Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

    he lönsch int å förklara för en som int begrip.

  • #2
    Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

    De är rätt lika om man jämför, men GZ och Gladen har lite högre verkningsgrad än RF. Det finns alltid bättre. GZ har en kon av plast, Gladen en av papper.

    Comment


    • #3
      Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

      Här har du en med dubbla talspolar om det kan vara intressant, som spelar lite djupare än dina alternativ. https://www.hifisound.de/en/Do-it-yo...-Twincoil.html

      Comment


      • #4
        Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

        Efter lite googlande så visar det sig att den finns att köpa i Sverige också. Med lådförslag och allt. http://www.eluxson.se/produktkategor...sph-200tc.html

        Comment


        • #5
          Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

          Jag hade valt GZ om valet står mellan dessa tre. Kove har låg verkningsgrad = kräver mycket effekt. På papper är Monacor överlägsen GZ, RF och Gladen, förutom när det gäller xmax. Lyssna inte på folk som inte vet vad de snackar om.

          Comment


          • #6
            Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

            Du får lära dig vad alla parametrar betyder, så mitt tips är att läsa http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=2746 till att börja med. Jag jämför data så jag ser vilka element som är bra och vilka som är bättre. Leta efter låg qts, under 0.35, hög qms, 5-6 och högre. låg fs och stort frekvensomfång. Det finns 6,5" midbasar som spelar ner till 30hz.
            Monacor är också märkesbasar. Du kanske tänker på kvalitetsbasar? Eller kvalitetsmärke? Då ska du välja nåt annat.
            Last edited by Bassiehof; October 16, 2016, 22:52.

            Comment


            • #7
              Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

              Effekttåligheten på 8" är 2x60w, så två såna kan du driva med ett monosteg på 200-300w rms i 2ohm. Det borde räcka ganska långt, men det finns väl tåligare grejor. Det finns fler och dyrare märken här. https://www.hifisound.de/en/Do-it-yourself-Products/

              Comment


              • #8
                Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                Kolla upp Wavecor också. Lite dyrare men bättre xmax

                Comment


                • #9
                  Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                  Jag har bara hört 2 av elementen i diskussionen, så jag kan inte säga vilket av de andra som är bättre eller sämre.
                  Men det känns kanske lite osäkert att köpa okända element på ren teori?
                  Att en bas klarar av att spela 5Hz djupare gör inte automatiskt att den kommer låta bättre rent ljudkvalitetsmässigt.

                  Sen hittar jag ingenstans om i vilken biltyp de ska spela.? Det är minst lika viktigt att veta.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                    Originally posted by octan View Post
                    Men det känns kanske lite osäkert att köpa okända element på ren teori?
                    Jag skulle mer säga .......
                    Klarar dom av miljön dom ska vistas i?

                    Av erfarenhet vet jag att det finns högtalare som inte fixar vårt lite kallare nordiska klimat, basen uteblir ..... gäller även midbasar.

                    Midbasarna jag tänker på hade fantastiska värden, kostade skjortan och lät ren skit 6 månader om året och då bor jag inte i norrland direkt
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Jag skulle mer säga .......
                      Klarar dom av miljön dom ska vistas i?

                      Av erfarenhet vet jag att det finns högtalare som inte fixar vårt lite kallare nordiska klimat, basen uteblir ..... gäller även midbasar.

                      Midbasarna jag tänker på hade fantastiska värden, kostade skjortan och lät ren skit 6 månader om året och då bor jag inte i norrland direkt
                      Högtalare och elektronik låter skit i kyla. De är uppmätta i typ 20 gradig värme. Även talspolarna måste bli varma sörru.... Det brukar ta någon timme innan allt är genomvarmt. Det vet jag för jag kör långtradare och det låter alltid sämre när jag påbörjar en körning. Och papphögtalare tål inte fukt bättre för att de sitter i en bil. Men oftast är originalhögtalare gjorda av billig papp. Och polypropylen är plast så det ska nog inte vara några problem.

                      Jag kan säga så här att basar med dubbla talspolar oftast är gjorda för bilbruk.
                      Last edited by Bassiehof; October 17, 2016, 10:00.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                        Originally posted by octan View Post
                        Jag har bara hört 2 av elementen i diskussionen, så jag kan inte säga vilket av de andra som är bättre eller sämre.
                        Men det känns kanske lite osäkert att köpa okända element på ren teori?
                        Att en bas klarar av att spela 5Hz djupare gör inte automatiskt att den kommer låta bättre rent ljudkvalitetsmässigt.

                        Sen hittar jag ingenstans om i vilken biltyp de ska spela.? Det är minst lika viktigt att veta.
                        Jag har inte hört nåt av elementen, men enligt paramerarna är GZ bäst av de tre, om han inte väljer Monacor eller nåt från Wavecor, som är hyfsat prisvärda om man jämför med high end där 2 midbasar kan kosta 4-6000 kr.

                        Nä, men lågt qts är en förutsättning för att basen ska kunna spela djupare. Det påverkar även vilken lådtyp som lämpar sig bäst, som är viktigare än vilken biltyp den ska sitta i. Jag antar att det inte är en XC90 utan nåt mindre. Högt qms är en förutsättning för hög detaljrikedom (upplösning) i framförallt basen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                          Originally posted by Bassiehof View Post
                          Jag har inte hört nåt av elementen, men enligt paramerarna är GZ bäst av de tre, om han inte väljer Monacor eller nåt från Wavecor, som är hyfsat prisvärda om man jämför med high end där 2 midbasar kan kosta 4-6000 kr.

                          Nä, men lågt qts är en förutsättning för att basen ska kunna spela djupare. Det påverkar även vilken lådtyp som lämpar sig bäst, som är viktigare än vilken biltyp den ska sitta i. Jag antar att det inte är en XC90 utan nåt mindre. Högt qms är en förutsättning för hög detaljrikedom (upplösning) i framförallt basen.
                          Jag skulle ändå akta mig för att rekommendera något som jag inte testat eller lyssnat på i verkligheten.

                          Siffror är inte allt. Även om de kan ge en hint om hur de kan prestera.
                          Octan
                          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                          OctanAudio
                          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                          Fegens Vandrarhem

                          Bilstereoblog
                          Team Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                            Originally posted by Bassiehof View Post
                            Högtalare och elektronik låter skit i kyla. De är uppmätta i typ 20 gradig värme. Även talspolarna måste bli varma sörru....
                            Tack, man lär sig nått nytt varje dag

                            Originally posted by Bassiehof View Post
                            Det brukar ta någon timme innan allt är genomvarmt. Det vet jag för jag kör långtradare och det låter alltid sämre när jag påbörjar en körning.
                            Så hädan efter ska jag kanske värma systemet när jag ska tävla?


                            Originally posted by Bassiehof View Post
                            Och polypropylen är plast så det ska nog inte vara några problem.
                            Plast och högtalare = ajabaja

                            Originally posted by Bassiehof View Post
                            Jag kan säga så här att basar med dubbla talspolar oftast är gjorda för bilbruk.
                            Och därför brukar kvalitetsprodukter ha endast en talspole.
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rockford vs Gladen vs Ground Zero ??

                              Originally posted by octan View Post
                              Jag skulle ändå akta mig för att rekommendera något som jag inte testat eller lyssnat på i verkligheten.

                              Siffror är inte allt. Även om de kan ge en hint om hur de kan prestera.
                              Med tanke på priset kan man inte ha för högt ställda förväntningar på Monacor. Men det är bra värden och kommer säkert att dunka på rätt bra. Accuton, Scan-Speak, Seas, Dynaudio m fl tar ju betalt för sitt rykte, precis som Mercedes och BMW.

                              Comment

                              Working...
                              X