Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med lådkonstruktion?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med lådkonstruktion?

    Hej,
    Ska nu bygga in lite ljud i min e46 coupe och ska in med min spl xtr 380d2 15" som ska drivas med ett spl ice 1500. Jag har kommit fram till att bygga lådan med 4" port då det kommer att gå igenom hatthyllan. Finns möjlighet till att ha två portar upp där vilket antagligen kommer att bli bäst? (Finns färdiga hål)
    Men skulle vilja ha hjälp med volymen på lådan och hur långa mina portar ska vara för bästa resultat. Om det finns någon vänlig själ härinne som skulle vilja hjälpa mig att räkna ut det skulle jag vara evigt tacksam
    Tack på förhand!

  • #2
    Re: Hjälp med lådkonstruktion?

    Absolut 2 st 4" portar, annars kommer det att bli flåsljud om du vrider upp volymen rejält. Deras eget förslag på 70 liter avstämt till 38 Hz ser åtminstone i teorin ut att spela ganska "allround", räknat på 70 liter netto kan du kapa dina 4" rör 34 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar.

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med lådkonstruktion?

      Tack så mycket!
      Om jag vill ha en låda som spelar högre vad är det jag ska ändra på då?
      Volymen på rören är ju lätt att räkna u hur mycket plats dom tar upp, men hur mycket volym tar basen upp?
      Last edited by kattler; February 18, 2014, 18:39.

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med lådkonstruktion?

        På deras hemsida rekommenderas 75 liter med 2 st 4" portar avstämt till 45 Hz när man ska spela högt. Jag föreslår 100 liter netto avstämt till 40-45 Hz med 3 st 4" portar, men det är ju bara ett teoretiskt förslag.

        15" basar rent allmänt brukar man räkna runt 5 liter om man utgår ifrån lite äldre "tumregler", men bilbasar har ofta rejäl magnet och kraftig korg så den här basen bör man nog kunna räkna med 6 liter.

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med lådkonstruktion?

          okej men kan tyvärr bara ha 2st 4"portar då jag inte vill såga något i hatthyllan.
          Så är 75liter netto med, hur långa portar blir de när de är avstämt till 45Hz ?

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med lådkonstruktion?

            På hemsidan står det att portarna ska vara 25 cm långa, men då vet jag inte om de menar själva röret eller hela porten inklusive trattar.

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med lådkonstruktion?

              Okej får testa och ha dom långa först och kapa om de låter allt för illa
              Hade tänkt att spela basen framåt in i ryggstödet för att undvika allt skrammel som kommer från nummerplåt och allt plast som sitter där bak, vad tror du om de?

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med lådkonstruktion?

                Det monteringssättet gör att man bäst får in trycket i kupen, men då ska man även göra en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet så att inte ljudet åker bakåt i bagaget. Finns det en skidlucka så fälls den ner för att ytterligare få in trycket.

                Comment

                Working...
                X