Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljuddämpa ljuddämpare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljuddämpa ljuddämpare?

    Kan man lägga på något (främst på ovansidan) som ljuddämpar bakre ljuddämparen på ett avgassystem så det inte brölar så mycket uppåt in i kupén?

    Kanske nåt man kan linda runt som inte brinner upp?
    Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

    Pioneer PRS!

  • #2
    Re: Ljuddämpa ljuddämpare?

    Kanske går att använda någon form av sånt där avgasband som ofta används när man bygger tubro i bilar och vill avskärma värmen?

    Jag gillar iden att ljuddämpa ljuddämparen!

    Comment


    • #3
      Re: Ljuddämpa ljuddämpare?

      Har en bonnalösning! klä in den i guldfiber (brandsäkert) och snurra hönsnät runt!

      Edit: säkra med ståltråd!
      \m/

      Comment


      • #4
        Re: Ljuddämpa ljuddämpare?

        Det räcker att dämpa inuti bilen. Jag har Ferritas fullflödessystem mm och har lagt dämpmattor även efter hur avgasystemet är draget under bilen. Förut när bilen var original ljuddämpad hade jag en resonans av det rostfria avgasystemet som nästan slog lock för öronen och nu efter behandligen så hörs det knappt...

        (Det gjorde massor att lägga tjockt precis under baksätet)

        Är du uppåt Nerike så tjoa om du vill få dig en titt.
        Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

        Comment


        • #5
          Re: Ljuddämpa ljuddämpare?

          För att undvika brölande avgassystem så köper man INTE fullflödessystem..........'nuff said
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #6
            Re: Ljuddämpa ljuddämpare?

            Originally posted by Lonefox View Post
            För att undvika brölande avgassystem så köper man INTE fullflödessystem..........'nuff said
            Ta dig en pepparkaka till ditt fika idag
            Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

            Comment


            • #7
              Re: Ljuddämpa ljuddämpare?

              Originally posted by trop de View Post
              Ta dig en pepparkaka till ditt fika idag
              De har ALDRIG hjälpt på mig
              Jag påpekar iofs bara det uppenbara...




              Men nej on-topic.
              Vibrationsdämpande på plåten, ja absolut.
              Men över det akustikdämpande matrial, dvs ngn form av foam-matta då dessa är framtagna och avsedda att dämpa just ljud.

              Detta är ngt jag själv skall lägga till (förutom att dämpa vidare hjulhusen o torpeden fullt ut) för att dämpa yttre ljud ytterligare.
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: Ljuddämpa ljuddämpare?

                Originally posted by Lonefox View Post
                För att undvika brölande avgassystem så köper man INTE fullflödessystem..........'nuff said
                Haha, jo jag märkte det

                Men som sagt, skuffen har jag bara ljuddämpat än så länge och det blev stor skillnad.

                LuffarN, Martin F>> Jag får kombinera era lösningar, avgasbandet har jag redan funderat på, så om jag lägger gullfiber runt och fäster det med avgasband så borde det ju bli skitbra
                Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

                Pioneer PRS!

                Comment


                • #9
                  Re: Ljuddämpa ljuddämpare?

                  Originally posted by Lonefox View Post
                  De har ALDRIG hjälpt på mig
                  Du är mao bortom räddning

                  Och eftersom du kom på dig själv att behöva gå tillbaka till topic, så kan du även (gå tillbaka och) läsa följande stycke så kanske polletten din trillar ner i sinsom tid :
                  och nu efter behandligen så hörs det knappt...
                  Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ljuddämpa ljuddämpare?

                    Originally posted by Iwa View Post
                    Haha, jo jag märkte det

                    Men som sagt, skuffen har jag bara ljuddämpat än så länge och det blev stor skillnad.

                    LuffarN, Martin F>> Jag får kombinera era lösningar, avgasbandet har jag redan funderat på, så om jag lägger gullfiber runt och fäster det med avgasband så borde det ju bli skitbra
                    Originally posted by trop de View Post
                    Du är mao bortom räddning

                    Och eftersom du kom på dig själv att behöva gå tillbaka till topic, så kan du även (gå tillbaka och) läsa följande stycke så kanske polletten din trillar ner i sinsom tid :
                    Använd en BRA ljuddämpande matta med så hörs det ännu mindre
                    Varför är golvmattorna så otroligt tjocka i "lyxbilar" där man vill ha så få yttre ljud som möjligt?
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ljuddämpa ljuddämpare?

                      Ha gärna slutröret utstickande någon enstaka centrimeter bakom bakkjolen.
                      Jag fimpade av en bit en gång för att få slutrörskanten jäms med kofångaren, helt plötsligt blev det en markant ökning på dånet, så de va bara att tjonga dit ett längre rör igen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ljuddämpa ljuddämpare?

                        Originally posted by Svartstreck View Post
                        Ha gärna slutröret utstickande någon enstaka centrimeter bakom bakkjolen.
                        Jag fimpade av en bit en gång för att få slutrörskanten jäms med kofångaren, helt plötsligt blev det en markant ökning på dånet, så de va bara att tjonga dit ett längre rör igen
                        Nåt sånt ja.
                        Rent generellt så känns det märkligt att dämpa just ljuddämparen,
                        då det lär vara den tystaste biten av ditt avgassystem.
                        Ljudet kommer ju från hålet i slutet

                        Dämpning för avgassystem är väl ungefär densamma som dämpning i bakändan av bilen, baklucka (kanske lägga till en gummilist runt luckan om det inte finns en tillräcklig) och bagagerumsgolv. Inte allt för sällan är det hål i bagaget nånstans,
                        och det "låter in" just där.

                        Resonans och dylikt spelar in, även infästningar som vibrerar.

                        Jag hade ett avgassystem som gick av vid bakaxelkröken förr,
                        så att avgassystemet slutade där och rakt upp mot golvet, vilket ljud,
                        lät fan mer inne i bilen än när jag körde med raka rör efteråt.

                        Så det där med att avgaset ska sticka ut lite utanför bakstötfångaren hör ju till.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ljuddämpa ljuddämpare?

                          Tjockare gods i avgasröret generellt minskar ljudet från det. Titta på diverse rostfria, de brukar vara tystare.
                          "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                          "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                          Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                          Comment

                          Working...
                          X