Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

    Originally posted by Gandalf View Post
    Jag har hållit på lite med biljud i mitt liv. Under åren stöter man på parameterryttare då och då. Många av dem tycks anta nästan fundamentalistiska nivåer i sin iver att sprida T/S evangeliet.
    Kanske borde vi då reflektera över några saker.

    1. Om nu parametrarna var den enda riktlinjen som gällde! Varför gör då inte fabrikanterna det så enkelt för sig och bara bygger "perfekta" högtalare?

    2. Analogt på pappret versus analogt i verkligheten! Oavsett vilka parametrar man får fram så betyder de bara en liten del av det slutgiltiga resultatet.

    3. I cyberrymden kan alla vara experter.

    4. Väldigt sällan eller för att inte säga aldrig kommer dessa "självutnämnda" experter någonsin ut och visar fysiska produkter som fullständig överbevisar alla som då tystnar av häpnad.

    5. Ingen av de riktigt stora högtalartillverkarna litar någonsin på papperspodukter utan lägger miljontals kronor på testutrustning och lyssnarpaneler som består av normala människor.

    6. Om man i tid och otid måste hävda sin förträfflighet tyder det ofta på en trasig självbild som i vissa fall kan ha handlat om att man fick en blå brandbil att leka med och en asfalterad sandlåda

    7. Det bästa i ett sånt här fall är att gå med i grupper som betydligt lättare imponeras av sifferdravel och aldrig någonsin orkar ta sig ut i verkligheten och ta reda på hur det egentligen funkar


    Jag ÄR Gandalf.
    1. För att de ska kunna ta mer betalt för bätte produkter. Det är samma sak med bilar och annat. Lite fler funktioner, lite finare finish m m så kan de ta mer betalt. Jag jämförde data på 2 basar ur samma serie, med olika konmaterial och den som hade bättre parametrar eller som företaget uttryckte det "lät bättre" kostade nästan dubbelt så mycket, 1975 kr mot 995 för den billigare.

    2. Jag vet, därför tittar de på distorsion och mycket annat också. De gör alltså inte antingen eller utan både och. Som sagt så låter olika material olika, det gäller såväl musikinstrument, strängar som högtalare, och vissa föredrar en diskant med softdome framför en metall dito.

    3. Det trror jag till och med du har svårt att bevisa.

    4. Jag är ingen högtalartillverkare så jag vet inte riktigt vart du vill komma med det.

    5. Jag har inte hävdat något annat. Tvärtom så vet jag att de både mäter och lyssnar. Det finns många högtalarbyggare som låter Dynaudio, Scan-Speak, Seas eller nån kines tillverka element efter deras specifikationer.

    6. Jag har inte för avsikt att bevisa någonting, men jag delar gärna med mig av min kunskap så andra får lära sig det som har hjälpt mig. Jag lekte med en röd Tonka truck som barn. Kanske därför jag kör långtradare nu då.

    7. Du skulle bara veta i hur många lastbilar och bilar jag har suttit och lyssnat på högtalarskrammel. Volvo tenderar att ha en för ljus ljudbild, förutom i de senaste modellerna som kom för några år sedan, och Scania har kassa högtalare i dörren som spricker. Båda märkena har dålig upplösning i basen. Men det är ju billiga element så det förvånar inte.

    Du ÄR Gandalf? Nonne kallar dig vis, men du har varken visheten eller de grå håren för att visa det!

    Comment


    • #32
      Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

      Originally posted by Bassiehof View Post
      7. Du skulle bara veta i hur många lastbilar och bilar jag har suttit och lyssnat på högtalarskrammel. Volvo tenderar att ha en för ljus ljudbild, förutom i de senaste modellerna som kom för några år sedan, och Scania har kassa högtalare i dörren som spricker. Båda märkena har dålig upplösning i basen. Men det är ju billiga element så det förvånar inte.
      Ja kom igen, berätta för Gandalf hur originalhögtalare låter det tror jag han uppskattar
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #33
        Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

        Jag kallar mig inte Gandalf utan jag heter det. Och de gråa håren finns. Din enorma kunskap är likställd med ditt intellekt. Jag vill tipsa dig i all välmening om grupper på Facebook som mer än gärna matchar dina synpunkter på högtalare. Kan du inte vara så snäll och skicka lite länkar som styrker din kompetens. Har kollar runt med folk och ingen verkar känna till dig och det ser jag som otroligt konstigt med tanke på den allvetande inställning du har. Ta dig själv med lite självdistans så skall du se att livet nog blir lättare såvida du inte har som hobby att leka troll på detta forumet. Man kan dela med sig av sin kunskap på många olika sätt. Ditt sätt är nog inte direkt det smidigaste


        P.S Jag attackerar Bassiehof som fenomen och ingen person.

        Men du är mer än gärna välkommen att komma fram och hälsa på någon mässa eller träff. Jag är ganska övertygad om att du har en betydligt trevligare och ödmjukare attityd i verkliga livet än på internet
        Jag ÄR Gandalf!!!

        Comment


        • #34
          Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

          Originally posted by Gandalf View Post
          Jag kallar mig inte Gandalf utan jag heter det. Och de gråa håren finns. Din enorma kunskap är likställd med ditt intellekt. Jag vill tipsa dig i all välmening om grupper på Facebook som mer än gärna matchar dina synpunkter på högtalare. Kan du inte vara så snäll och skicka lite länkar som styrker din kompetens. Har kollar runt med folk och ingen verkar känna till dig och det ser jag som otroligt konstigt med tanke på den allvetande inställning du har. Ta dig själv med lite självdistans så skall du se att livet nog blir lättare såvida du inte har som hobby att leka troll på detta forumet. Man kan dela med sig av sin kunskap på många olika sätt. Ditt sätt är nog inte direkt det smidigaste


          P.S Jag attackerar Bassiehof som fenomen och ingen person.

          Men du är mer än gärna välkommen att komma fram och hälsa på någon mässa eller träff. Jag är ganska övertygad om att du har en betydligt trevligare och ödmjukare attityd i verkliga livet än på internet
          Du har rätt, jag visste inte att det fanns folk i Sverige som bär på ryktet Gandalf som en förgiftad pil i låret. http://www.merinfo.se/search?who=gandalf&where=

          Jag har inget behov av att "styrka min kompetens". Jag har redan skrivit att jag inte tävlar i ljud, och jag besöker inga mässor eller tävlingar heller.

          Comment


          • #35
            Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

            Originally posted by Bassiehof View Post
            Du har rätt, jag visste inte att det fanns folk i Sverige som bär på ryktet Gandalf som en förgiftad pil i låret.
            Asså nu får du ge dig, din attityd kan vi vara utan.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #36
              Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

              Frågan man måste ställa sig är: Betyder denne Bassiehof något för en? Svaret är för mig väldigt tydligt. NEJ. Men visst känner man en sorg och ledsamhet över att personer mår så dåligt av en dålig självbild så de måste visa alla andra hur duktiga de är. Men vi får ju hoppas att personen hittar någon form av lugn och frid i sinnet så att det blir bättre till slut
              Jag ÄR Gandalf!!!

              Comment


              • #37
                Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                Haha herregud.

                Comment


                • #38
                  Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                  Originally posted by Bassiehof View Post
                  7. Du skulle bara veta i hur många lastbilar och bilar jag har suttit och lyssnat på högtalarskrammel. Volvo tenderar att ha en för ljus ljudbild, förutom i de senaste modellerna som kom för några år sedan, och Scania har kassa högtalare i dörren som spricker. Båda märkena har dålig upplösning i basen. Men det är ju billiga element så det förvånar inte.
                  Örhm högtalarna i senaste FM/FH är SÄMRE och låter sämre än i generationen innan. ÄVEN om de i de två största systemen har aktiva förstärkare och inte drivs av enheten.

                  Jag blev indragen i testandet av högtalare till förra generationen (alltså sista facelift av den gamla modellen) och under förhållandena så var det ok ljud ur högtalarna i sig. Placeringarna däremot och avsaknad av dämpmaterial gjorde större försämring än elementen i sig.

                  Innan du uttalar dig om DEN saken så kan jag påpeka att jag jobbade 20 år i Tuvefabriken och hade som uppgift att vara ett tekniskt stöd för monteringen, jag var en aktiv länk mellan produktionstekniker och konstruktion för arbetarna och projektteknikerna som vi kallade dem drog gärna med mig i montagetest av detaljer. Nog för att jag hade en bakväg in till konstruktörerna men tack vare den kom de till mig för fabrikstester av detaljer (vilket projektteknikerna hör och häpna uppskattade.)

                  Så i all välmening. Zip it. För beräkning med parametrarna kan ge en FINGERVISNING då det är så mkt mer runt om som påverkar.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #39
                    Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                    Originally posted by Lonefox View Post
                    Örhm högtalarna i senaste FM/FH är SÄMRE och låter sämre än i generationen innan. ÄVEN om de i de två största systemen har aktiva förstärkare och inte drivs av enheten.

                    Jag blev indragen i testandet av högtalare till förra generationen (alltså sista facelift av den gamla modellen) och under förhållandena så var det ok ljud ur högtalarna i sig. Placeringarna däremot och avsaknad av dämpmaterial gjorde större försämring än elementen i sig.

                    Innan du uttalar dig om DEN saken så kan jag påpeka att jag jobbade 20 år i Tuvefabriken och hade som uppgift att vara ett tekniskt stöd för monteringen, jag var en aktiv länk mellan produktionstekniker och konstruktion för arbetarna och projektteknikerna som vi kallade dem drog gärna med mig i montagetest av detaljer. Nog för att jag hade en bakväg in till konstruktörerna men tack vare den kom de till mig för fabrikstester av detaljer (vilket projektteknikerna hör och häpna uppskattade.)

                    Så i all välmening. Zip it. För beräkning med parametrarna kan ge en FINGERVISNING då det är så mkt mer runt om som påverkar.
                    Jag upplever att ljudet i nya FH (har aldrig kört FM) har en mer neutral grundklang än de gamla, som har en för ljus klang. Jag var nog lite otydlig där. Jag skrev aldrig att de låter bättre, det vara bara klangfärgen jag syftade till. De nya radioenheterna har sämre mottagning också kan jag väl nämna när jag ändå har dig på tråden. De kräver tydligen väldigt stark signal. Kan förstås bero på antennen också men de här bilarna är inte så gamla, bara nåt år eller 3 kanske?

                    Jag har inte sagt nåt annat heller om parametrar, utan jag har sagt att seriösa högtalarbyggare, eller som i Volvos fall väljare, tittar på alla parametrar innan de väljer högtalare, eller låter en tillverkare göra element efter vissa specifikationer och ett bra pris. De element som sitter i instrumentbrädan på FH har ju ingen stor volym att spela i, då måste man välja element utifrån det, och det är ju vad TS parametrar är till för, något de flesta som har lite kunskap om detta vet.

                    Om man jämför parametrar som qms så har det som brukar räknas som high end högt qms. Dynaudio Esotar 650 qms 6,50, Focal BE 6,5" qms 10,90 osv, medan billigare produkter ofta har lägre qms runt 2-3 kanske. Men sen spelar som sagt materialval i kon, kantupphängning, spider, talspole, magnet m m också en roll för ljudet för som sagt så låter olika material olika och ger olika värden. Jag vet mycket mer än vad jag skriver här och jag är medveten om det du skriver men det är en början i alla fall. Nån kanske får upp ett intresse så de börjar gräva i det, precis som jag har gjort.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                      Originally posted by Bassiehof View Post
                      Jag upplever att ljudet i nya FH (har aldrig kört FM) har en mer neutral grundklang än de gamla, som har en för ljus klang. Jag var nog lite otydlig där. Jag skrev aldrig att de låter bättre, det vara bara klangfärgen jag syftade till. De nya radioenheterna har sämre mottagning också kan jag väl nämna när jag ändå har dig på tråden. De kräver tydligen väldigt stark signal. Kan förstås bero på antennen också men de här bilarna är inte så gamla, bara nåt år eller 3 kanske?

                      Jag har inte sagt nåt annat heller om parametrar, utan jag har sagt att seriösa högtalarbyggare, eller som i Volvos fall väljare, tittar på alla parametrar innan de väljer högtalare, eller låter en tillverkare göra element efter vissa specifikationer och ett bra pris. De element som sitter i instrumentbrädan på FH har ju ingen stor volym att spela i, då måste man välja element utifrån det, och det är ju vad TS parametrar är till för, något de flesta som har lite kunskap om detta vet.

                      Om man jämför parametrar som qms så har det som brukar räknas som high end högt qms. Dynaudio Esotar 650 qms 6,50, Focal BE 6,5" qms 10,90 osv, medan billigare produkter ofta har lägre qms runt 2-3 kanske. Men sen spelar som sagt materialval i kon, kantupphängning, spider, talspole, magnet m m också en roll för ljudet för som sagt så låter olika material olika och ger olika värden. Jag vet mycket mer än vad jag skriver här och jag är medveten om det du skriver men det är en början i alla fall. Nån kanske får upp ett intresse så de börjar gräva i det, precis som jag har gjort.
                      Alltså, menar du allvar eller?

                      Du skriver om originalhögtalare och dess klang.

                      Dom har ju för fan ingen klang, dom låter Baiss.

                      Och sen drar du upp Dynaudio och Focal BE .... ???

                      Sluta gräv ner dig i siffror och börja testa på allvar i stället så kanske du också blir ödmjuk
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #41
                        Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                        Kort sagt, teoretisk kunskap står sig slätt mot praktisk kunskap.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                          Originally posted by Nonne View Post
                          Alltså, menar du allvar eller?

                          Du skriver om originalhögtalare och dess klang.

                          Dom har ju för fan ingen klang, dom låter Baiss.

                          Och sen drar du upp Dynaudio och Focal BE .... ???

                          Sluta gräv ner dig i siffror och börja testa på allvar i stället så kanske du också blir ödmjuk
                          Jajjemän!

                          De har en klangfärg, som tenderar att vara åt det ljusa hållet.

                          Ja, vad är fel med high end nu då?

                          Ordet ödmjuk förekommer inte i min vokabulär.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                            Originally posted by BigMack View Post
                            Kort sagt, teoretisk kunskap står sig slätt mot praktisk kunskap.
                            Verkligen? Så BigMcGyver har utvecklat nya värstinghögtalare? Precis som tro utan handling är död så är dina alster ingenting värda om du saknar teoretisk kunskap. Ungefär som medelsvensson, som visserligen kan köra bil men är urkass på teori och lagar.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                              Tänk så många som bygger och blir nöjda utan att veta mer än priset och "värstingspecarna" på kartongen.

                              Många teoretiker förblir just....teoretiker.

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment


                              • #45
                                Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                                Han trollar ju bara. Sluta svara honom!

                                Finns här verkligen ingen moderator? Om det finns en, någons som vet hur man kontaktar denna person? Undrar också om Bilstereoförbundet har något med detta forum att göra också?

                                Comment

                                Working...
                                X