Announcement

Collapse
No announcement yet.

8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

    Jag har ett gammalt slutsteg, DLS Ultimate A2, liggandes i garderoben som jag tänkte göra någonting kul med till min lilla bil, en Suzuki Wagpn R+ från 2001.

    Steget tål att lastas ned, så dubbla talspolar kan vara av intresse för att koppla mono till en ensam 8"are i sluten låda.
    Pris, SQ och liten låda som inte är skrymmande prioriteras före SPL och annat. Jag vet att man inte kan få allt
    Jag har tittat på färdiga 6,5"-rör från DLS och Amega som båda ska låta bra, men de ligger lite högt i pris, visserligen slipper man kostnaden för att bygga låda.

    Vad är det som gäller?

    Gladen RS08 - 495:-
    för: ganska liten låda, pris
    mot: ljudet(?)

    Gladen SQX 08 - 995:-
    för: ljudet, ganska liten låda
    mot: pris(i jämförelse med de andra)

    JBL GTO804 - 790:-
    för: pris(?), liten låda
    mot: ljudet(?)

    Infinity Reference 860w - 65USD ink frakt, ex tull & moms.
    för: liten låda, pris(hos amazon via USA)
    mot: ljudet(?), saknar svensk åf(?)

  • #2
    Re: 8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

    Utan att skryta med några praktiska lyssningar, men med en del hörsägen (som aktiv läsare), skulle jag kirra en SQX 08 för bruket du beskriver. Gott med hype.

    Alternativt att få tag i ett DLSRW6 kit.

    Basrör har hittils inte lyckats imponera på något sätt.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: 8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

      Just sqx 08 verkar, som du skriver, hypad. Men hur står sig en rs för halva priset?

      Dls-kittet har jag tittat på, har sett det för 1390kr och det får man väl ändå kalla prisvärt och verkar, även det, lovordat och hypat.

      Comment


      • #4
        Re: 8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

        Originally posted by Miller View Post
        Just sqx 08 verkar, som du skriver, hypad.
        Hypad med rätta, jag har inte hört talas om nån som varit missnöjd.

        Förra veckan, kund höll i en SQX8:
        -Var det 2 tusen den kosta?
        -Nej, en tusing.
        -Vaa!?
        (säger inget om hur den låter, bara hur välbyggd den är, välljudet får man på köpet)

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: 8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

          Originally posted by Horsyhorse View Post
          Hypad med rätta, jag har inte hört talas om nån som varit missnöjd.

          Förra veckan, kund höll i en SQX8:
          -Var det 2 tusen den kosta?
          -Nej, en tusing.
          -Vaa!?
          (säger inget om hur den låter, bara hur välbyggd den är, välljudet får man på köpet)

          Pierre
          Kan erkänna att det är jag som är kunden.
          Kan även säga att jag lämnade Pierre med en SQX8 under armen

          Ska bli riktigt roligt att sätta den på prov.

          Tack igen Pierre, nästa gång jag åker upp till sthlm så får du lyssna på den matad av ett miniblock

          Comment


          • #6
            Re: 8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

            Originally posted by Slarvar View Post

            Tack igen Pierre, nästa gång jag åker upp till sthlm så får du lyssna på den matad av ett miniblock
            Och Genesis miniblock är ett slutsteg som får alldeles för lite uppmärksamhet. Ett extremt välljudande steg som passar lika bra till diskant som bas, det är det inte många block som kan! Jag har tre stycken, två i bilen och det tredje är utlånat efter att vi provat ca 10 olika steg till basen i polarens bil och inget kunde slå miniblocket i musikalitet och pondus. Nu pratar ju jag om sq, de stora klass AB och D stegen vi provade kunde få högre ljud men ljusår ifrån i musikalitet.

            För övrigt så känner jag igen mig, jag blev också sugen på SQX08an när jag var till Pierre men fick inte med mig den hem den gången...
            Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

            Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

            Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

            Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

            Comment


            • #7
              Re: 8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

              Farligt att åka till pierre

              Det kan ju sluta med att man köper asbra prylar

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: 8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

                Ok, så det är en Gladen SQX 08 som gäller, tack!
                Går den att få med dubbla talspolar?

                Finns det alternativ, eller rusar priset iväg då?

                Comment


                • #9
                  Re: 8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

                  Hmm, jag fick tag i min b2 es8 mkIII med dubbla talspolar till jäkligt bra pris. Är jäkligt nöjd med den hittills. Och har ändå inte tätat lådan ordentligt eller fått i dämpning än

                  Comment


                  • #10
                    Re: 8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

                    Originally posted by Miller View Post
                    Ok, så det är en Gladen SQX 08 som gäller, tack!
                    Går den att få med dubbla talspolar?

                    Finns det alternativ, eller rusar priset iväg då?
                    SQX08 och SQX10 finns bara som enkelspole i 4 Ohm.

                    Men 12 och 15 finns även som enkel 2 Ohm med endelsen EXTREME
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: 8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

                      Originally posted by diq View Post
                      Och Genesis miniblock är ett slutsteg som får alldeles för lite uppmärksamhet. Ett extremt välljudande steg som passar lika bra till diskant som bas, det är det inte många block som kan! Jag har tre stycken, två i bilen och det tredje är utlånat efter att vi provat ca 10 olika steg till basen i polarens bil och inget kunde slå miniblocket i musikalitet och pondus. Nu pratar ju jag om sq, de stora klass AB och D stegen vi provade kunde få högre ljud men ljusår ifrån i musikalitet.

                      För övrigt så känner jag igen mig, jag blev också sugen på SQX08an när jag var till Pierre men fick inte med mig den hem den gången...
                      Du skulle testat Zero 1 från Mosconi, där snackar vi gåshud
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: 8" sub för små lådor - Gladen, Infinity, JBL

                        Originally posted by diq View Post
                        Och Genesis miniblock är ett slutsteg som får alldeles för lite uppmärksamhet. Ett extremt välljudande steg som passar lika bra till diskant som bas, det är det inte många block som kan! Jag har tre stycken, två i bilen och det tredje är utlånat efter att vi provat ca 10 olika steg till basen i polarens bil och inget kunde slå miniblocket i musikalitet och pondus. Nu pratar ju jag om sq, de stora klass AB och D stegen vi provade kunde få högre ljud men ljusår ifrån i musikalitet.
                        Ni råkade inte testa med bryggat Dual mono. Har nämligen ett par sådana liggandes med.

                        Originally posted by diq View Post
                        För övrigt så känner jag igen mig, jag blev också sugen på SQX08an när jag var till Pierre men fick inte med mig den hem den gången...
                        Åk dit igen så ska du se att det löser sig


                        För övrigt kan jag säga att jag stoppade i basen i en prefablåda med slotport som blåste och väsnades mer än min kompressor
                        Men fasen va den spelade ändå, testkörde den i garaget driven av en kanal från ett Lab 500. Den spelar duktigt asså och då har jag ändå inte gasat på något, den är ju ändå helt ny så lite lugnt vill man ju ta det.
                        Men att det är en SUB råder det inga tvivel om, spelar riktigt trevligt, ska bli kul att höra den i bilen om en hög med speltimmar.
                        Var imponerad av mina B2 ES8 oxå men denna är nog fasen trevligare till ett bättre pris men det får tiden utvisa.

                        Comment

                        Working...
                        X