Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    vet inte varför jag vill veta watten, är bara det man lärts sig att gå efter sen barnsben typ , har ingen förklaring faktiskt men det jag har i bilen nu är jäkligt skönt ljud, för en *billig* peng , duger för mig, tills jag blir hörselskadad å behöver uppgradera systemet, el om de går sönder av nån anledning, å finns det nån risk att de gör det förresten? När riskerar de gå sönder, hur lyckas man med det så att säga? inte för att jag tänkt förstöra, men de e bra lagom tryck/bas i dom iaf , Jag vet, det finns 10 ggr värre, men ska ju inte på nåt ställe å visa upp det direkt, utan endast för mig själv å de som åker med
    Last edited by TinyTina; October 29, 2018, 22:54.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      .... men för att göra det enkelt.

      Du kommer få 400 watt. Om du vill skryta och skriva något på lådan så säg 800 watt.
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by tvett View Post
        .... men för att göra det enkelt.

        Du kommer få 400 watt. Om du vill skryta och skriva något på lådan så säg 800 watt.
        aha, ok, nej, har ingen å skryta till om detta, mer än till mina vuxna barn Men då vet jag, eller inte, 400 el 800? varför 2 tal? e det 400 per högtalare du menar å 800 tillsammans
        Last edited by TinyTina; October 29, 2018, 23:06.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Nej seriöst. Du får börja läsa det som skrivs till dig. Det har förklarats flera gånger nu att watt mäts på olika sätt.
          400 watt på ett mer rättvisande sätt (RMS). Motsvarar kanske 800 watt på ett säljarsnackpålådanattjämföramedbillighemelektronik-sättet.

          Men om du bara vill berätta för dem som åker med, 400 watt RMS som mest, men nu drar du väl inte volymen till max, eller hur?
          Last edited by tvett; October 29, 2018, 23:32.
          Jonas, Umeå

          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by tvett View Post
            Nej seriöst. Du får börja läsa det som skrivs till dig. Det har förklarats flera gånger nu att watt mäts på olika sätt.
            400 watt på ett mer rättvisande sätt. 800 watt på ett säljarsnackpålådanattjämföramedbillighemelektronik-sätt
            Sorry, men e nog väldigt extremt trög bara, är dålig på att ta in info, när man *lider* av adhd, så förlåt, och nej så klart jag inte har på högsta volym, förstör väl både öron å bas om jag skulle
            Last edited by TinyTina; October 29, 2018, 23:44.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by TinyTina View Post
              När riskerar de gå sönder, hur lyckas man med det så att säga? inte för att jag tänkt förstöra,
              En bas kan gå sönder om den tex får oren signal, Enkelt förklarat, Börjar musiken låta dåligt så sänk volymen
              sigpicMS-SOUND
              Micke7406

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Enkelt förklarat ....

                Effekten på basarna är bara en siffra på tålighet, inte hur högt dom spelar.
                Ju högre effekt basarna tåler ju mer effekt måste tillföras för att dom ska spela lika högt.
                Detta beror på att konen är tyngre, man måste tillföra mer effekt för att konen ska röra sig lika mycket.

                Vi jämför med en bil.

                En lätt bil behöver inte lika mycket effekt (watt) för att köras i 100 km/t som en tung bil.

                Ska man spela högt med lite effekt så är det inte effekttåligheten man ska granska.
                Då ska man kontrollera känsligheten, den anger hur många DB basen presterar vid 1 watt.

                Ju fler watt basen tåler ju lägre känslighet.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Mikka View Post
                  En bas kan gå sönder om den tex får oren signal, Enkelt förklarat, Börjar musiken låta dåligt så sänk volymen
                  Ok jo det e klart, det lär man ju märka,å göra i fall det skulle hända

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Enkelt förklarat ....

                    Effekten på basarna är bara en siffra på tålighet, inte hur högt dom spelar.
                    Ju högre effekt basarna tåler ju mer effekt måste tillföras för att dom ska spela lika högt.
                    Detta beror på att konen är tyngre, man måste tillföra mer effekt för att konen ska röra sig lika mycket.

                    Vi jämför med en bil.

                    En lätt bil behöver inte lika mycket effekt (watt) för att köras i 100 km/t som en tung bil.

                    Ska man spela högt med lite effekt så är det inte effekttåligheten man ska granska.
                    Då ska man kontrollera känsligheten, den anger hur många DB basen presterar vid 1 watt.

                    Ju fler watt basen tåler ju lägre känslighet.
                    Ok, det va en bra förklaring, tack!!

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Min son kör omkring i en 20 år gammal bil med ett gammalt kassettdeck och bilens 4 originalhögtalare, bilen har minst ett år kvar på vägarna, kanske två. Han önskar sig nu lite mer rimligt ljud, och möjligheten att ansluta telefonen till någon form av högtalare. Jag kan verkligen nära nog inget om detta, lyssnar själv bara på p1...
                      Hur ska jag tänka? Är det rimligt att köpa ny stereo, en baslåda med slutsteg och försöka passa ihop detta med de existerande högtalarna. Är det bättre att köpa typ den fetaste blåtandshögtalaren och spänna fast den i baksätet, eller är det bästa att bara köpa någon form av anslutningsutrustning för telefonen till existerande stereo och därefter förklara för honom att han gör bäst i att spara ihop till en vettigare bil? Ja, det här kanske är svårt för er att svara på, det beror säkert på så många faktorer. Men om vi säger att en budget ligger på typ ett till två tusen, är det då rimligt att göra något, eller är det pengar i sjön?

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by AbbeH View Post
                        Min son kör omkring i en 20 år gammal bil med ett gammalt kassettdeck och bilens 4 originalhögtalare, bilen har minst ett år kvar på vägarna, kanske två. Han önskar sig nu lite mer rimligt ljud, och möjligheten att ansluta telefonen till någon form av högtalare. Jag kan verkligen nära nog inget om detta, lyssnar själv bara på p1...
                        Hur ska jag tänka? Är det rimligt att köpa ny stereo, en baslåda med slutsteg och försöka passa ihop detta med de existerande högtalarna. Är det bättre att köpa typ den fetaste blåtandshögtalaren och spänna fast den i baksätet, eller är det bästa att bara köpa någon form av anslutningsutrustning för telefonen till existerande stereo och därefter förklara för honom att han gör bäst i att spara ihop till en vettigare bil? Ja, det här kanske är svårt för er att svara på, det beror säkert på så många faktorer. Men om vi säger att en budget ligger på typ ett till två tusen, är det då rimligt att göra något, eller är det pengar i sjön?
                        Vad är det för bil?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Eazy View Post
                          Vad är det för bil?
                          Ja, en ärvd Nissan Almera, typ 1998 eller något sådant, en sedan med hatthylla bak

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by AbbeH View Post
                            Ja, en ärvd Nissan Almera, typ 1998 eller något sådant, en sedan med hatthylla bak
                            Du köper inte högtalare med bluetooth som du kopplar din mobil till. Du köper en ny stereo som har bluetooth. Det är ju kanske inte så stor idé att köpa värsta stereo om du bara ska ha den 2 år. Jag hade heller inte lagt pengar på högtalare till att börja med.

                            Jag skulle i alla fall börja med en ny stereo med bluetooth och 3 st llågnivå ut (pris får du bestämma). Sedan hade jag köpt ett slutsteg och en sub. Tror BRL billiga paketpris. Anledningen varför jag tycker du ska börja med ett slutsteg och en sub är för att det kan du ju ta med dig till nästa bil som han köper. Högtalare hade jag låtit vara som det är och se hur mycket en ny stereo och sub gör för ljudet.

                            Det här är såklart hur jag skulle börjat...

                            Edit:
                            Denna hade jag valt om du tycker det är viktigt med CD-spelare (många säljs utan CD-spelare).
                            Du behöver kanske också ett ISO-kablage också till stereon.
                            Last edited by Eazy; December 12, 2018, 21:02.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Eazy View Post
                              Du köper inte högtalare med bluetooth som du kopplar din mobil till. Du köper en ny stereo som har bluetooth. Det är ju kanske inte så stor idé att köpa värsta stereo om du bara ska ha den 2 år. Jag hade heller inte lagt pengar på högtalare till att börja med.

                              Jag skulle i alla fall börja med en ny stereo med bluetooth och 3 st llågnivå ut (pris får du bestämma). Sedan hade jag köpt ett slutsteg och en sub. Tror BRL billiga paketpris. Anledningen varför jag tycker du ska börja med ett slutsteg och en sub är för att det kan du ju ta med dig till nästa bil som han köper. Högtalare hade jag låtit vara som det är och se hur mycket en ny stereo och sub gör för ljudet.

                              Det här är såklart hur jag skulle börjat...

                              Edit:
                              Denna hade jag valt om du tycker det är viktigt med CD-spelare (många säljs utan CD-spelare).
                              Du behöver kanske också ett ISO-kablage också till stereon.
                              Ja, CD är ju egentligen helt ointressant, men det verkar ändå ingå...
                              Blåtandshögtalaren var väl mer tänkt som ett sätt att få en mer lättflyttad produkt, om bilen skrotas om ett år så är det bara att ta med pinalerna och kanske använda den som högtalare inomhus eller på altanen istället...

                              Tusen tack för goda råd och jag ska kika lite på länken =)

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Halloj!
                                Jag skulle behöva hjälp med att bestämma lådtyp och lådvolym till mina 2st SPL dynamics xtr-165 d2n.
                                Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig hjälpa mig med det? Pm:a mig isåfall eller svara här så ska jag förklara mer om vad jag är ute efter =)

                                Comment

                                Working...
                                X