Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

    Hej!
    Har ett 3-v kit som jag haft i ett år men först nu monterat midbasen.
    Det som först slog mig var brist på punch och djupbas från iridium 6,5". Sen är det som ett missljud som om den bottnar om jag inte delar runt 80hz. Men så klipper även steget när jag drar på och särskilt vid djupare bastoner.
    Tänkte glapp så drog en kabel utanför bilen med samma resultat. Kollade och mäta och eftersom jag stått en lång stund oxh testat var batteriet nere på 12,05V men tycker det bör gå och har ju stått någon timme och det fungerade inte när jag börja heller. Jorden är vad jag vet ok. Mäter samma som på batteri och köra endast mellanregister tillsammans med en dls Ur12 på samma steg som pumpar på rätt bra så tror jag inte mina 6,5" suger ur steget på ström snabbare.

    Det enda jag kan tänka mig som jag inte ser är om spiderna tar emot plåten innanför baffeln då det är rätt tajt men tycker de borde bli tvärkortis då direkt och inte bara på högre volym? Delar jag runt 100 hz så kubde jag spela riktigt högt utan klipp men den spelar som ett mellanregister!

    Hjälp mig

  • #2
    Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

    Du har inte dålig jord eller dåligt med ström då? Alt att nåt tar i plåten..
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

    Comment


    • #3
      Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

      Det spelar ju bra utan klipp med en ur12 koppöad och den borde suga kraft att dålig jord skulle märkas , men inte. Så det känns uteslutet. Har kapat bort plåt in runt baffeln men den ligger liite innanför baffelns innerdiameter så de finns risk att jag behöver ta bort mer plåt så den inte ligger synlig alla utifrån utan bara träbaffeln.

      Sen spelar dem skit! Ingen kickbas eller djupbas?

      Comment


      • #4
        Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

        Låter ju nästan som att det inte är tätt vid "installationen" så kolla över detta... alt att du har fastvänt en av dessa basar..

        Lite tips iaf på vad du kan prova... Har du hål i dörrn, prova att "täppa" till dom...

        vad för bil är det dom sitter i ?
        BilstereoPiraten
        CDT Fantast

        Comment


        • #5
          Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

          Jag har täckt de stora hålen med dämpmatta. Vet att det inte är optimalt men de kommer plastas täckbitar senare men det borde ju "duga" för stunden?

          Baffeln är fasttvinnad med butyltejp och sen skruvad så där är det tätt. Det är ju lite småhål från clips osv dock, Typ 1x2 cm stora. Sen är det mkt dämpmatta på plåt.

          Men hur viktigt är det med flöde bakåt? Som jag skrev så om baffeln har en håldiameter på 140 så är plåtens 139 mm så dels finns risk att det tar emot där men om jag dunkar igen dörren så bryts de inte utan endast vid högre volym och mer bas som de klipper.

          Det är inte fasvänt då jag endast spelar en dörr och ingen baslåda.

          Det är en v40.
          Last edited by Fellow; July 4, 2012, 14:14.

          Comment


          • #6
            Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

            Bara terminalerna inte tar i plåten eller att dom är nära plåten.. för då kan de bli kortis där... Sen ska de ju helst vara fritt bakom fästringen på högtalaren för bäst luftflöde och ljud.. kolla på en mid i taget så det inte några jätte utslag vid spelning så den inte glappar så... sen kolla tinslarna å spindeln...
            BilstereoPiraten
            CDT Fantast

            Comment


            • #7
              Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

              Jag har absolut inga jätteutslag! Den rör sig inte mkt alls! Ja terminalerna tror jag inte tar i men ramen kan göra det men de gör väl inget?
              Kommer upp bilder snart. Såg att jag fan har ett litet till problem men som jag inte tror gör något. Gångjärnen hamnar ruskigt nära när dörren är stängd så finns risk att det tar emot där men eftersom problemen även är när dörren är helt öppen så är det inte det.

              Hade också bekymmer att ljudet började rassla i mellanregister och diskant helt plötsligt. Så drog av dem anslutningarna och tittade och montera igen och så fungerade det kanon igen. Så nånting fick dem att balla ur också.
              Sen har jag märkt att pressar man ner den högtalaren som sitter i lätt så är det ett lätt skrap man hör medans den andra är tyst, vad beror det på?


              Bilderna!

              Högtalaren bakom panel så det finns inte möjlighet att flytta den åt sidorna direkt. Går att göra baffeln lite tjockare och ta bort lite mer från panelen för att få ut högtalaren en bit så den inte ska ta emot gängjärnen.


              Passagerardörr där jag inte har något kopplat


              Närbild, som ni ser så är det mkt plåt längs kanten kvar men som jag täckt med butyltejp och så nära är iaf inte terminalen.


              Bild framifrån med dörr öppen. Ser man också att det går material innanför baffeln men som är täckt med butyl.


              Dörr stängd och gångjärnet är i vägen.
              Last edited by Fellow; July 4, 2012, 15:02.

              Comment


              • #8
                Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

                Gjorde något dramatiskt och satte in passagerarsidans högtalare och den sidan spelar! Så det måste ju vara kontakt någonstans i plåten runt baffeln då så bara börja slipa ner.

                Comment


                • #9
                  Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

                  Hittade felet! Min SAMBO!
                  Bad om hjälp när jag kopplade in allt att lyssna vilka högtalare som ploppar när jag tar på ett batteri och tydligen har jag kopplat mellanregister och diskant fel så nu lirar det!

                  Ibland är det lättare än man tror! Sorry om jag tagit upp någons tid i onödan!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

                    Är ju king att du hittat felet....
                    BilstereoPiraten
                    CDT Fantast

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

                      Originally posted by Fellow View Post
                      Sorry om jag tagit upp någons tid i onödan!
                      Forum är till för diskutioner

                      Har du originalgaller på sen, eller har du byggt om dem?
                      Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                      PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

                        Ja riktigt skönt! Nu vakna dem till liv o spela riktigt tight midbas!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

                          Originally posted by Fellow View Post
                          Ja riktigt skönt! Nu vakna dem till liv o spela riktigt tight midbas!
                          Puh!

                          BRA!

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

                            Originally posted by xciso View Post
                            Forum är till för diskutioner

                            Har du originalgaller på sen, eller har du byggt om dem?
                            Ja det är originalgaller som ska på men då clipsen tar emot så kapar jag nog bort dem och limmar fast gallret på panelen. Sitter ju normalt en skruv som håller dörrsidan under gallret men den är ju borta nu iaf.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Slutsteg klipper efter inkoppling av 6,5"

                              Det är sådant man lär sig av nästa bil du jobbar med så kommer du nog tänka extra på det

                              Comment

                              Working...
                              X