Announcement

Collapse
No announcement yet.

V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

    Tjenna. Startade ett ljudprojekt för två veckor sedan och är mitt första. Detta projektet kommer gå väldigt långsamt eftersom att min tid och plats begränsar mig att endast kunna greja på helgerna i princip.

    (Uppdaterad setup 23 februari 2014)

    Setup:

    Huvudenhet:
    Alpine CDA-7998R

    Ljudprocessor:
    Alpine PXA-H701 tillsammans med RUX-C701

    Framsystem:
    Diskanter: Focal TN53K
    Mellanregister: Focal KRX3 3"
    Midbas: Focal: KRX3 6,5"

    Slutsteg till framsystem:
    Diskant: DLS Genesis DA100
    Mellanregister: DLS Genesis DA100
    Midbas: Genesis Dual Mono

    Bas:
    Ej bestämt än.

    Slutsteg till bas:
    Phoenix Gold Xenon 600.1

    Batteri:
    2x Deka intimidator 75ah

  • #2
    Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

    Här kommer lite bilder på det jag har gjort. Om inte bilderna kan tala för sig själva så får ni fråga vad dom ska föreställa. Diskanterna är endast dubbelhäftade för provlyssning.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

      Ser ut att ha blivit en sjuhelvettes uppgradering på det dörrmontaget! Ser fiint ut!

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

        Tackar! Har nu lyssnat några timmar (ca 3h totalt) och är inte nöjd med midbasen då jag har hört så mycket gott om dessa K2 högtalarna. Är detta pga att de spelar rakt ut i dörren?

        Comment


        • #5
          Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

          Vet inte om bilder luras men tycker hålet bakom midden är litet. Sedan så verkar det som dina bafflar nästan gör en tratt runt midden så den får svårt att "andas", och har du dämpat ytterplåten? Så behövs det lite inspelning på prylarna och lite inställningar kanske.

          Comment


          • #6
            Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

            Hålen kan kanske vara för små.. Bafflarna har samma innerdiameter, bara utvändigt dom är lite fula. Ytterplåten är inte dämpad så det kan också vara en bov. Får nog lägga ett par timmar till på dörrarna.

            Comment


            • #7
              Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

              Fråga bara varför byggde du inte om dörrsidan istället ?
              www.mbrstrangnas.se
              www.bilstereohornan.se
              www.mbr-audio.se
              TEAM SQ Bilstereohörnan

              Comment


              • #8
                Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                Hej igen!

                Eftersom detta inte är något projekt som jag har bråttom med så händer det därför inte så jättemycket.

                Midbasarna har iallafall blivit ganska så inspelade nu och låter skitbra utan att ha gjort någon ändring i dörrarna. Jag har också köpt en Alpine 9887R för en månad sedan som fick ersätta min gamla Alpine 7894RB, det ångrar jag inte!

                Varför jag inte byggde om dörrsidorna är för att jag ville ha en så diskret installation som möjligt.

                Nu har jag åkt runt i ett par månader med Polyglass-diskanterna och dom retar mig verkligen så jag kommer att beställa 165 KRX kittet. Jag hoppas på att kunna få ner mellanregistret i instrumentbrädan, någon som monterat 3" eller 4" utan några större ingrepp i en sån här bräda?

                Comment


                • #9
                  Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                  Såhär blev det med 9887an. passade in väldigt bra med resten av inredningen.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                    om du köper gladen pro80 så har ja bafflar till dem till S/V70 =)

                    Comment


                    • #11
                      Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                      Tycker att det ser ut som att middarna har för litet hål ut i dörren och att det blir för svårt för som att andas med så djup baffel sen gör det himla massa att dämpa ytterplåten med ett par lager.
                      Tycker du ska titta igenom dom sakerna så kommer du märka stor skillnad på ljudet

                      Comment


                      • #12
                        Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                        Ville: har redan beställt krx3 kittet
                        Partyvan: jag håller med dig, dörrarna behöver jag jobba lite mer med.

                        Comment


                        • #13
                          Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                          Detta kan nog bli rätt så spännande
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                            Jag har två likadana K2 middar som i framdörrarna liggandes, tanken var att ha dessa i bakdörrarna men kommer de att göra mer skada än nytta på ljudbilden? Det är ju trots allt lite jobb att montera dom. Vad tror ni?

                            Comment


                            • #15
                              Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                              Har hänt lite sen senast jag postade här.

                              KRX3 kittet har kommit och ligger nu och väntar men känns långt borta innan det kan börja monteras. De nya midbasarna har större magnet så det krävs lite mer plats i dörrarna, mellanregistret passade inte på brädan i originaldiskanternas (inte helt oväntat) så där krävs en del jobb att få i dom där. De nya delningsfilterna var betydligt större än det gamla och går inte längre att gömma så enkelt så dom kommer placeras i bagaget ovanför bakhjulen i de baljorna.

                              Jag funderade lite på vad jag skulle börja med och tänkte att jag kommer ha störst glädje just nu av nya diskanter så jag har börjat lite smått med detta i helgen. Dom kommer att monteras vid backspegeln.

                              Här är lite bilder också. De nya KRX middarna är lite snyggare! Och när det inte längre är någon värme i garaget så fick kupévärmaren göra sitt.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X