Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mekanisk bas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mekanisk bas

    tja

    antar att de fllesta här har sett mythbuster avsnittet där de bygger en mekanisk bas, om man själv skulle bygga en sådan här, vilka klasser skulle man få tävla i isf?


    MVH R

  • #2
    Re: Mekanisk bas

    Blir extreme skulle jag tro

    men mercan Mythbusters byggde i var ju allt annat än tät
    men det var ett imponerande bygge i vilket fall

    Comment


    • #3
      Re: Mekanisk bas

      Originally posted by The one n only View Post
      Blir extreme skulle jag tro

      men mercan Mythbusters byggde i var ju allt annat än tät
      men det var ett imponerande bygge i vilket fall
      Det fanns många punkter de kunde förbättra det på

      Comment


      • #4
        Re: Mekanisk bas

        Originally posted by Svenn3SaataN View Post
        Det fanns många punkter de kunde förbättra det på
        mjoo jag o en polare funderar på att bygga en liknande men mindre storlek och bättre låda o.s.v. med andra ord en bättre version

        våran tanke är en motor på ca 80 hk =ca 50 kw, men hur skulle det funka i klasser där man inte får ha motorn igång när motorn är förstärkaren,

        skulle vilja veta om det finns någon klass som passar detta,

        Extrem är väl den som jag tänkt på mest men finns det ngn som kan bekräfta detta? så det blir regelrätt och så?

        MVH

        Comment


        • #5
          Re: Mekanisk bas

          Då hoppas vi på att dom skapar en egen klass för dig!
          Mvh
          Jacob Sandström
          www.garaget.org/jackoo
          073 - 048 23 16

          Comment


          • #6
            Re: Mekanisk bas

            Du kan ju använda dig av ett gäng startmotorer så blir det 12V iallafall. Man ska oxå tänka på att det mesta av effekten (95%?) man matar vanliga basar med blir till värme och inte rörelseenergi. Det innebär att en startmotor på 1500W motsvarar 30000W slutsteg/bas med spole rent teoretiskt. Blir en del förluster i en mekanisk högtalare oxå fast det är mycket mindre.
            sigpic

            -C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

            Comment


            • #7
              Re: Mekanisk bas

              Originally posted by Mats H View Post
              Du kan ju använda dig av ett gäng startmotorer så blir det 12V iallafall. Man ska oxå tänka på att det mesta av effekten (95%?) man matar vanliga basar med blir till värme och inte rörelseenergi. Det innebär att en startmotor på 1500W motsvarar 30000W slutsteg/bas med spole rent teoretiskt. Blir en del förluster i en mekanisk högtalare oxå fast det är mycket mindre.
              mjoo den idén var inte dum med startmotorn där, men där blir det problem med frekvens och så, med en bensinmotor är det ju bara att växla eller höja/sänka varvtalet

              menmen som jacko skriver, hoppas att vi får en egen klass här då skulle vara skoj

              MVH

              Comment


              • #8
                Re: Mekanisk bas

                Du är välkommen till blekinge att tävla om ingen annan vill ha dig
                Mvh
                Jacob Sandström
                www.garaget.org/jackoo
                073 - 048 23 16

                Comment


                • #9
                  Re: Mekanisk bas

                  Originally posted by Jackoo View Post
                  Du är välkommen till blekinge att tävla om ingen annan vill ha dig
                  haha låter bra det men kanske det finns någon easca klass som passar vi får se, bygger först och kollar sen

                  MVH

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mekanisk bas

                    lägg gärna upp projektet här på forumet,
                    jag är väldigt sugen att se detta och det är nog många andra också!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mekanisk bas

                      oh ja. tror nog att 99% här på forumet vill se den projekt tråden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mekanisk bas

                        Originally posted by Emilius View Post
                        lägg gärna upp projektet här på forumet,
                        jag är väldigt sugen att se detta och det är nog många andra också!
                        ja det ska jag göra om det nu blir något, måste fixa en bil och tänka ut vad man ska ha som kon osv.

                        MVH

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mekanisk bas

                          Originally posted by Snoogiloo View Post
                          oh ja. tror nog att 99% här på forumet vill se den projekt tråden
                          haha mjoo hoppas att det blir av nu

                          MVH

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mekanisk bas

                            har också funderat på nått liknande, men hur hade det blitt om man istället för en rund kon hade byggt basen som en dörr/lucka. tror det hade blivit lättare och hållbarare så motorn behöver ju inte kunna varva mer än 4000rpm för då ligger frekvensen på ca 67-68hz o högre än så behöver den ju inte gå

                            såhär tänkte jag:

                            tror ni detta hade funkat? (vet att veven är på felställe, den ska självklart vara nere o inte uppe när "luckan är i sitt nedre läge

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mekanisk bas

                              Originally posted by crossboy View Post
                              har också funderat på nått liknande, men hur hade det blitt om man istället för en rund kon hade byggt basen som en dörr/lucka. tror det hade blivit lättare och hållbarare så motorn behöver ju inte kunna varva mer än 4000rpm för då ligger frekvensen på ca 67-68hz o högre än så behöver den ju inte gå

                              såhär tänkte jag:

                              tror ni detta hade funkat? (vet att veven är på felställe, den ska självklart vara nere o inte uppe när "luckan är i sitt nedre läge
                              mjoo det skulle nog vara hållbarare men dessvärre så blir det ju mindre effektiv ju närmre gångjärnen man kommer? alltså dörren flyttar sig mindre upp och ner i centimeter räknat? eller det kanske inte har så stor betydelse?:P

                              jag hade tänkt mig typ en fyrkantig kon och en eller två "styrningar" i form av ett rör (4"ca) i stål och en stång som passar precis i där, borde bli ganska hållbart jämfört med mythbusters försök, men bra förslag ska deffenitivt snacka med min polare om detta

                              vi hade dock tänk använda bilens originalmotor behöver aldrig ladda batterier
                              eller nåt :P

                              sen hade vi tänkt ha en uträknad portad låda till den, om det nu går få fram alla värden men det blir att kolla upp sånt så fort han kommer hem
                              MVH

                              Comment

                              Working...
                              X