Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

    Originally posted by Nonne View Post
    Så hädan efter ska jag kanske värma systemet när jag ska tävla?

    Plast och högtalare = ajabaja

    Och därför brukar kvalitetsprodukter ha endast en talspole.
    Det kan vara en bra idé att göra det ja. Bara låta musiken spela på normal lyssningsvolym nån timme så låter det som bäst. Jag trodde faktiskt att det var allmänt känt för jag har satt mig i kalla bilar med minusgrader på vintern och det är en pina för mina öron.

    Papp låter på ett visst sätt (distar), plast har sitt ljud (hink), liksom alla material har sin egen ljudkaraktär. Detsamma gäller instrument där olika material ger ett annat ljud. För att inte tala om viol, cello, piano osv. Men till det han har tänkt använda dessa basar är plast inga problem. Dessutom finns det varianter i glasfiber och i vissa fall aluminium. De brukar påverka parametrarna och bl a av den anledningen låter de olika. Det är alltså inget skitsnack, det är mätbart (delvis skrivet för de som menar att man inte kan höra skillnad).

    Jag tror det handlar om att det just nu är populärt med dubbla talspolar.

    Comment


    • #17
      Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

      Jag ville bara säga att Eluxson rekommenderar basreflex för att basen då tål mer effekt än i en sluten låda. Då riskerar man inte att spela sönder den trots lågt xmax.

      Comment


      • #18
        Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

        DD 508 eller DD608.. En kompis spelade 147 db med en DD 608

        Comment


        • #19
          Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

          Originally posted by Bassiehof View Post
          Det kan vara en bra idé att göra det ja. Bara låta musiken spela på normal lyssningsvolym nån timme så låter det som bäst.
          Det har vi gjort sedan 90 talet, värmt grejorna vid tävling alltså

          Originally posted by Bassiehof View Post
          Papp låter på ett visst sätt (distat)
          Du ska nog inte gå över ån och leta produkter, här kör vi helst med coatat eller på andra sätt förädlat pappersmaterial.

          Originally posted by Bassiehof View Post
          plast har sitt ljud (hink), liksom alla material har sin egen ljudkaraktär.
          Plastmöget kan man vara utan.

          Originally posted by Bassiehof View Post
          Dessutom finns det varianter i glasfiber och i vissa fall aluminium. De brukar påverka parametrarna och bl a av den anledningen låter de olika. Det är alltså inget skitsnack, det är mätbart (delvis skrivet för de som menar att man inte kan höra skillnad).
          Jo det kan man, de materialen har en egenresonans som inte är önskvärd om man strävar efter ofärgat ljud.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #20
            Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

            Attack i basen , då krävs som sagt högt qms.

            Comment


            • #21
              Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

              Originally posted by Nonne View Post
              Det har vi gjort sedan 90 talet, värmt grejorna vid tävling alltså

              Du ska nog inte gå över ån och leta produkter, här kör vi helst med coatat eller på andra sätt förädlat pappersmaterial.

              Plastmöget kan man vara utan.

              Jo det kan man, de materialen har en egenresonans som inte är önskvärd om man strävar efter ofärgat ljud.
              Jag kunde inte tänka mig att ljudfantaster inte hört det själva.

              Okej.

              Men är priset rätt så får det väl gå om det är en bas.

              Återigen så beror det på vad elementet ska användas till. Jag har en Peerless sub av aluminium vars parametrar är lika DLS Nordica.

              Comment


              • #22
                Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                Först av allt borde du ha lagt denna tråd under SPL, för det är där den hör hemma. Sen får du sluta lura dig själv genom att inte lämna ut all info från början, för då hade jag inte brytt mig för jag är inte intresserad av nåt så löjligt som att spela högst. Ska du göra det satsa pengar! Är trött på folk som kör med en budget! Ska du ha det bästa är det bara att betala!

                Comment


                • #23
                  Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                  Originally posted by kickassford
                  Helt ärligt tycker ja du kan avsluta ditt medlemskap, har läst dina övriga inlägg och du kommer med samma otrevliga ton så fort nån ifrågasätter dig och det tycker inte jag passar på ett diskussionforum.
                  Är så trött på såna besserwissrar som dig.

                  med andra ord, Gå hem o dra nåt gammalt över dig din dumme jävel.
                  Vi är fler som reagerat.

                  De flesta som som har en aggressiv attityd och klankat ner på medlemmar här på forumet har varit de som vi kallar "siffernisse"

                  Vi andra som bygger/monterar och testar i verkligheten är för det mesta väldigt ödmjuka.
                  Visst kan man kanske formulera sig fel ibland men du har helt rätt i hur du känner.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #24
                    Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                    Du ifrågasätter inte mig för du har ingenting att komma med och jag får förklara allting för dig, inte tvärtom. Men du borde som sagt ha skrivit vad du tänkt göra, och du har skrivit att det lutar mer åt spl än sq, så jag anser att alla mina förslag hittills är ett slöseri med min tid för du är inte intresserad av sq. Om du inte har pengar, varför satsa nåt öht? Q-värdet är ett KVALITETSVÄRDE så alla okunniga nördar som påstår att man inte kan veta hur det låter utifrån dessa parametrar har FEL. Det är inte jag som hittat på det utan Thiele/Small parametrar är framtagna för det syftet. Så en okunnig dum jävel kan du vara själv. Jag är ingen besserwisser bara för att jag vet mer än ni, och då syftar jag inte bara till dig.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                      Originally posted by Bassiehof View Post
                      Du ifrågasätter inte mig för du har ingenting att komma med och jag får förklara allting för dig, inte tvärtom. Men du borde som sagt ha skrivit vad du tänkt göra, och du har skrivit att det lutar mer åt spl än sq, så jag anser att alla mina förslag hittills är ett slöseri med min tid för du är inte intresserad av sq. Om du inte har pengar, varför satsa nåt öht? Q-värdet är ett KVALITETSVÄRDE så alla okunniga nördar som påstår att man inte kan veta hur det låter utifrån dessa parametrar har FEL. Det är inte jag som hittat på det utan Thiele/Small parametrar är framtagna för det syftet. Så en okunnig dum jävel kan du vara själv. Jag är ingen besserwisser bara för att jag vet mer än ni, och då syftar jag inte bara till dig.
                      Du läste alltså den klistrade tråden om parametrar och sen bestämde dig för att trolla runt på ett annars informativt och trevligt forum? Each to their own, vad man gillar att göra på sin fritid men du är inte särskilt trevlig.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                        Originally posted by Kimpa1993 View Post
                        Du läste alltså den klistrade tråden om parametrar och sen bestämde dig för att trolla runt på ett annars informativt och trevligt forum? Each to their own, vad man gillar att göra på sin fritid men du är inte särskilt trevlig.
                        Nej, det gjorde jag inte innan jag blev medlem, men jag har känt till detta i många år. Ännu konstigare är det att så kallade proffs vet så lite om just TS parametrar.

                        Jag trollar inte, jag delar information som är livsviktig för överlevnaden av SQ på bekostnad av alla brölande SPL-kids.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                          Nu ska jag börja läsa om marathon, alla fakta om skor, kläder, mat och annat hokus pokus.

                          Så akta er alla, om 2 år har jag en djävla kondis
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #28
                            Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                            Vart fan är moderatorn.
                            Vilket bottennapp.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #29
                              Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                              Jag har hållit på lite med biljud i mitt liv. Under åren stöter man på parameterryttare då och då. Många av dem tycks anta nästan fundamentalistiska nivåer i sin iver att sprida T/S evangeliet.
                              Kanske borde vi då reflektera över några saker.

                              1. Om nu parametrarna var den enda riktlinjen som gällde! Varför gör då inte fabrikanterna det så enkelt för sig och bara bygger "perfekta" högtalare?

                              2. Analogt på pappret versus analogt i verkligheten! Oavsett vilka parametrar man får fram så betyder de bara en liten del av det slutgiltiga resultatet.

                              3. I cyberrymden kan alla vara experter.

                              4. Väldigt sällan eller för att inte säga aldrig kommer dessa "självutnämnda" experter någonsin ut och visar fysiska produkter som fullständig överbevisar alla som då tystnar av häpnad.

                              5. Ingen av de riktigt stora högtalartillverkarna litar någonsin på papperspodukter utan lägger miljontals kronor på testutrustning och lyssnarpaneler som består av normala människor.

                              6. Om man i tid och otid måste hävda sin förträfflighet tyder det ofta på en trasig självbild som i vissa fall kan ha handlat om att man fick en blå brandbil att leka med och en asfalterad sandlåda

                              7. Det bästa i ett sånt här fall är att gå med i grupper som betydligt lättare imponeras av sifferdravel och aldrig någonsin orkar ta sig ut i verkligheten och ta reda på hur det egentligen funkar


                              Jag ÄR Gandalf.
                              Last edited by Gandalf; October 27, 2016, 05:46.
                              Jag ÄR Gandalf!!!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                                Originally posted by Gandalf View Post
                                Jag har hållit på lite med biljud i mitt liv. Under åren stöter man på parameterryttare då och då. Många av dem tycks anta nästan fundamentalistiska nivåer i sin iver att sprida T/S evangeliet.
                                Kanske borde vi då reflektera över några saker.

                                1. Om nu parametrarna var den enda riktlinjen som gällde! Varför gör då inte fabrikanterna det så enkelt för sig och bara bygger "perfekta" högtalare?

                                2. Analogt på pappret versus analogt i verkligheten! Oavsett vilka parametrar man får fram så betyder de bara en liten del av det slutgiltiga resultatet.

                                3. I cyberrymden kan alla vara experter.

                                4. Väldigt sällan eller för att inte säga aldrig kommer dessa "självutnämnda" experter någonsin ut och visar fysiska produkter som fullständig överbevisar alla som då tystnar av häpnad.

                                5. Ingen av de riktigt stora högtalartillverkarna litar någonsin på papperspodukter utan lägger miljontals kronor på testutrustning och lyssnarpaneler som består av normala människor.

                                6. Om man i tid och otid måste hävda sin förträfflighet tyder det ofta på en trasig självbild som i vissa fall kan ha handlat om att man fick en blå brandbil att leka med och en asfalterad sandlåda

                                7. Det bästa i ett sånt här fall är att gå med i grupper som betydligt lättare imponeras av sifferdravel och aldrig någonsin orkar ta sig ut i verkligheten och ta reda på hur det egentligen funkar


                                Jag ÄR Gandalf.
                                Och du är djävligt vis fast du är 1år yngre än mig
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X