Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med låda till Spl 15"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hjälp med låda till Spl 15"

    Originally posted by Maximilian View Post
    Säg basen utåt också då kan göra ganska stor skillnad!
    lr längden på porten? eller missade jag att du angav den?

    Comment


    • #17
      Re: Hjälp med låda till Spl 15"

      Originally posted by Softis View Post
      Hur menar du då?
      Det beror på hur helheten av konstruktionen ser ut i bilen. Var man sätter porten m.m

      Man kan bara få ett ca värde när man räknar i ett data program. Ska man få exakt värde på just avstämningen i en konstruktion så får man mäta upp det på platts i bilen.


      MVH//Björn

      www.dbakuten.se

      Comment


      • #18
        Re: Hjälp med låda till Spl 15"

        Originally posted by Ingetnick View Post
        Driver den med ett Mutant acenscion 1 som jag skrev lite längre upp i tråden.
        Oj, det missade jag.

        LPF kan nog ställas på "kvart i", det borde bli 60-70 Hz gissar jag. Lite knepigt med en sån där sifferskala.

        SUBSONIC kan vara på lägsta (20 Hz) eftersom du har sluten låda, går ju att höja litegrann om basen låter okontrollerad sedan.

        BASS BOOST vrids ner på 0 dB.

        LEVEL ställs in så att stegets förstärkning matchar basen, det ska inte bli distorderat ljud även om du vrider upp stereons volym till 75-80% av max. Sedan är det förstås upp till dig att bestämma hur basens ljud ska matcha framsystemet.

        Vilken delningsfrekvens (LPF) som är lämplig beror ju bla på hur djupt framsystemet kan spela. Hur stereon ska ställas in får andra svara på. Kom dock ihåg det som dbakuten skrev, basen ska bli helt inspelad innan man kan veta säkert hur alla inställningar bör vara.

        Comment


        • #19
          Re: Hjälp med låda till Spl 15"

          Tack så mycket! Det var de lilla som behövdes, nu låter det helt okej

          Har spelat lite lagom med Ctek-laddaren på hela dagen, och tycker redan den börjar ändra karaktär efter ca. 10h!

          Tror dock jag bygger mig en portad låda framöver, då den slutna inte riktigt är min grej.
          Så om någon har lust att ge mig ett seriöst förslag på en bra låda med slotport eller 2x4" rör så vore det kanon. Gärna med portlängd och uträknad avstämning..

          Tack på förhand!

          Comment


          • #20
            Re: Hjälp med låda till Spl 15"

            Originally posted by Ingetnick View Post
            Så om någon har lust att ge mig ett seriöst förslag på en bra låda med slotport eller 2x4" rör så vore det kanon.
            Originally posted by dBAkuten View Post
            Men en bra standard låda till den basen som jag gillar är 80L netto med ett 6" rör på 30cm plus trattar.
            Där var iaf ett förslag.

            Istället för 6" porten så kan du göra 2 st 4" med ungefär samma längd.

            Comment


            • #21
              Re: Hjälp med låda till Spl 15"

              Okej, tack så mycket för hjälpen!

              Ska prova bygga en portad låda, återkommer om det skulle bli problem.

              Comment

              Working...
              X