Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huvudströmbrytare på plus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Huvudströmbrytare på plus

    Vill kunna bryta strömmen till bilen men inte stereon då det är så drygt och ställa in allt varje gång,skulle det funka och ha en brytare direkt på pluspoolen på batteriet och ha alla kablar till ljudet före brytaren och den som går till startmotorn efter.

    Mvh Petri

  • #2
    Re: Huvudströmbrytare på plus

    Vad är du ut efter egentligen?
    Att kunna spela stereo och ha all övrig el bortkopplad?
    Eller att kunna koppla bort all el utan att stereon tappar sina inställningar?

    Comment


    • #3
      Re: Huvudströmbrytare på plus

      Koppla bort all el utan att tappa alla inställningar,är en veteranbil så den körs ju inte varje dag.

      Comment


      • #4
        Re: Huvudströmbrytare på plus

        Ja det fungerar!

        Kolla bara så det är ok för försäkringsbolaget att ha det så...
        __________________
        Mvh Jonas
        Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
        8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

        Comment


        • #5
          Re: Huvudströmbrytare på plus

          Alternativt kopplar du en säkringshållare med en 2A säkring paralellt med huvudbrytaren. Räcker för stereons minne, klocka och innerbelysning. Vill minnas att de flesta bolag godkänner detta oxå då lösningen finns att köpa färdigt.
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: Huvudströmbrytare på plus

            Vill byta kabeln mellan batteri och generator och den går ju genom en massa andra prylar efter vägen,går från generator in i bilen genom amp mätare och vidare till startmotor relät,behöver inte ha kvar amp mätaren så jag kan köra enklaste vägen som går,skickar med 2 scheman,längst ner till höger på första har ni generatorn och den svarta kabeln,andra schemat är en forsättning på det första och där är även amp mätaren inne med,nån som har en fungerande lösning på detta.

            http://www.mymopar.com/downloads/1967/67ChryslerB.JPG

            http://www.mymopar.com/downloads/1967/67ChryslerA.JPG

            Detta kommer vara en tillfällig lösning tills jag bygger dit en större generator med inbyggt laddrelä.

            mvh
            Last edited by Petri.; July 2, 2012, 20:53.

            Comment


            • #7
              Re: Huvudströmbrytare på plus

              Vill du göra det snuskigt enkelt för dig så drar du bara en ny kabel från generatorn till batteriet och låter det gamla sitta kvar tills vidare. Tror inte den generatorn ger mkt mer än 40-45A så ska du bygga lite stereo rekommenderar jag att rätt snart byta till en modernare generator. Glöm inte att i samma veva kolla över jordkablen mellan batteri och motor oxå.
              Fd tävlande med min Citroën C5.

              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

              sigpic

              Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Huvudströmbrytare på plus

                Tror den ligger på 50a och den kommer man ju inte långt med,har dragit 50mm2 jord mellan batteri och motor och nu sitter det en brytare på + och 50mm2 ända bak,hittade lite mera info hur dom brukar göra men detta har ju inget med bilstereobyggen och göra utan problemet som fanns på den tiden med inbyggd ampere mätare så den ska jag också koppla ur,har hittat flera scheman så det är så här dom brukar göra,nu blir ju detta bara en tillfällig lösning så det borde väl räcka med en 10mm2 kabel mellan batteri och generator med en 50a säkring vid batteriet?

                http://postimage.org/image/vcdt175w/

                mvh

                Comment


                • #9
                  Re: Huvudströmbrytare på plus

                  Ser inte riktigt meningen med att koppla på startrelät istället för direkt på batteriet. Färre kopplingspunkter på vägen ger alltid bäst resultat och mindre möjligheter till problem. Finns heller ingen större anledning att koppla ur amperemätaren. Bara extrajobb som man egentligen inte vinner nåt på.
                  Fd tävlande med min Citroën C5.

                  Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                  sigpic

                  Samarbetspartners:
                  Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huvudströmbrytare på plus

                    Får se om jag kör denna lösning eller försöker hinna skruva dit en större bosch med inbyggt relä,har 2 ligger,en sierra och en bmw 535 e34,men då ska jag väll koppla lika som vi diskuterat och sätta den kabeln som sitter på generatorn nu på den nya på det uttaget som brukar gå till lampan i brädan,kopplar även förbi gamla regulatorn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Huvudströmbrytare på plus

                      Precis. Det ska inte vara några konstigheter.
                      Fd tävlande med min Citroën C5.

                      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                      sigpic

                      Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

                      Comment


                      • #12
                        Re: Huvudströmbrytare på plus

                        Ampere mätaren klarar visst inte mycket mer än en original generator så den måste kopplas ur,läste även att d+ på en generator måste ha en lampa på minst 2w för att generatorn ska fungera,så då lär det ju bli så här.
                        Original kabel till d+ med urkopplad amp mätare och en till kabel från d+ till tändnings lås med lampa emellan,kan original kabeln ställa till med nått vid d+ tror du.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Huvudströmbrytare på plus

                          Amperemätaren kommer inte att visa något alls om du bara drar en ny kabel från B+ till batteriet. All ström strävar efter enklast möjliga väg och det är ju genom kabeln utan mätare. D+ kopplar du via en lampa, smidigt bör vara att koppla den till den mörkblå som kommer till din regulator idag då den kommer från tändningslåset.
                          Fd tävlande med min Citroën C5.

                          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                          sigpic

                          Samarbetspartners:
                          Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #14
                            Re: Huvudströmbrytare på plus

                            Nu sitter det en 90a generator på plats och funkar kanon, har även dragit lite mera 50mm2 kabel så nu sitter det sådan på alla viktiga platser, nu har man kabel iallafall till framtida baslåde bygge bak,kör hertz hsk 165 fram med amega basrör som matas via ett soundstream rubicon 404.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Huvudströmbrytare på plus

                              Har strul med ett blått optima batteri,stod tyvärr utan och laddas hela förra vintern,satte det på laddning med minsta ctek och det vart inte bra,om den stod en dag så kunde den tappa ner till en 5-6volt,provade nu för ett par dagar sen och ladda med en större laddare på 11A i minst ett dygn,mätte idag och det hade sjunkit till strax under 12v,är hoppet ute för detta batteri eller finns det några knep,alla 6 "celler" känns jämnvarma när man laddar.

                              Comment

                              Working...
                              X