Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plasta Låda. Några frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plasta Låda. Några frågor

    Ska plasta en låda som passar in i reservhjulsbaljan. I den ska det monteras en JBL GTO 10" bas. Frågan är hur tjock vägg jag behöver plasta ngn 22mm är det iaf ingen plats till. Så vad är minimum?

    Sen vill jag gärna veta var man köper material billigast. Är det biltema som gäller??
    www.sp-engineering.se

  • #2
    Re: Plasta Låda. Några frågor

    hej skulle gissa på 5-7 lager väv är aldrig fel att ta i lite(ni som lever med plasten får rätta mig) vet inte om Biltemas väv är bra men härdaren vet jag fungerar om dom har allt på Biltema köp allt där(ta det lungt med ärdaren bara så det inte smälter o börja bilda för mycket ångor - lätt att ta i förmycket av det goda. Plasthanskar,penslar,munskydd,härdare vet jag att dom har.
    Team dB Akuten

    2010 Europa 3a ESPL 2009 Europa 2a ESPL och RACING 2008 Europa 3a ESPL och RACING

    Comment


    • #3
      Re: Plasta Låda. Några frågor

      Skall du ha mycket så fnns det ett par grossister i Skåne man kan gå till. Men normala mängder går det lika bra hos biltema. Deras plast är rätt bra kvalité på.

      Det man eftersträvar är att det skall bli stumt. Med deras 600 matta mot plåt så tror jag du klarar dig med 3 lager.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Plasta Låda. Några frågor

        Originally posted by Robsarve View Post
        Skall du ha mycket så fnns det ett par grossister i Skåne man kan gå till. Men normala mängder går det lika bra hos biltema. Deras plast är rätt bra kvalité på.

        Det man eftersträvar är att det skall bli stumt. Med deras 600 matta mot plåt så tror jag du klarar dig med 3 lager.
        Bara tvungen......

        Vad är normalt?

        Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

        VEM FAAAN VAR WIECHERT?

        Comment


        • #5
          Re: Plasta Låda. Några frågor

          Bra fråga. Sist jag handlade undrade han om jag verkligen behövde en liter härdare till 20 liter polyester... Jag svarade: -Hmm, nej bäst att ta två!
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Plasta Låda. Några frågor

            Originally posted by Robsarve View Post
            Skall du ha mycket så fnns det ett par grossister i Skåne man kan gå till. Men normala mängder går det lika bra hos biltema. Deras plast är rätt bra kvalité på.

            Det man eftersträvar är att det skall bli stumt. Med deras 600 matta mot plåt så tror jag du klarar dig med 3 lager.

            Hmm nu är det så att jag ska plasta lådan så att den går att ta ut, den ska inte fästa mot plåten alls!!
            www.sp-engineering.se

            Comment


            • #7
              Re: Plasta Låda. Några frågor

              Det finns ju någor att smeta in plåten i så det släpper efter hädning eller så kan ju en flis filt funka att ha mellan så vet man att det inte fastnar.
              Efter månads skiftet ska jag göra en som är som dom formerna efter bajan i en 745 bara för att inte förlora en liter och kunna få så mycke volym som möjligt för inget får synas alls ska i mammas bil. om du kan vänta noge vecka så kan jag testa på det sist nämnda sättet och ge dig svar på om det verkligen funkar så

              Comment


              • #8
                Re: Plasta Låda. Några frågor

                Släppvaxet är bra men...

                Enklaste sättet är att använda lite spraylim på baljan och sätta dit en sopsäck. spraylimma fast matta på sopsäcken och lägg sen på polyester. Ta ut det hela och när du bygger klart inåt klär du undersidan med 3 mm skumgummi. Då sitter lådan bra och skramlar inte.
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Plasta Låda. Några frågor

                  Originally posted by connsann View Post
                  Det finns ju någor att smeta in plåten i så det släpper efter hädning eller så kan ju en flis filt funka att ha mellan så vet man att det inte fastnar.
                  Efter månads skiftet ska jag göra en som är som dom formerna efter bajan i en 745 bara för att inte förlora en liter och kunna få så mycke volym som möjligt för inget får synas alls ska i mammas bil. om du kan vänta noge vecka så kan jag testa på det sist nämnda sättet och ge dig svar på om det verkligen funkar så
                  Ah...glöm inte att lägga dit ett par tunna slangar i baljan så att du får ngt utrymme för ev. fukt att ta sig ner till dräneringshålet. Annars blir det mindre roligt Dessa skall du bara ha när du skapar första formen, lägg dem alltså under plasten du lagt ut enligt Robsarves tips...
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Plasta Låda. Några frågor

                    ok ok det finns faktiskt inga dräneringshål på denna i baljan
                    www.sp-engineering.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Plasta Låda. Några frågor

                      Originally posted by newBadboy View Post
                      ok ok det finns faktiskt inga dräneringshål på denna i baljan
                      My bad.....missade att du pratade om reservhjulsbaljan...
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #12
                        Re: Plasta Låda. Några frågor

                        Jaha då har jag varit duktig idag. Tejpade baljan först och plastade sedan. 4 lager. Hade ett helvete att få loss skiten men det gick. Fortsatte plasta.

                        Nu har jag tio lager med väv och tjockleken är 4-5mm. Den känns väldigt styv. Kommer att lägga på 2 lager till tror jag. Blir alltså totalt 12lager. Jag använder 300 väven fö

                        Kommer detta att räcka tror ni???!!!!
                        Vill inte köpa mer polyester om möjligt då detta projekt börja bli lite väl dyrt.


                        Sen undrar jag hur mucket plats det måste vara mellan magneten och lådan om man har ventilations hål för spolen
                        Last edited by newBadboy; July 22, 2009, 22:42.
                        www.sp-engineering.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: Plasta Låda. Några frågor

                          Räcker gott.

                          Minst 5 mm, men tumregeln är halva diametern på ventilationshålet.
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Plasta Låda. Några frågor

                            Jahapp, då har jag satt ihop lådan och satt i basen och allt. Ja vad ska man säga efter att ha provlyssnat i 5 min. Fan va nöjd jag e. Har provat ett par andra alternativ innan denna lösningen och inget var i närheten av detta.. LJUVLIGT... Fast nu sskramlar bilen utanför vilket är rätt trist..... och jag är lite tveksam till att jag orkar dämpa den.
                            www.sp-engineering.se

                            Comment

                            Working...
                            X