Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine CDA-117R1 vs Pioneer DEH-80PRS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine CDA-117R1 vs Pioneer DEH-80PRS

    Som frågan lyder vilken skulle ni välja och varför?
    Har lite svårt att välja

    mvh Henrik

  • #2
    Re: Alpine CDA-117R1 vs Pioneer DEH-80PRS

    Allting beror väl på vad du vill ha ut av spelaren? Själv har jag bara använt Alpinen men den har jag varit väldigt nöjd med.
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: Alpine CDA-117R1 vs Pioneer DEH-80PRS

      Jag har haft 117 med pxa-h100 men har nu deh-80prs ist. Billigare än 117+pxa sen gillar jag pioneers ljud mera åt kallare och neutrala hållet och mer pondus/party i ljudet, aldrig gillat alpine pga av den väldigt ljusa karraktären. Nackdel med pioneer är dock lite krångligare menyer och pioneer sjukan, att man inte kan dela lägre än 1,25hz hpf på High kanalen. Tex om man vill ha fullregister element där.

      Men detta är min åsikt, båda har för och nackdelar.Alpines spelare är bra på det mesta utom ljud karraktären som jag personligen inte gillar, du har ingen butik att åka till så du kan bilda din egen uppfattning?

      EDit: efter lite mera pill på pioneeren så verkar den ha som lägst lpf 1,25hz på mid, lite dåligt. Så vill man ha mera filter val så är nog Alpinen att föredra.
      Last edited by Svugg; May 22, 2012, 23:51.
      Beemer med enkel installation

      Comment


      • #4
        Re: Alpine CDA-117R1 vs Pioneer DEH-80PRS

        Själv tycker jag helt tvärt om angående alpine vs pioneer.

        Tycker att pioneer överlag har ett ganska vasst ljud som inte jag gillar, samt lite bökiga menyer? Men de är väl vanesak.

        DÄREMOT så tycker ja att ljudet ur alpine är mycket kraftfullare, grym dynamik och vad man än spelar så blir de kul!

        Dock behöver du processorboxen PXA-H100 som svugg säger för att du ska få nå roliga inställningsmöjligheter...

        Comment


        • #5
          Re: Alpine CDA-117R1 vs Pioneer DEH-80PRS

          Jämför man enheterna rakt av så är Pioneer det bättre valet då den drar ifrån Alpinen med hästängder med sina möjligheter.
          Lägger man däremot till PXA-H100 som nämnts så är det en annan femma...dock blir det ett dyrare altermativ...då kan man lika gärna kika på en processor direkt och köra med enheten man har idag...
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #6
            Re: Alpine CDA-117R1 vs Pioneer DEH-80PRS

            80PRS är bättre på:
            Stereo eq (som är ett måste om man ska få till ngt.)
            Finare tidskomp-step
            Tilkopplingsmöjligheter av externa gadgets

            PXA-H100 är inte god ljudmässigt...

            Såehh.. Pio är enda valet i denna prisklass, om man ska få till ljud i tävlingsklass.
            Joakim Skovlund
            Autodesign AS
            Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
            Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

            BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

            Comment


            • #7
              Re: Alpine CDA-117R1 vs Pioneer DEH-80PRS

              Jag skulle nog vilja påstå att en 117Ri kopplad till en H100 ändå räcker rätt långt, kanske inte om man vill slåss i toppen i en Masterklass eller liknande men för dom allra flesta duger den kombon finfint. Det finns dock mer välljudande spelare än 117Ri, Pioneeren har jag dock inte lyssnat på.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Alpine CDA-117R1 vs Pioneer DEH-80PRS

                Enheterna ensamma så är som sagt Pioneeren överlägsen.
                Bättre filter. Bättre EQ. Bättre tidskomp. Samma pris.

                Lägger man till h100 så blir alpinen jämförbar. Men då bränner man 2500 spänn mer eller mindre i onödan.

                Personligen tycker jag det är extremt svårt att höra skillnad på grundljudet och jag tycker att båda låter som dom skall på den punkten.

                Comment


                • #9
                  Re: Alpine CDA-117R1 vs Pioneer DEH-80PRS

                  Originally posted by Svugg View Post
                  ...pioneer sjukan, att man inte kan dela lägre än 1,25hz hpf på High kanalen. Tex om man vill ha fullregister element där.
                  Jag tycker nog att ett högpassfilter som delar såpass lågt som 1,25Hz ändå är att betraktas som fullregister...
                  "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                  "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                  Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alpine CDA-117R1 vs Pioneer DEH-80PRS

                    Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                    Jag tycker nog att ett högpassfilter som delar såpass lågt som 1,25Hz ändå är att betraktas som fullregister...
                    Ja jag instämmer, det är försummbart ;-)

                    1.25 Khz tror jag det skall vara, men men .... *garvar*

                    Comment

                    Working...
                    X