Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dagens tipps

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Dagens tipps

    Originally posted by Gandalf View Post
    Detta är mer årets tips:

    Bjud ut din respektive på en god middag, följ upp med bio kanske. Innan detta sker har du redan uthärdat fler timmar i butiker som säljer kläder.

    Nu kanske du undrar varför i hela världen svammlar den däringa Gandalf?? Men med min aktsamma ålder (endast slagen av Nonne) har jag erfarenhet av att bygga bilstereo.

    Oavsett vilka fantastiska nickamojänger ni har i verkstaden/garaget/bakgården så spelar det ingen roll om ni inte får arbetsro.

    Så se till att er partner är nöjd och lugn i tanken att du faktiskt skämmer bort henne/honom lite grann. Då slipper ni det evinerliga gnället

    Jag ÄR Gandalf.
    Så sant så sant , det är kanske därför man fortfarande är singel efter sitt senaste förhållande:
    =Mer pengar i plånboken.
    =Man behöver inte ursäkta sig för att man skall jobba över.............
    =Ingen som ringer 5min efter att man har åkt till verkstan och frågar vad man gör och när man kommer hem.......
    =Ingen som man behöver ursäkta sina inköp till med: Polaren i prinsip skänkte mig denna då han behövde pengarna........
    =Man kan ta en öl på en tis kväll om man känner för det...
    = Man kan lägga sig på soffan och sova när man kommer hem efter jobbet om man är trött utan att bli störd......
    =Man är inte uppbokad på en massa saker man egentligen inte vill göra/gå på varje helg.........
    = Man kan............................ja sen kanske det inte var några fler fördelar
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #32
      Re: Dagens tipps

      *Skrattar*, va fan kom vi in på nu !?

      Lättast är ju om man får sin partner intresserad av denna roliga hobby..jag har lyckats efter 2 år..visst inte så pass att hon bygger själv, men accepterar jag bygger ofta samt hon testat på att tävla ^^.


      Mitt favorit verktyg är nog som redan nämnts smältlim pistolen. Vad hade man gjort utan den
      155++db@25hz
      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

      sigpic

      Ljudbyggaren.se

      Comment


      • #33
        Re: Dagens tipps

        Favoritverktyg måste vara skruvdragare och sticksåg. Men det kan man bygga allt.

        Sen det är med sin respektive. Jag ligger nästan varje kväll när vi lagt oss och förklarar hur slutsteg funkar, vad ohm är, hur man kan koppla olika basar osv.
        Hon kanske inte fattar mycket, men vart fan stolt när hon förklarat för henne syster om varför ett visst steg inte blir bra till en viss bas
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #34
          Re: Dagens tipps

          Någon som har tips på lim till krympslang?
          Vet att elfa har men dom var väldigt dyra.
          sigpic

          Comment


          • #35
            Re: Dagens tipps

            Originally posted by bolle View Post
            Någon som har tips på lim till krympslang?
            Vet att elfa har men dom var väldigt dyra.
            Funkar inte med krympslang med lim?

            Comment


            • #36
              Re: Dagens tipps

              Originally posted by Hewi View Post
              Så sant så sant , det är kanske därför man fortfarande är singel efter sitt senaste förhållande:
              =Mer pengar i plånboken.
              =Man behöver inte ursäkta sig för att man skall jobba över.............
              =Ingen som ringer 5min efter att man har åkt till verkstan och frågar vad man gör och när man kommer hem.......
              =Ingen som man behöver ursäkta sina inköp till med: Polaren i prinsip skänkte mig denna då han behövde pengarna........
              =Man kan ta en öl på en tis kväll om man känner för det...
              = Man kan lägga sig på soffan och sova när man kommer hem efter jobbet om man är trött utan att bli störd......
              =Man är inte uppbokad på en massa saker man egentligen inte vill göra/gå på varje helg.........
              = Man kan............................ja sen kanske det inte var några fler fördelar
              Såhär måste det ligga till.
              Antingen är du toffel och vågar inte slå näven i bordet, annars var/är ditt ex riktigt ond!

              Visa vart skåpet står från dag 1 så blir det aldrig några problem.
              Mitt förhållande har funkat i 7-8år med den inställningen

              Som man brukar säga: MAN ELLER MUS...
              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
              --------------------------------------------------------------------------------
              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

              Comment


              • #37
                Re: Dagens tipps

                Originally posted by jimmy s View Post
                Funkar inte med krympslang med lim?
                Dock väldigt svårt att hitta röd krympslang med lim som inte blir rosa när man värmer den.
                sigpic

                Comment


                • #38
                  Re: Dagens tipps

                  Originally posted by bolle View Post
                  Dock väldigt svårt att hitta röd krympslang med lim som inte blir rosa när man värmer den.
                  Borde väl funka bra med smältlim.
                  Så här hade jag gjort om jag skulle testa.

                  Trä över krympslangen över kablaget, ta fram ett limstift och värm ena änden med värmepistolen och stryk stiftet över kabeln med lagom mycket lim, vänt på att limmet stelnat och trä sen över krympslangen och värm med pistolen, då borde limmet smälta igen och sen hålla krympslangen på plats.
                  Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                  Comment


                  • #39
                    Re: Dagens tipps

                    Originally posted by jensclaudius View Post
                    Borde väl funka bra med smältlim.
                    Så här hade jag gjort om jag skulle testa.

                    Trä över krympslangen över kablaget, ta fram ett limstift och värm ena änden med värmepistolen och stryk stiftet över kabeln med lagom mycket lim, vänt på att limmet stelnat och trä sen över krympslangen och värm med pistolen, då borde limmet smälta igen och sen hålla krympslangen på plats.
                    Det var en bra ide. men blir lite fundersam hur bra smältlimmet fäster riktigt på isoleringen till kabeln dock.
                    sigpic

                    Comment


                    • #40
                      Re: Dagens tipps

                      Originally posted by bolle View Post
                      Det var en bra ide. men blir lite fundersam hur bra smältlimmet fäster riktigt på isoleringen till kabeln dock.
                      Ta en bit och testa, det är ju något form av smältlim i de man köper färdiga då limmet smälter av värme när man värmer krympslangen.
                      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                      Comment


                      • #41
                        Re: Dagens tipps

                        Originally posted by jensclaudius View Post
                        Ta en bit och testa, det är ju något form av smältlim i de man köper färdiga då limmet smälter av värme när man värmer krympslangen.
                        Jodå dock tänker jag att det smältlimmet är mer anpassat till ytan av tex en kabel eller slang än vanligt hobby smältlim.

                        Men det är ju självklart värt att försöka.
                        sigpic

                        Comment


                        • #42
                          Re: Dagens tipps

                          HEWI, gillar dina synpunkter...känner man allt igen!

                          Och bygger man så fantastiskt bra som Du så behöver man vara ostörd..


                          Så länge man tar hand om ev barn såklart....

                          //Peder J

                          Comment


                          • #43
                            Re: Dagens tipps

                            Originally posted by bolle View Post
                            Jodå dock tänker jag att det smältlimmet är mer anpassat till ytan av tex en kabel eller slang än vanligt hobby smältlim.

                            Men det är ju självklart värt att försöka.
                            Man kan köpa limtätning separat med...
                            Då kan du använda din rödare krympslang
                            Kan bli lite knivigt att få tag i vissa dimensioner dock.....du får jaga runt.
                            Själv tänkte jag jaga KACAB (krympslang.nu) då de finns på bra avstånd för min del.
                            Tanken med limtätningen är från början att agera fuktspärr...
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #44
                              Re: Dagens tipps

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Man kan köpa limtätning separat med...
                              Då kan du använda din rödare krympslang
                              Kan bli lite knivigt att få tag i vissa dimensioner dock.....du får jaga runt.
                              Själv tänkte jag jaga KACAB (krympslang.nu) då de finns på bra avstånd för min del.
                              Tanken med limtätningen är från början att agera fuktspärr...
                              Hehe bor tio min från dom. synd att jag redan är klar med krympslangen bara.
                              sigpic

                              Comment


                              • #45
                                Re: Dagens tipps

                                Originally posted by Lonefox View Post
                                Man kan köpa limtätning separat med...
                                Då kan du använda din rödare krympslang
                                Kan bli lite knivigt att få tag i vissa dimensioner dock.....du får jaga runt.
                                Själv tänkte jag jaga KACAB (krympslang.nu) då de finns på bra avstånd för min del.
                                Tanken med limtätningen är från början att agera fuktspärr...
                                Finns ett företag här (Finland) som säljer tillbehör och dom har bl.a. krympslang i svart, blå, röd, vit och genomskinlig version. Kostar 0.40-0.50€/20cm för 17mm:s modellen och 0.20-0.30€/20cm för 6mm.

                                http://www.audiocheck.fi/cubecart/in...ewCat&catId=36
                                ...endast på finska...

                                /Freddi
                                Projekt #sqnewbeetle
                                http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                                Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                                Comment

                                Working...
                                X