mini Cooper goes Pioneer
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                                Volvo V50
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                                Sponsorer som håller mig flytande:
                                Pioneer, Stinger

                                Comment

                                Working...
                                X