Announcement

Collapse
No announcement yet.

Storlek på högtalare till Toyota Aygo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Storlek på högtalare till Toyota Aygo?

    Kom en och frågade mig lite om denna toyota,en -08.
    Han ville få in lite mer ljud men fortsätta att använda orginalstereon.Vad sitter det för storlekar i denna?
    Är det i dörrarna eller instrumentbrädan?
    Känns som det borde finnas nån typ av adapter till tex lågnivå då toyota själva säljer en liten baslåda som man gömmer under sätet.
    Någon här som kan komma med lite nyttig info här?

    MVH/Roger

    http://www.blocket.se/jonkoping/Toyo....htm?ca=18&w=2

  • #2
    Re: Högtalare till Toyota Aygo.Storlek?

    Går att köpa slutsteg med högnivå-ingång med, dvs du kopplar in högtalarkablarna från orginalstereon in i steget, och drar högtalarkablarna ut från steget till högtalarna.
    (kräver givetvis fortfarande dragning av strömkablar från batteriet)
    De flesta DLS-stegen har högnivå-in som exempel bara.

    Efter det så är det valfritt vad man sedan vill driva på steget =)

    Ang högtalarstorlek osv:
    How do I change the audio set up ?
    The standard unit supplied with the car is made by Panasonic.
    Changing the speakers is the easiest way to enhance the sound in your system.
    For the Aygo you will have to get a set of 100mm wide speakers for the front and back.
    Speakers are generally sold in pairs.
    Generally speaking all you have to do is unscrew the old speakers unplug them then connect up the new speakers and screw them in. To access the front speakers (which are on the dash) you will have to remove the plastic cover on the A-Pillar then prise off the speaker cover with your hands from the side.
    There are only two screws/bolts needed to hold the speakers in the Aygo therefore on your new speakers you will have to snip off two screw-hole prongs that are not needed, then put your new speakers in place and screw them in.
    Last edited by Svartstreck; September 30, 2009, 01:30.

    Comment


    • #3
      Re: Högtalare till Toyota Aygo.Storlek?

      ja högnivå tänkte jag inte på faktiskt...
      4" är inte mycket att hänga i granen men jag ska kolla runt lite,hittade ett par Hertz på ljudstudion som han lovordar mycket,kanske skulle vara nåt.
      Annan fråga då: behöver man ett steg till dom då det är "bara" 4" elller ska man satsa på det ändå?

      Comment


      • #4
        Re: Högtalare till Toyota Aygo.Storlek?

        beroende på vilket system sitter där lite olika.
        men i dörrarna fram sitter det 6.5" i ranglig abs plast.
        sen finns det uttag för c:a 3-4" på brädan och diskant i backspegeln tror jag det va.

        beorende på kaross, så finns där högtalare bakom förarstolen. då det var en 4 dörrars jag skruva på då, så fanns där inget. tror det är i 3-dörrars versionen som det finns, å då typ 5.25"

        ang. sublådan å utgångar har jag ingen koll på dock.

        Comment


        • #5
          Re: Högtalare till Toyota Aygo.Storlek?

          Originally posted by kuhlin View Post
          beroende på vilket system sitter där lite olika.
          men i dörrarna fram sitter det 6.5" i ranglig abs plast.
          sen finns det uttag för c:a 3-4" på brädan och diskant i backspegeln tror jag det va.

          beorende på kaross, så finns där högtalare bakom förarstolen. då det var en 4 dörrars jag skruva på då, så fanns där inget. tror det är i 3-dörrars versionen som det finns, å då typ 5.25"

          ang. sublådan å utgångar har jag ingen koll på dock.
          Är du säker på att det sitter i dörrarna också?
          Var inne o tittade på Pioneer:s hemsida o kollade storlekar i den bilen o där stod det enbart 4" i brädan.
          Han som har bilen tyckte det var riktigt "sunkigt" ljud,tycker det borde levererat något om det nu satt i dörrarna också.

          Som vanligt så ska det inte kosta nåt heller,konstigt att man ska få bra ljud för ingenting?

          Kollade lite på Netonnet o hittade bla:
          Hertz DCX100.1 4" 399kr
          Hertz DS 300.1 12" 799kr
          Mutant NW280SP 2-kanal 499kr/st,behöver 2st.
          Kabel:200-400kr kanske
          ----------------------------
          Ca 2500kr

          Eller lägga till lite o ta Hertz ECX100.1 4" på ljudstudion för 895kr,men jag vet inte om det är värt dubbla priset,vet bara att Roger på ljudstudion lovordar dom.

          Comment


          • #6
            Re: Högtalare till Toyota Aygo.Storlek?

            ECX serien är mycket bättre helt enkelt.
            diskanten är skönare bland annat. det är värt de där 100 lapparna anser jag

            Comment


            • #7
              Re: Högtalare till Toyota Aygo.Storlek?

              Originally posted by pretty__mike View Post
              ECX serien är mycket bättre helt enkelt.
              diskanten är skönare bland annat. det är värt de där 100 lapparna anser jag
              Då är vi två!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Högtalare till Toyota Aygo.Storlek?

                [QUOTE=roger;13744]Är du säker på att det sitter i dörrarna också?
                Var inne o tittade på Pioneer:s hemsida o kollade storlekar i den bilen o där stod det enbart 4" i brädan.
                Han som har bilen tyckte det var riktigt "sunkigt" ljud,tycker det borde levererat något om det nu satt i dörrarna också.

                vi satte ett par av dessa i dörrarna fram http://www.pioneer.se/se/products/ar...76C/index.html

                delvis innanför kartfacken i dörrsidan sitter den. där sitter ett galler, och det hela är typ skruvat från baksidan eller hur det nu va.

                Comment


                • #9
                  Re: Högtalare till Toyota Aygo.Storlek?

                  lite mer info på ämnet

                  http://my107.blogspot.com/2006/12/in...-speakers.html

                  inte så mycket högtalare, dock så finns där lite bilder med pilar på var skruvar å annat sitter... en bit ner på sidan.

                  http://my107.blogspot.com/search/label/How%20to

                  Comment


                  • #10
                    Re: Högtalare till Toyota Aygo.Storlek?

                    Originally posted by kuhlin View Post
                    lite mer info på ämnet

                    http://my107.blogspot.com/2006/12/in...-speakers.html

                    inte så mycket högtalare, dock så finns där lite bilder med pilar på var skruvar å annat sitter... en bit ner på sidan.

                    http://my107.blogspot.com/search/label/How%20to
                    Fanken vad roligt att se hur det går till med bilder å allt!
                    Väldigt bra länkar! Tack!
                    Tror vi satsar på bättre 4" och struntar i dörrarna,det sparar en massa tid och kabeldragning på det viset.

                    Ytterligare en fråga då:
                    Han vill behålla orginal-cd:n,troligtvis blir det då tvunget att koppla på högnivå till stegen,kan man dela samma signal till 2 steg?
                    Eller finns det någon användbar kontakt på baksidan av cd:n eftersom det finns orginalsub(kunde gömmas under sätet) som tillval?

                    MVH/Roger

                    Comment


                    • #11
                      Re: Högtalare till Toyota Aygo.Storlek?

                      vi satte ett par av dessa i dörrarna fram http://www.pioneer.se/se/products/ar...76C/index.html

                      delvis innanför kartfacken i dörrsidan sitter den. där sitter ett galler, och det hela är typ skruvat från baksidan eller hur det nu va.
                      Måste lyfta denna lite då han har börjat jaga mig igen.
                      Det är konstaterat att det sitter i dörrarna också i bilen,men jag blir osäker om jag vill göra nåt i dom då kuhlin tyckte det var "ranglig abs-plast" att fästa i, då känns det meningslöst.
                      Kan det bli hyffsat ljud tror ni om man enbart kör med de finare Hertz 4" o steg såklart,sen en bas i skuffen,eller blir det konstigt i ljudet, jag vet inte vad de 4" presterar rent ljud/tryckmässigt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Storlek på högtalare till Toyota Aygo?

                        Nej det lär nog inte bli nåt vidare med tanke på att en 4" inte klarar att gå mkt lägre än 120hz på sin höjd om man vill kunna vrida på lite.

                        Satsa på 6.5" alla gånger.

                        Mvh

                        Comment

                        Working...
                        X