Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta högtalare/stereo peugeot 206?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta högtalare/stereo peugeot 206?

    Hej!

    Har införskaffat ett dls nobelium 5.2 (tips, bra pris!). Har även ett par 6,5" nobelium middag liggandes hemma. Misstänker att det är 6,5" i dörrarna fram. Men hur ser fullständig spec ut för högtalarna i 206an? Vad sitter bak?

    Kan jag bara byta diskant / mellanregister rakt av utan att använda filtret som följer med (dvs sitter det filter till original som går att använda?). Att det inte blir optimalt vet jag, men är ute efter en enkel lösning. Sen vet jag inte om nobeliummiddarna får plats, men lästa nånstans att 65mm djup inte skulle vara något problem.

    Sen funderar jag också över stereon.... Skulle gärna behålla ratt-kontrollen, finns det stereos där detta är möjligt?

    Tanken är att jag först ska testa att byta högtalare (samt eventuellt stereo) och testa om det blir "bra nog", eller om en bas / slutsteg ska i lite senare.

    Tacksam för svar!

    /MVH

  • #2
    Re: Byta högtalare/stereo peugeot 206?

    Originally posted by maskan View Post
    Hej!

    Har införskaffat ett dls nobelium 5.2 (tips, bra pris!). Har även ett par 6,5" nobelium middag liggandes hemma. Misstänker att det är 6,5" i dörrarna fram. Men hur ser fullständig spec ut för högtalarna i 206an? Vad sitter bak?

    Kan jag bara byta diskant / mellanregister rakt av utan att använda filtret som följer med (dvs sitter det filter till original som går att använda?). Att det inte blir optimalt vet jag, men är ute efter en enkel lösning. Sen vet jag inte om nobeliummiddarna får plats, men lästa nånstans att 65mm djup inte skulle vara något problem.

    Sen funderar jag också över stereon.... Skulle gärna behålla ratt-kontrollen, finns det stereos där detta är möjligt?

    Tanken är att jag först ska testa att byta högtalare (samt eventuellt stereo) och testa om det blir "bra nog", eller om en bas / slutsteg ska i lite senare.

    Tacksam för svar!

    /MVH


    Om jag inte minns helt fel så är det 6or fram och 5or bak i dörrarna..har för mig att de va så i tantens bil åtminstonde.

    Finns en del stereos som är förberedda för original rattkontroll men tag kontakt med en butik i närheten så kan det inte bli fel iaf.

    Oftast är det bara en konding lödd på originaldiskanter och så får midden spela så långt upp den klarar av..så använd filterna.

    Gör du en ordenligt stabil montering med riktig baffel och dämpar hela bilen (överdriv allt) så är det inte helt säkert att du behöver nån extra bas beroende på din smak naturligtvis men det är en del jobb och kostar en slant..helt klart värt dock
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

    Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

    Comment


    • #3
      Re: Byta högtalare/stereo peugeot 206?

      Japp det är 6.5" fram, bak går det att kapa upp lite så får det plats 6.5 där med.
      Eller har du 5.25 liggandes så kör med dom bak.

      Comment


      • #4
        Re: Byta högtalare/stereo peugeot 206?

        Du ska använda det medföljande filtret.
        Högtalare har en fysisk begränsning i både topp och botten, allt där i mellan kan förändras med filter.

        Peugot 206 har en del olika kontakater för inkoppling av rattstyrning, både Alpine och Kenwood löser detta!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment

        Working...
        X