Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg till bakuppsättning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutsteg till bakuppsättning?

    Har kirrat en Volvo 854 nu och har äntligen nog med plats för att klämma in de där högtalarna jag suttit och häckat på så länge; ett par JBL GTO938 och ett par GTO609C med tillhörande delningsfilter och diskanter.

    Planen är kort och gott att sätta 6,5:rna i bakdörrarna, diskanterna i B-stolparna och 6x9:rna i hatthyllan eftersom det kommer innebära absolut minst modifikation av inredningen.
    Sedan seriekoppling på det hela. Vet att det kommer spela lite klent, men hellre det några veckor än att jag råkar bli för ivrig och bränner huvudenheten (om jag inte har missuppfattat allt).
    Bättre framljud får helt enkelt vänta ett tag till, tycker inte det gör så mycket att kraften kommer bakifrån så länge det finns diskant och övre mellanregister framifrån.

    Dock till min fråga när pengarna väl kommer: Vilket slutsteg torde jag skaffa till att driva den här bakuppsättningen för en budget på runt 1-2000
    Någonting som tar emot två kanaler men delar upp det på 2+2 antar jag?

    Eller borde jag hålla mig lite ödmjuk och bara driva 6x9:rna med 2-kanals slutsteg och låta huvudenheten driva resten?

  • #2
    Re: Slutsteg till bakuppsättning?

    Seriekoppling kommer inte att låta bra pga talspolarnas induktans. Men varför bygga om så att en 6,5" får plats när du redan har en 6x9 midbas? Satsa hellre på en sub i så fall och ett fyrkanals slutsteg för att driva de. Till saken hör att det kommer att skramla rejält i plåten på en sedan. Du behöver en mdf-ring, helst en skiva (som du kan klä med tyg) som täcker helt mellan baksäte och ruta för att få det att spela någorlunda. Sen får du nog dämpa plåten med bitumen också.

    Comment


    • #3
      Re: Slutsteg till bakuppsättning?

      Om du nu ska köra 4a högtalare och har 4a kanaler på din stereo, varför då krångla till det?

      Du kopplar på befintliga kablar i origanlutrymmet, monterar diskanten närma den tillhörande midbasen för att undvika ett stora fasfel.

      Diskanter monteras inte i B-stolpen, samma gäller bilar med högt monterad diskant i dörren likt Audi A4 och ett par andra.
      Här ska man helst satsa på ett par coaxialer för att inte spela rätt in i örat.

      När tiden är mogen och du köper en förstärkare, då råder jag dig att koppla denna effekt på framsystemet.
      Sexnian spelar förmodligen skiten av ditt framsystem från början då alla högtalare drivs endast av stereon.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Slutsteg till bakuppsättning?

        Han krånglar till det för att han har "diskant och övre mellanregister framifrån", som jag antar är det som sitter original i instrumentbrädan, och det måste väl också drivas av stereon. Vad som hänt med dörrhögtalarna fram förtäljer inte historien.

        Comment


        • #5
          Re: Slutsteg till bakuppsättning?

          Originally posted by Bassiehof View Post
          Seriekoppling kommer inte att låta bra pga talspolarnas induktans. Men varför bygga om så att en 6,5" får plats när du redan har en 6x9 midbas? Satsa hellre på en sub i så fall och ett fyrkanals slutsteg för att driva de. Till saken hör att det kommer att skramla rejält i plåten på en sedan. Du behöver en mdf-ring, helst en skiva (som du kan klä med tyg) som täcker helt mellan baksäte och ruta för att få det att spela någorlunda. Sen får du nog dämpa plåten med bitumen också.
          Isåfall få det bli enbart 6x9 i hatthyllan, de spelade riktigt skapligt i min första bil (Saab 900).
          Dock behöver jag inte bygga om för fem öre för att få in 6,5" i dörrsidorna. Var ute och checkade igår kväll, och hör och häpna när det inte bara är rätt diameter, utan t.o.m. hålen för skruvarna passar direkt.
          Ser inte ut att vara uppkapat heller, utan vara så från fabrik.

          Originally posted by Nonne View Post
          Om du nu ska köra 4a högtalare och har 4a kanaler på din stereo, varför då krångla till det?

          Du kopplar på befintliga kablar i origanlutrymmet, monterar diskanten närma den tillhörande midbasen för att undvika ett stora fasfel.

          Diskanter monteras inte i B-stolpen, samma gäller bilar med högt monterad diskant i dörren likt Audi A4 och ett par andra.
          Här ska man helst satsa på ett par coaxialer för att inte spela rätt in i örat.

          När tiden är mogen och du köper en förstärkare, då råder jag dig att koppla denna effekt på framsystemet.
          Sexnian spelar förmodligen skiten av ditt framsystem från början då alla högtalare drivs endast av stereon.
          Anledningen till att jag ville ha diskanterna i B-stolpen är att jag helt enkelt gillar när ljudet är mer omslutande. Att jag ville köra hela den uppsättningen bak är som sagt för att jag slipper bygga om mer än att ordna distanser till hatthyllan.
          Dessutom har jag fortfarande inte fattat grejen med att allt ljud prompt ska komma framifrån, utan gillar mer när man sitter inuti musiken så att säga.
          Ja jag är den som ställer hemmaljudet på varsin sida av fåtöljen också istället för framför mig, blir så mycket mer inlevelse i l judet då.

          Dock inser jag nu att detta skulle bli väldigt omständigt att åstadkomma om jag skulle förstärka både 6,5orna och 6x9orna med slutsteg eftersom jag antagligen vill sänka den separata diskanten ganska ordentligt. Jag har inte en aning om hur jag ska åstadkomma detta utan att sänka den tillhörande 6,5an också.
          Hur högt får man gå i pris för en huvudenhet med separat EQ för varje kanal?
          Crossover är väl inte riktigt vad man vill ha i det syftet?

          Tänker som så att diskanten i B-stolpen (alternativt långt fram på bakdörren, precis under rutan) inte ska vara särskilt hög, utan snarare bara fylla ut tomrummet där lite grann för att balansera ut ljudet för passagerarna bak, samt lite för mitt eget vänsteröra (och höger för passageraren)
          Jag vet ju själv hur hemskt det är att åka bak när exakt allt ljud man hör bara kommer från hatthyllan.

          Originally posted by Bassiehof View Post
          Han krånglar till det för att han har "diskant och övre mellanregister framifrån", som jag antar är det som sitter original i instrumentbrädan, och det måste väl också drivas av stereon. Vad som hänt med dörrhögtalarna fram förtäljer inte historien.
          Sitter ett par 5,25" koaxialhögtalare i framdörrarna för tillfället.
          Dock är de så värdelösa på sitt jobb att jag inte med gott samvete kan påstå att de skriker ut just något annat än diskant och högt mellanregister. Höjer man basen ö.h.t. händer inget mer än att de bara fladdrar mycket mer och låter lite sämre.

          Diskanterna som sitter på instrumentpanelen låter inte alls. Antar att magneterna trillade loss precis som där bak och att någon gammal ägare bara satte koaxial i dörrarna för enkelhets skull.
          Last edited by Tjompa; November 21, 2016, 09:57.

          Comment


          • #6
            Re: Slutsteg till bakuppsättning?

            Efter lite mer pillande så hittade jag äntligen högtalarkablarna i bakdörrarna också. Tydligen har det suttit något lite större paket i bilen med högtalare i instrumentbrädn, framdörrarna, bakdörrarna samt hatthyllan, med endast bakdörrselementen bortplockade för tillfället.
            Blir ju kul att dra om alla kablar för att slippa eventuella skitslutsteg...

            Hursomhelst har jag en lite tydligare bild av hur jag tänkte göra nu:

            I bakdörrarna får mina GTO 609C hamna, och diskanterna åker väl upp på dörren någonstans antar jag? Har inga monteringsdetaljer kvar, så blir nog till att limma på något ställe som fula märken inte syns allt för väl på.
            Till hatthyllan ska jag beställa par 12-liters lådor så att 938rna slipper slava till baslådan jag ska åka och köpa imorgon.

            Till framdörrarna ska jag köpa ett par JBL Stage 502 5,25r om jag känner att de som sitter i fortfarande inte duger efter att jag bytt huvudenhet (Alpine eller Pioneer för runt tusenlappen. Kanske lite mer om de har fått in något bättre på netonnet imorgon). De går på bara 390 nu, vilket ändå är en hundring billigare än alla andra återförsäljare.
            Misstänker att det är biltemahögtalare som sitter i för tillfället, så de blir nog bytta hursomhelst.

            Men då till en av slutfrågorna: vad bör/kan jag sätta i instrumentbrädan?
            Läser här och var att det är 3,5" som är original, men att det går klämma in 4" med lite vilja. Enklare att hitta förvisso, men ska jag ändå beställa så kan jag lika gärna ta något med bättre passform. De ska trots allt inte gå särskilt djupt i registret.
            Tänkte ett par koaxialer där också för runt 500 där om det är värt det. Orkar inte med ett till kit.

            Blir det att jag skaffar nya högtalare till instrumentbrädan också tänkte jag driva hela framuppsättningen med huvudenheten och bakuppsättningen med ett fyrkanalssteg eftersom de antagligen tål en hel del mer.
            Något som kan rekommenderas för runt 2000?
            Gärna från BRL, alternativt någon annan butik som också har 6x9-lådor till okej pris så jag kan sambeställa.
            Last edited by Tjompa; November 25, 2016, 01:57.

            Comment

            Working...
            X