Announcement

Collapse
No announcement yet.

V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

    Originally posted by zrken View Post
    Ser jättebra ut!

    Kanske en smula tyg på baljan vid det inre steget kan vara en enkel förbättring.
    Tack så mycket! Tanken är att det ska bli någon slags vägg precis runt stegen, iallafall just runt de översta steget där det syns som mest men kanske klär plåten istället, det är ingen dum idé

    Originally posted by svampfest View Post
    Det var så man blev stolt igår när vi lyssnade. Vilket fantastiskt sound du har fått till i bilen! Ska bli grymt kul att höra när mellanregistrena är monterade.
    Ja det blev riktigt bra efter bara en halvtimmes tweakning och 7998an Det känns mycket mer motiverande och roligare att fortsätta bygget nu när man fick lyssna lite!

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Snyggt! Såg rätt pillrigt ut att fräsa ut loggan sådär men det blev ju bra!
    Aa jag tyckte det var rätt pilligt och det svåraste var sedan att klä det så att det syntes ordentligt med sånt lurvigt tyg. Inte ultimat men blev en kul detalj

    Comment


    • #32
      Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

      Efter många år släppte Svampfest (brorsan) taget om sin Alpine 7998R och jag fick äntligen köpa den Den är redan monterad och gör underverk men väntar med bild tills Rux'en är monterad också

      Comment


      • #33
        Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

        Här kommer en liten uppdatering på vad som hänt de senaste veckorna. Nu är bagagen nästan klar


        7998'an tillsammans med RUX'en blev en snygg kombo. Lite suddig bild tyvärr.


        Inga lyxiga kabelstrumpor eller dylikt men ordning och reda iallafall


        50mm2 svetskabel som jordats i ena bakbältet.


        Ett plus-block och ett minus-block som DA-100'arna och LED-belysning är kopplade till. Därifrån går de grövre kablarna till två Skyllermarks block. Hittade även de fina "pelarna" på Jula för 25kr/st, perfekt för att stöda upp taket över stegen eftersom att jag bara har byggt i 10mm MDF pga vikten.


        En liten översikt. Ska givetvis dra om den gråa remote-kabeln Tyvärr har jag inte kommit på något vettigare ställe att ha de två blocken överst så jag får fundera på om jag ska bygga in dom kanske. Strömkabeln från batteriet är det som begränsar eftersom att den inte är längre än så.

        Detta var allt för idag!

        Comment


        • #34
          Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

          Här kommer fortsättningen:


          En bild på led-belysningen. Försökte först dela upp slingan i fyra delar för att kunna dra den snyggt runt hörnen men när jag skulle löda fast kablarna emellan så gick slingan sönder så jag häftade fast och tvingade runt den istället. Ser illa ut underifrån men inte slutresultatet


          Stiften var lagom breda för att inte göra hål i slingan.


          Nästan färdigt! Har bara lagt dit tyget där bak provisoriskt så det ska fixas.


          Jag har inget speciellt färgtema på bygget så jag valde gul slinga med en liten tanke att det ska påminna om en skattkista när man öppnar original-golvet. Är helt klart nöjd med bagaget nu. Ingen lastplats försvann och inget som lockar till inbrott

          Nu är två etapper kvar; först mellanregister sen sub. Har bestämt mig för en frontsub i handskfacket men hade verkligen velat ha tips på en lämplig 8" som inte behöver mycket mer än 10-15 liter. Har ni tips?

          Comment


          • #35
            Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

            trevligt stuk blir det!

            Mycket nice med gulare ljus snarare än det iskalla vita som är så standard. Passar designen på stegen...

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #36
              Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

              Riktigt snygg belysning till dessa läckra Genesis slutsteg!
              Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

              Comment


              • #37
                Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                Originally posted by zrken View Post
                trevligt stuk blir det!

                Mycket nice med gulare ljus snarare än det iskalla vita som är så standard. Passar designen på stegen...
                Håller med dig! Tack så mycket

                Originally posted by trop de View Post
                Riktigt snygg belysning till dessa läckra Genesis slutsteg!
                Tackar! Aa det är riktiga skönheter alltså

                Comment


                • #38
                  Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                  I helgen startades ett nytt kapitel i bygget: mellanregistret. Något som jag trodde skulle bli relativt enkelt visade sig bli ett större projekt än väntat. Tanken var från början att ha de under originalgallrena för att inte behöva bygga om brädan och behålla originalutseendet så därför var jag så glad att mellanregistret från KRX3 3-vägskitet var 3" då det kändes ganska litet. Men när jag i lördags kollade under gallret på riktigt, funderade, mätte och funderade lite till så insåg jag att det inte skulle få plats. Eftersom att jag hade bestämt mig för att inte röra brädan så var poddar det enda alternativet jag kom på. Det negativa är att detta inte blir alls så diskret som jag ville ha det från början men jag är övertygad om att detta kommer göra mer rättvisa för de här fina högtalarna.


                  Fick låna en Jasper jig av brorsan för bafflarna, fasen vad bra det blev och vad tid man sparade


                  En bit på vägen med första baffeln.


                  Blev riktigt bra passform, bara liiiitet spel.


                  Blev lagom tycker jag med 10mm.


                  Grunden för podden tänkte jag vore enklast att använda originalgallret, då vet man att det passar bra och enkelt att sätta i/plocka ur. Tyvärr sprack det ju på hundra ställen när jag skulle såga ut hål för baffeln att sänka ner i.


                  En chansning med vinkeln utan att provlyssna. Får helt enkelt hoppas att det blir bra.


                  Använde en av sambons strumpbyxa att spänna över inför plastningen. Supertunn och superelastisk!

                  Båda poddarna ligger nu med första lagret plast och torkar så imorgon blir det mer plastning innan det eviga spackeljobbet börjar. Återkommer då!

                  Comment


                  • #39
                    Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                    Superläckert!! Precis så som jag föreställde mig i huvudet när vi pratade om det. Keep up the good work!
                    sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

                    Comment


                    • #40
                      Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                      Pod i galler är en inte helt dum lösning! Men jag hade nog riktat förarsidans element lite mer mot passageraren för att få bort en del reflexer från sidorutan och få ett mindre riktat ljud. Å det går att få ännu bättre passform med Jasperjiggen, man får justera lite i infästningen mot fräsen bara ifall man inte kan gå ner ett steg i hålen.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #41
                        Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                        Originally posted by svampfest View Post
                        Superläckert!! Precis så som jag föreställde mig i huvudet när vi pratade om det. Keep up the good work!
                        Tackar! Aa det kommer nog funka bra Tack för lånet av jiggen!

                        Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        Pod i galler är en inte helt dum lösning! Men jag hade nog riktat förarsidans element lite mer mot passageraren för att få bort en del reflexer från sidorutan och få ett mindre riktat ljud. Å det går att få ännu bättre passform med Jasperjiggen, man får justera lite i infästningen mot fräsen bara ifall man inte kan gå ner ett steg i hålen.
                        Den lilla centrerade pinnen satt i ett för stort hål så det är därför det inte blev 100% okej, förstår hur du menar! Anledningen till att den inte riktades mer innåt är för att jag tänkte det blir en bredare ljudbild såhär medans den högra riktades mer. Kanske ute och cyklar men det märker jag när det är klart

                        Comment


                        • #42
                          Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                          Tanken har alltid varit att ha en frontsub, främst för att dämpa nyfikenheten på hur det låter. Detta var det sista jag skulle göra i projektet egentligen men så fick jag ett erbjudande av en här på forumet att köpa en färdig låda för handskfacket så jag slog till När jag fick hem den så insåg jag vilket jobb det hade varit att göra detta själv och vad många timmar jag har sparat. Någon som känner igen den kanske?


                          Fick hjälp av Svampfest att montera den, det var ett jobb som krävdes två


                          Sitter en Kicker S8D i just nu eftersom att jag hade den liggandes men jag har inte bestämt vad jag ska köpa för någon annan än.


                          Jag är helnöjd med utseendet men framförallt är jag nöjd med ljudet!

                          Så nu ska jag återgå till poddarna till mellanregistret igen och det känns som att detta projekt kanske kommer bli färdigt innan sommaren, något jag knapppt vågat drömma om innan.

                          Comment


                          • #43
                            Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                            Som sagt riktigt gött att den kommer till användning igen!
                            Niklas Bengtsson

                            LjudiBil.Com

                            Comment


                            • #44
                              Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                              Kolla inboxen!
                              Jag ÄR Gandalf!!!

                              Comment


                              • #45
                                Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                                Har grejat vidare idag med poddarna. Förra veckan plastade jag ett par lager på dom och idag började jag slipa dom så de passade igen. Sen började jag spackla/slipa i timmar.


                                Ett litet steg i rätt riktning.


                                Där är den i princip färdigspacklad, ska bara på nåt lager sprutspackel också innan målning. Den högra är inte riktigt färdig än.


                                En bild från utsidan.

                                Vet någon hur man kan böja egna galler?

                                Sen plockade jag ur airbagen när jag monterade baslådan i handskfacket så nu lyser SRS lampan och jag undrar vad man kan montera för typ av motstånd för att lura att det fortfarande sitter en airbag där? Googlat som fasen men alla trådar om detta ämne avslutas jämt med "Har löst det, tråden kan låsas" men ingen berättar HUR dom löste det. Vet att motståndet ska vara på 2,2 ohm enligt flera forum iaf men vet inte vad det ska vara för typ av motstånd? Finns ju ett par olika typer på Elfa.

                                Comment

                                Working...
                                X