Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken sorts låda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilken sorts låda?

    hej hej nu är det så att jag har fått mig två till rockford p2d28.
    så jag ska ha 4st i min volvo 744. och undrar nu om jag ska köra sluten lr portad. kör nu med en portad till två men tror avstämningen är galen i denna låda. men när jag ska köra sluten så är det väl smartast att ha skillda lådor?

    spelar genom skidlucka in i kupen.

    skulle nån kunna labba fram en sluten och en portad låda.. själv fattar jag nada av pogrammen.

    info:
    8" 2x2ohm
    Fs. 40hz
    Qts. 0.45
    Vas. 0.37 cu. ft. (10,5L)
    Xmax. 0,315 inch (0,80cm)
    200wrms
    är de parametrar jag hitta nu..

    Höjden på lådan får endast va 29cm hög.

  • #2
    Re: Vilken sorts låda?

    För ljudkvalitet är det slutet som gäller, fast verkningsgraden är inte den bästa förstås. Portad ska kunna ha 3-5 dB högre verkningsgrad vid 30-60 Hz (dvs utan någon jättepeak), men den blir inte lika tajt i basen som slutet.

    40 liter netto basreflex med 4" port, röret görs 25 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Skarven mellan rör och trattar måste vara helt jämn, annars finns risk för flåsljud pga hög lufthastighet i porten.

    40 liter netto slutet, dämpmatta är inte medräknad men vill du ha sånt så är det bara att testa.

    Jag kikade på RF:s hemsida i manualen till basarna, det verkar som att Xmax (åt ett håll) egentligen bara är 4 mm (4,75 mm med 10% dist). Basarna flyttar inga enorma mängder luft med andra ord.

    Comment


    • #3
      Re: Vilken sorts låda?

      Är det jag som tycker det låter skumt om jag ska ha 40liter netto basreflex och 40liter slutet. enligt rf så ska ju 7-8liter per bas räcka slutet?

      men har en fråga till. vad skulle ni rekomendera två kicker l7 8" 2x2ohm lr fyra rf p2d28?

      vad kan man jämföra kicker basarna med?

      Comment

      Working...
      X