Announcement

Collapse
No announcement yet.

Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

    Hejsan,

    Jag har en bilstereo med både usb ingång och bluetooth.
    Kenwood KDC-BT60U
    http://www.kenwood.eu/products/car/r...ers/KDC-BT60U/

    Jag funderar på att köpa en HTC desire att då köra spotify från den till bilstereon.
    http://www.htc.com/www/product/desire/overview.html

    Men hur ska jag koppla den och vad blir bäst?

    Via bluetooth? Smidigt som attan men fungerar det för spotify med 320bit kvalitet som man får med premium?
    Eller via hörlursutgången på telefonen?

    Alternativet jag har är en bildator kopplat till stereon där jag då också kan köra spotify via 3g modem och gps mm.
    Där kan jag givetvis ha ett bra ljudkort, men frågan är om telefonen duger till vardagslyssning?
    Last edited by LarsÅ; July 8, 2010, 12:53.

  • #2
    Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

    Hörlursutgången är nog det ända vettiga alternativet du har, USB går inte alls och med blåtand blir inte ljudkvalitéten lika bra som med 3,5mm plugg.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

      Originally posted by LarsÅ View Post
      Hejsan,

      Jag har en bilstereo med både usb ingång och bluetooth.
      Kenwood KDC-BT60U
      http://www.kenwood.eu/products/car/r...ers/KDC-BT60U/

      Jag funderar på att köpa en HTC desire att då köra spotify från den till bilstereon.
      http://www.htc.com/www/product/desire/overview.html

      Men hur ska jag koppla den och vad blir bäst?

      Via bluetooth? Smidigt som attan men fungerar det för spotify med 320bit kvalitet som man får med premium?
      Eller via hörlursutgången på telefonen?

      Alternativet jag har är en bildator kopplat till stereon där jag då också kan köra spotify via 3g modem och gps mm.
      Där kan jag givetvis ha ett bra ljudkort, men frågan är om telefonen duger till vardagslyssning?

      Det funkar aldeles utmärkt att köra från telefonen som vardagslyssning.

      Ska vi börja prata kvalitet så får vi gå in på hur din övriga setup ser ut.
      Jag kommer köra dator i min bil, 3G och musik från hd.
      Jag har demat hela det här året med komprimerad musik, jag tror att jag fått ta till högkvalitativa skiver max 5ggr i år.
      Gör man ingen A B gemförelse lyssnar du i blindo och vet inte bättre!
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

        Håller precis med Nonne! (konstigt men under kan hända!)
        Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

        Comment


        • #5
          Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

          Ok, då är det kababel som gäller då.
          Hade ju varit smidigt med trådlöst men det får vi vänta några år till på då.

          Setupen i övrigt ser ut som sådan att jag har en Audi S8 -98 som jag nu dämpat med 80 plattor silent coat, blir nog ett paket till med 40 plattor då jag inte fick med dörrarna.

          Fram blir det ett DLS UR5i i dörrarna, samt en impact 8 bas i handskfacket.
          Drivet av ett impact reference six steg

          I skuffen ligger två ground zero gzhw 30x i en sluten lådan spelandes framåt.
          Drivet av ett ground zero gzha 2350x.

          Comment


          • #6
            Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

            Originally posted by LarsÅ View Post
            Ok, då är det kababel som gäller då.
            Hade ju varit smidigt med trådlöst men det får vi vänta några år till på då.

            Setupen i övrigt ser ut som sådan att jag har en Audi S8 -98 som jag nu dämpat med 80 plattor silent coat, blir nog ett paket till med 40 plattor då jag inte fick med dörrarna.

            Fram blir det ett DLS UR5i i dörrarna, samt en impact 8 bas i handskfacket.
            Drivet av ett impact reference six steg

            I skuffen ligger två ground zero gzhw 30x i en sluten lådan spelandes framåt.
            Drivet av ett ground zero gzha 2350x.
            Kan bli bra det där, gillar ditt tänk med dämpningen i en redan tyst bil!
            Hade fler annamat det så hade dom fått dubbelt så bra ljud i sina bilar!!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

              Som farbror barbro säger, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

              Dämpa bilen har så många positiva egenskaper för både ljud och ickeljud att det är den mest ekonomiska investeringen som kan göras enligt mig. Det är lite jobb med det men att glida fram i en tyst och behaglig kupé är suveränt!

              Comment


              • #8
                Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

                Originally posted by LarsÅ View Post
                Som farbror barbro säger, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

                Dämpa bilen har så många positiva egenskaper för både ljud och ickeljud att det är den mest ekonomiska investeringen som kan göras enligt mig. Det är lite jobb med det men att glida fram i en tyst och behaglig kupé är suveränt!
                Vi är HELT överäns!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Det funkar aldeles utmärkt att köra från telefonen som vardagslyssning.

                  Ska vi börja prata kvalitet så får vi gå in på hur din övriga setup ser ut.
                  Jag kommer köra dator i min bil, 3G och musik från hd.
                  Jag har demat hela det här året med komprimerad musik, jag tror att jag fått ta till högkvalitativa skiver max 5ggr i år.
                  Gör man ingen A B gemförelse lyssnar du i blindo och vet inte bättre!
                  Nu blev jag nyfiken. Alltid kul att se fler datorer på vägarna:-)
                  Vad kommer du att köra för dator setup i bilen?
                  Hur har du tänkt ta ut ljudet ifrån datorn, kör du enbart datorn eller HU också?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

                    Hej du,

                    Jag har inte riktigt bestämt mig för dator eller en telefon till en HU, jag ser ingen väg att gå utan HU då det inte är smidigt med uppstartstider etc för datorn.

                    OM det blir en dator blir det en Amd athlon x64 2,59ghz med ett creative x-fi fatality grafikkort.
                    Strömkällan blir ett 250watts m4-atx kort
                    Skärmen blir en 7" usb touchskärm.
                    GPS-puck sirf 3.

                    Overkill som attan men det är så jag vill ha det, vill kunna se hd film mm. Inte för att jag behöver det på en 800px skärm men jag vill inte ladda hem speciella filmer enkom för bilen osv.
                    Sen så kommer jag att köra flera program samtidigt och jag hatar sega datorer.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

                      Originally posted by heddan99 View Post
                      Nu blev jag nyfiken. Alltid kul att se fler datorer på vägarna:-)
                      Vad kommer du att köra för dator setup i bilen?
                      Hur har du tänkt ta ut ljudet ifrån datorn, kör du enbart datorn eller HU också?
                      Jag tänkte köra en Fit Pc2i, ljudet ska in digitalt i min Alpine F#1 box.
                      Kommer även att köra DVD växlare, bara för den finns.
                      Har ett par 10" pekskärmar som jag tittar på, vet inte vilken det blir.
                      3 eller 4 Mosconi Klass A, eventuellt ett Mosconi AS 300.2 till basen.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Jag tänkte köra en Fit Pc2i, ljudet ska in digitalt i min Alpine F#1 box.
                        Kommer även att köra DVD växlare, bara för den finns.
                        Har ett par 10" pekskärmar som jag tittar på, vet inte vilken det blir.
                        3 eller 4 Mosconi Klass A, eventuellt ett Mosconi AS 300.2 till basen.
                        Det var en liten och smidig leksak:-)
                        Ett råd bara innan du köper den. Om du kan testa digital utgången ifrån den, gör det. Min personerliga erfarenhet av inbyggda ljudkort med digital ut har varit lite blandad. För fyra år sedan köpte jag ett Asus moderkort i billigare klassen med femkanals ljud och digital koax ut som jag skulle använda som HTPC hemma. Jag kopplade in digital utgången till min hembio receiver. Desvärre blev ljudet en rejäl besvikelse. Helt utan någon dynamik, lät mer som en billig radio som input enhet till receivern. Sedan testade jag att sätta in ett SB Audigy 2 ZX kort jag hade liggande och körde digital ut ifrån det istället. Det var som natt och dag. Gissar att det berodde på en dålig klocka på moderkortet och att man fick väldigt mycket jitter i digital överföringen.

                        Jag har även testat andra moderkorts inbyggda ljudkort och digital ut med betydligt bättre resultat. Gissar att det troligtvis inte är något problem med Fit Pc2i ljudkortet, men vill bara göra dig uppmärksam på min erfarenhet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

                          Jag tackar för infon!
                          Det borde finnas något USB ljudkort som är ok tycker man, om det skulle vara sådant skräp vill säja!
                          Nu är jag inte ute efter reference ljud ur den lilla burken, men det ska åtminstonde funka till vardags.
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

                            Vi körde ett externt ljudkort från Creative för runt 600-900:- i Astron och det lät bra så lösningar finns!
                            __________________
                            Mvh Jonas
                            Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                            8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                            Comment


                            • #15
                              Re: Musik från telefonen till stereon, hur och ok ljud?

                              en sån här till din desire?

                              http://www.brodit.se/productinformat...sortiment=null

                              Comment

                              Working...
                              X