Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mellanregister och diskant till första ljudbygget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mellanregister och diskant till första ljudbygget

    Tjenare, ny här på forumet.

    Min nuvarande setup består av:
    En äldre stereo med usb och aux ingång osv.
    Ett Gas pro350 slutsteg (lämnar 235w rms i 4 ohm)
    En Jbl GTO1214 bas i hemmabyggd uträknad basreflexlåda.
    2 gas alpha 6925x 6x9or.

    Ljudet och trycket från basen är jag väldigt nöjd med, dock skulle
    det behövas mer mellanregister och diskant då de i nuläget överröstas
    av basen. För att kunna kräma på lite så måste fadern ställas så att man
    nästan bara hör basen, för att det inte ska börja spraka och ha sig i 6x9orna..

    Till frågan: skulle dessa mellanregister http://www.ljudia.se/hogtalarelement...10-8r-p716594/
    (eller några liknande) kunna passa att ha i dörrarna?

    Och skulle dom här duga som diskanter? www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/piezo-c78561/rila-sa38-piezo-p402323/

    Men, för att dom ska fungera som det är tänkt behövs det väl delningfilter, om jag inte misstar mig?
    Går det att bygga egna med spolar och kondensatorer?

    Observera att detta är ett budgetbygge, då jag bara är 15 år

  • #2
    Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

    Välkommen hit ostkanten!

    Största problemet är nog att det saknas effekt till dina 6x9-or. Den inbyggda effekten i din stereo orkar helt enkelt inte med.

    Visst kommer det att bli något bättre med högtalare fram men du bör inte använda det Celestion elementet som du länkade till, då det är byggt för annat är en ibland väldigt varm och ibland väldigt kall miljö.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

      Hej och välkommen!

      Om du tänker använda Celestionfemman som förvisso kommer att spela ganska högt driven bara på radions inbyggda effekt så måste du använda ett högpassfilter för att inte bränna det. Du kommer oxå att märka att du får mycket mellanregister, men med avsaknad av "värme" eftersom de måste delas högt.

      Pizeodiskanter kan ofta spela högt utan problem, men oftast vill man inte det, då de inte låter tillräckligt bra. Ett hornelement som det där fungerar dessutom sällan bra i bil då det sprider så smalt.

      Notera oxå att med lösa element som dessa behöver du ett delningsfilter som bör vara rätt uträknat så att elementen spelar bra ihop och det skall oxå räknas in i budgeten. Att titta på ett färdigt femtumskit kan vara ett bra alternativ, det finns några trevliga att välja på.

      Det här har jag monterat i ett par bilar åt kamrater, och det är klart prisvärt.
      http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16323

      Jämfört med det du länkat till så är det lite mer tungdrivet, men ger ett mer balanserat ljud som troligen du kommer uppskatta längre.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

        Originally posted by Nordenmark View Post
        Välkommen hit ostkanten!

        Största problemet är nog att det saknas effekt till dina 6x9-or. Den inbyggda effekten i din stereo orkar helt enkelt inte med.

        Visst kommer det att bli något bättre med högtalare fram men du bör inte använda det Celestion elementet som du länkade till, då det är byggt för annat är en ibland väldigt varm och ibland väldigt kall miljö.
        Det kan mycket väl vara så (är inte så kunnig..), men jag måste säga att jag får känslan av att det är 6x9orna som inte hänger med, eftersom dom "fladdrar" ganska okontrollerat när man spelar bas. Men det kanske blir så när man driver dom utan steg?

        Okej.. jo de är klart, det lär väl vara lite skillnad på hemma och bilstereogrejer sett till hur mycket temperatur/fukt dom klarar.

        Comment


        • #5
          Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

          Originally posted by Robsarve View Post
          Hej och välkommen!

          Om du tänker använda Celestionfemman som förvisso kommer att spela ganska högt driven bara på radions inbyggda effekt så måste du använda ett högpassfilter för att inte bränna det. Du kommer oxå att märka att du får mycket mellanregister, men med avsaknad av "värme" eftersom de måste delas högt.

          Pizeodiskanter kan ofta spela högt utan problem, men oftast vill man inte det, då de inte låter tillräckligt bra. Ett hornelement som det där fungerar dessutom sällan bra i bil då det sprider så smalt.

          Notera oxå att med lösa element som dessa behöver du ett delningsfilter som bör vara rätt uträknat så att elementen spelar bra ihop och det skall oxå räknas in i budgeten. Att titta på ett färdigt femtumskit kan vara ett bra alternativ, det finns några trevliga att välja på.

          Det här har jag monterat i ett par bilar åt kamrater, och det är klart prisvärt.
          http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16323

          Jämfört med det du länkat till så är det lite mer tungdrivet, men ger ett mer balanserat ljud som troligen du kommer uppskatta längre.
          Kanske är mer värt att satsa på ett kitsystem istället då. Priset på Hertz-systemet var ju inte så farligt dyrt..

          Men, eftersom de inte är lika lättdrivna, kommer jag behöva ett steg för att driva dom? isåfall, kan du rekomdendera något billigt som ändå inte är ren skit?

          Comment


          • #6
            Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

            Originally posted by ostkanten View Post
            Det kan mycket väl vara så (är inte så kunnig..), men jag måste säga att jag får känslan av att det är 6x9orna som inte hänger med, eftersom dom "fladdrar" ganska okontrollerat när man spelar bas. Men det kanske blir så när man driver dom utan steg?
            Behöver du 6x9orna om du sätter högtalare fram med? Du kanske renat av kan sätta de fram? Vet inte vad du har för bil...
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #7
              Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

              Fladdrandet på dina 6x9 är helt klart för att de inte får tillräckligt med effekt. Du kan ju prova att koppla ut baslådan, paralellkoppla dem på steget och se om de är lika fladdriga...

              I de bilar jag har satt in Hertzsystemet så har vi använt inbyggd effekt och de har spelat på bra, men ett steg ger alltid mer kontroll.

              Ett bra steg kostar pengar, men man kan göra fynd begagnat. t.ex här på forumet.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

                Originally posted by Nordenmark View Post
                Behöver du 6x9orna om du sätter högtalare fram med? Du kanske renat av kan sätta de fram? Vet inte vad du har för bil...
                En volvo 740 är bilen i fråga.

                Nej, egentligen behöver jag väl inte 6x9orna bak om jag har kitsystem fram.

                Menar du att sätta 6x9orna i dörrarna? Skulle tro att dom är lite väl tunga för att ha där. Sen vill jag inte modda dörrsidan såpass mycket.

                Comment


                • #9
                  Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

                  Originally posted by Robsarve View Post
                  Fladdrandet på dina 6x9 är helt klart för att de inte får tillräckligt med effekt. Du kan ju prova att koppla ut baslådan, paralellkoppla dem på steget och se om de är lika fladdriga...

                  I de bilar jag har satt in Hertzsystemet så har vi använt inbyggd effekt och de har spelat på bra, men ett steg ger alltid mer kontroll.

                  Ett bra steg kostar pengar, men man kan göra fynd begagnat. t.ex här på forumet.
                  Okej tack, visste inte att det kunde vara så.
                  Haha jo det skulle man väl kunna testa!

                  Skulle helst köra utan steg så slipper jag den utgiften.
                  Men det kommer inte bli samma sak med det kitsystemet, alltså att det låter illa om jag driver dom direkt på stereon?
                  Eller är det så fiffigt att det är ett filter till diskanden och ett till middarna?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

                    Det är väldigt få kit som har passiva högpassfilter till basmellanregistret, det stjäl effekt och är dyrt. Men ett femtumskit är lättare att hålla styr på, de har ca hälften så mycket kon på som på en 6x9a, så det klarar en cdspelare. Det som händer på dyrare system är mest att den större effekten från slutsteget används till att ge mer kontroll så det låter renare när man spelar högre.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

                      Originally posted by Robsarve View Post
                      Det är väldigt få kit som har passiva högpassfilter till basmellanregistret, det stjäl effekt och är dyrt. Men ett femtumskit är lättare att hålla styr på, de har ca hälften så mycket kon på som på en 6x9a, så det klarar en cdspelare. Det som händer på dyrare system är mest att den större effekten från slutsteget används till att ge mer kontroll så det låter renare när man spelar högre.
                      Okej, då får det bli ett sånt kit som jag driver på stereon.

                      Hittade en "kul" grej: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...s-blocker.html
                      Tror du att man skulle kunna använda dom här för att få 6x9orna att låta bättre? Så att dom bara agerar middar/diskander.
                      Tänkte ifall man skulle sätta dom i hatthyllan så får man lite ljud bakifrån också, förutom bas.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

                        Det där är ett par kondensatorer, som fungerar som passiva filter (första ordningen, 6 dB/oktav). De tar bort basen ur sexniorna, men det skulle jag aldrig själv välja. Spar pengen, och köp ett billigt 2x50W slutsteg av hyfsad klass när du sparat ihop till det.

                        Under tiden så slå av loudness, och vrid fram fadern på framsystemet.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Det där är ett par kondensatorer, som fungerar som passiva filter (första ordningen, 6 dB/oktav). De tar bort basen ur sexniorna, men det skulle jag aldrig själv välja. Spar pengen, och köp ett billigt 2x50W slutsteg av hyfsad klass när du sparat ihop till det.

                          Under tiden så slå av loudness, och vrid fram fadern på framsystemet.
                          Då skippar jag dom!

                          Kör aldrig med loud på för att kunna spela högre.. Vet inte om det är rätt att göra så men det låter ju bättre ur 6x9orna iaf.
                          "Nackdelen" med att vrida fram fadern är ju att det blir mindre bas, men kan ju testa mig fram.
                          Kanske kör utan 6x9or istället så slipper jag krånga, ifall jag tycker att det låter tillräckligt med Hertz-systemet

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

                            Loudness är djävulens påfund.
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mellanregister och diskant till första ljudbygget

                              Originally posted by Robsarve View Post
                              Loudness är djävulens påfund.
                              är de så illa med loudness? visste att man inte ska använda bass boost på slutsteg men..

                              Comment

                              Working...
                              X