Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dämpning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dämpning

    Originally posted by Robsarve View Post
    6 dB måste vara vid en viss frekvens. De flästa dämpande produkter har en "dämpande frekvensgång"...
    Precis! Mina erfarenheter är att runt 200-250Hz blir kupen betydligt tystare med filmade rutor. Framförallt dödar filmen mycket oönskade reflexer. När det gäller att dämpa bort vibrationer runt 50-60Hz är det plåten man skall jobba med.
    Glöm sen för tusan inte bort att dämpa plastpanelerna med. Bästa trixet att leta oönskat skrammel är att köra ett frekvenssvep i bilen.
    Jag ÄR Gandalf!!!

    Comment


    • #17
      Re: Dämpning

      Originally posted by Gandalf View Post
      Precis! Mina erfarenheter är att runt 200-250Hz blir kupen betydligt tystare med filmade rutor. Framförallt dödar filmen mycket oönskade reflexer. När det gäller att dämpa bort vibrationer runt 50-60Hz är det plåten man skall jobba med.
      Glöm sen för tusan inte bort att dämpa plastpanelerna med. Bästa trixet att leta oönskat skrammel är att köra ett frekvenssvep i bilen.
      Kanske skulle prova film. Det är väl såklart inte tillåtet på framrutan va?
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #18
        Re: Dämpning

        Originally posted by Mats H View Post
        Kanske skulle prova film. Det är väl såklart inte tillåtet på framrutan va?
        Varför skulle det inte vara det. Det är förbjudet att sätta solfilm men säkerhetsfilmen är ju helt transparent så det borde funka. Men i ditt fall kan det räcka med att sätta film direkt över högtalarna. Bara att höra av dig. Jag har film hemma
        Jag ÄR Gandalf!!!

        Comment


        • #19
          Re: Dämpning

          Originally posted by Gandalf View Post
          Varför skulle det inte vara det. Det är förbjudet att sätta solfilm men säkerhetsfilmen är ju helt transparent så det borde funka. Men i ditt fall kan det räcka med att sätta film direkt över högtalarna. Bara att höra av dig. Jag har film hemma
          Ska man vara noga så får man faktiskt inte modifiera rutorna eftersom att de är godkända precis som de är, även om man lägger på genomskinlig film så ändrar man rutan från hur den var när den blev godkänd, men huruvida någon upptäcker det är en annan sak:P

          Samma sak som att man inte får använda 4-punktsbälten i bil, när det egentligen är säkrare men det är för att man inte får ändra på 3-punktsbälten eftersom de är godkända som de var innan man började modda.
          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

          Comment


          • #20
            Re: Dämpning

            Originally posted by Lillalilja View Post
            Ska man vara noga så får man faktiskt inte modifiera rutorna eftersom att de är godkända precis som de är, även om man lägger på genomskinlig film så ändrar man rutan från hur den var när den blev godkänd, men huruvida någon upptäcker det är en annan sak:P

            Samma sak som att man inte får använda 4-punktsbälten i bil, när det egentligen är säkrare men det är för att man inte får ändra på 3-punktsbälten eftersom de är godkända som de var innan man började modda.
            Det är till viss del rätt, på en helbilsgodkänd bil så får man egentligen inte ens byta till kromade ventilhattar om man ska vara riktigt hård. Men SBP ser igenom fingrarna på många vanliga modifikationer typ fälgar, kjolpaket och liknande.
            Att man inte får sätta någon form av film på framruta och sidorutor fram är helt rätt, det finns i trafiklagsstiftningen eller vad den nu heter.

            Att fyrpunktsbälten skulle vara mycket säkrare än trepunktsbälten är inte rätt så länge du inte har en bur i din bil. Jag skulle aldrig i hela livet montera fyrpunktsbälte i bilen så länge jag inte har en ordentlig bur i bilen för det är rent av livsfarligt.

            Comment


            • #21
              Re: Dämpning

              Originally posted by Weine View Post
              Det är till viss del rätt, på en helbilsgodkänd bil så får man egentligen inte ens byta till kromade ventilhattar om man ska vara riktigt hård. Men SBP ser igenom fingrarna på många vanliga modifikationer typ fälgar, kjolpaket och liknande.
              Att man inte får sätta någon form av film på framruta och sidorutor fram är helt rätt, det finns i trafiklagsstiftningen eller vad den nu heter.
              Sant! Men om vi skall hårddra det hela så tror jag faktiskt inte att en enda ljudtävlingsbil är godkänd enligt vägverkets regler så vi kan nog lägga det åt sidan

              Nu handlade tråden om dämpning av bilen och inte huruvida den är godkänd eller inte
              Jag ÄR Gandalf!!!

              Comment

              Working...
              X