Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förbättring bmw e39 touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Förbättring bmw e39 touring

    Jag har lite funderingar på att uppgradera ljudet i min e39 touring.
    Har köpt en pioneer 80prs så kommer dela aktivt och tidskompa för första gången är det tänkt. Tanken är att först börja ett framsystem och eventuellt en baslåda framöver.
    Tankarna går i:
    Nöja sig med 5.25 kit för enkelhetens skull.
    Plasta in en baffel för 6.5 tummare spelandes ut i dörren.
    Plasta låda till 6.5 tummare.

    Vart går gränsen från arbete/förtjänst?
    Tanken är att få till ett bättre ljud i brukisen. Det skall låta bra och kunna spela högt. Mera stampa takten än analytiskt korrekt kanske man kan uttrycka sig.

    Några tips på högtalar kit upp till 2500:-

  • #2
    Re: Förbättring bmw e39 touring

    Lutar åt att skaffa nya dörrsidor och försöka plasta in 6.5 tummare. Vinnar man mkt på att få till en låda bakom dörrsidan för högtalaren eller kan man låta den spela rätt ut. Dörrarna skall även dämpas.

    Hade lite funderingar på sqx 165 men såg att flera ställen reade ut dls rmc6.2 till ett attraktivt pris.
    Hur står sig dom?

    Comment


    • #3
      Re: Förbättring bmw e39 touring

      Kul projekt.
      Tydlig målbild, rakt på sak. Gillas

      Det är rätt olika på hur middar reagerar på att hamna i en låda. Det är ofta lurigt att få till ordentligt med volym.

      Fördelen med lådor är att ofta hjälper dem till att strama upp middar en smula. Men det är verkligen olika från bil till bil på hur 'stramt' en väldämpad dörr låter. Verkligen <jätteolika>.

      Jag skulle inte ge mig på att plasta en dörrlåda, i nuläget.
      Mitt råd är att undvik 5.25or till varje pris, och fokusera på en okay 6.5" med så stabilt plastat/dämpat du förmår att få ihop till dörrsidan.
      Med sådan konfiguration har du högst odds att nå 'värt' resultat visavi arbetsinsats.

      Har du något saftigt steg att driva det hela på?

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Förbättring bmw e39 touring

        Har inte börjat titta efter vilket steg jag skall ha men tanken är att effekt inte skall fattas iaf. Tips mottages gärna, gärna i olika prisklasser.

        Tänker leta på begangat marknaden efter steg när jag vet vad jag letar efter.

        Spånade på hur det skulle vara att låta diskanterna gå över hu och skaffa större 2 kanals/bryggat 4kanals till middarna för mer bang for the buck eller är det fel väg att gå?

        Comment


        • #5
          Re: Förbättring bmw e39 touring

          Diskanterna är känsligast och förtjänar mest välljudande slutsteg i en anläggning.
          4kanals är en bra lösning. Då kan du ha ett element per kanal. Det öppnar upp för flexiblare delningar och tidskomp genom HU.

          Se till att rådgöra med säljare att den valda kombinationen av HU och 4ch har sådana möjligheter att det går att dela aktivt.

          Det är vanligt att HU har rätt märkliga begränsningar till delningar.
          Lika så är det inte uppenbart vad förstärkare klarar av att lösa.

          Du behöver hitta ~HP på 80hz och säg LP ~3500hz på middarna.
          Ett HP på ~3500hz för diskanterna.
          Naturligtvis är det en god smula upp till respektive element. Men som utgångspunkt, om steget/HU kombination klarar detta är mycket vunnet.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Förbättring bmw e39 touring

            Har de här dörrsidorna till salu om du vill ha grymt stamp Armstöd osv sitter på. Se video https://www.youtube.com/watch?v=mQksQc3yDWo

            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment


            • #7
              Re: Förbättring bmw e39 touring

              Tack för erbjudandet men skall ha till 1 max 2 högtalare per sida.

              Comment


              • #8
                Re: Förbättring bmw e39 touring

                Varför inte börja med 5,25" kit och borra ett par hål i ändarna på plastlådorna och fylla dem med vadd?
                Om du sedan kompletterar med en 10" sub där bak på ena sidan så får du helt okej ljud om du driver det med ett hyfsat fyrkanals steg.
                Om du har vägarna förbi Stockholm någon dag så kan du få prova min gamla låda med en tio tums bas i

                Comment


                • #9
                  Re: Förbättring bmw e39 touring

                  Hur går det med bygget

                  Comment


                  • #10
                    Re: Förbättring bmw e39 touring

                    Jag har byggt många E39 dörrar och system.


                    Det finns skillnad mellan 6,5 "och 5,25" element.
                    Det är inte svårt att installera 6,5" midwoofer i E39 främre dörrarna och hålla fabriken titta! OEM plast" höljen "är ganska skit, ta bort dessa först.

                    Använd MDF bafflar i samma position för att ha OEM utseende.
                    Du kan passa det mellanbas upp till ~ 65mm monteringsdjup.

                    Du kan bygga det bara baffel eller så kan du försegla det lika bra att få mer anständig resultat. Det är viktigt att använda ljuddämpande där också.






                    Om du bygger bara front (passiv) - då du behöver 2 förstärkta kanaler för detta. Om du vill bygga bakåt också, lägg sedan till ytterligare två kanaler. Woofer behöver en ytterligare kanal.

                    Bra två sätt uppsättning kommer att fungera riktigt bra i E39 dörrar - tweeter du kan montera till OEM plats liksom.

                    Jag har några bra 2 och 3-vägs högtalarkit för försäljning om du är intresserad.
                    Last edited by misterS; October 2, 2016, 23:20.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Förbättring bmw e39 touring

                      http://sklep.basser.pl/en/mdf-speake...pters-bmw.html

                      Köpte dessa, ej installerat än men känns riktigt fina!
                      MVH Oliver

                      Både gott ljud i bilen och utanför!
                      BMW m5 f10
                      https://www.garaget.org/?car=425750

                      Comment

                      Working...
                      X